Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kultury świata: Afryka i Ameryki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2525-s1ETN2Z-KS-AIA Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo
Nazwa przedmiotu: Kultury świata: Afryka i Ameryki
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku
Punkty ECTS i inne: 4.00
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu geografii świata

Całkowity nakład pracy studenta:

4 p. ECTS

Wykład

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- 30 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń = 2 p. ECTS


2. Czas studenta poświęcony na pracę indywidualną:

czytanie literatury, opracowanie pracy pisemnej = 25 godzin = 1p. ECTS

3. Przygotowanie do egzaminu = 30 godzin = 1p. ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

WIEDZA

1. Ma podstawową wiedzę z zakresu etniczności, tożsamości

kulturowej oraz narodowej kontynentów Afryki i Ameryki. Zna podstawową problematykę współczesnych konfliktów etnicznych w Afryce i Amerykach(K_W05).

2. Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć

badawczych dotyczących etnologii Afryki i Ameryk (K_W09).

3. Posiada podstawową wiedzę z zakresu najnowszych osiągnięć

badawczych dotyczących badań nad tożsamością etniczną i kulturową Afryki i Ameryk (K_W10).


Efekty uczenia się - umiejętności:

UMIEJĘTNOŚCI


1. Potrafi napisać opracowanie na zadany temat, z zastosowaniem

warsztatu naukowego (recenzji, pisemnego referatu oraz krótkich

notatek „fiszek”, z wykładu, lektury itp.) (K_U11).

3. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne oraz

analizować ich przyczyny i przebieg w ramach posiadanej wiedzy

o procesach społecznych kontynentów Afryki i Ameryk(K_U13).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1. Pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju

intelektualnego (K_K01).

2. Ma świadomość potrzeby i odpowiedzialności za

zachowanie dziedzictwa kulturowego w jego prawdziwej postaci.

Odczuwa potrzebę ochrony dziedzictwa kulturowego wszystkich

obszarów świata (K_K04).

3. Rozumie potrzebę popularyzacji i dialogu międzykulturowego

(ponad-etnicznego i ponad-religijnego) (K_K06).

Metody dydaktyczne:

Omawianie wybranych lektur,, praca własna, pokaz multimedialny, dyskusja ogólna, opracowanie pracy pisemnej na wybrany temat

Wykład teoretyczny, wykład opisowy, wykład informacyjny dyskusja ogólna



Metody stosowane w nauczaniu na odległość


- metody rozwijające refleksyjne myślenie

- metody służące prezentacji treści

- metody wymiany i dyskusji


Egzamin pisemny.


W przypadku nauczania na odległość - opracowanie eseju na wskazany przez prowadzącego temat.

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich.

Wykaz zagadnień objętych wykładem:

Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria

Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych

Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Literatura:

Afryka i Ameryka:

1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009

2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009.

3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000

4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003

5. Kiniewicz- J., Od ekspansji do dominacji, W-wa 1986

6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994

7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000

8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999

9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007

10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988.

11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999

12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977

13.. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992.

14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001

15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992

16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000;

17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury

18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny testowy ( róznorodne typy pytań). Zalicza 50 % uzyskanych punktów.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-20
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nadolska-Styczyńska
Prowadzący grup: Anna Nadolska-Styczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich.

Wykaz zagadnień objętych wykładem:

Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria

Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych

Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Literatura:

Afryka i Ameryka:

1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009

2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009.

3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000

4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003

6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994

7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000

8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999

9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007

10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988.

11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999

12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977

13. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992.

14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001

15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992

16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000;

17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury

18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018

Uwagi:

W przypadku zajęć prowadzonych w systemia zdalnym, odbywaja się one w czasie wyznaczonym planem zajęć na platformach wskazanych przez UMK.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20

Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Beszterda
Prowadzący grup: Rafał Beszterda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów., w tym przypadku Afryki i Ameryk. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich.

Pełny opis:

Celem zajęć jest omówienie podstawowych zagadnień z zakresu etnologii obszarów pozaeuropejskich, z uwzględnieniem charakterystyki wydzielanych przez antropologię kulturowych obszarów poszczególnych kontynentów. Ponadto zapoznanie słuchaczy z zagadnieniami dotyczącymi podobieństw i różnic widocznych w kulturach świata, a także z problematyką współczesnych przemian globalizacyjnych zachodzących w obszarach pozaeuropejskich.

Wykaz zagadnień objętych wykładem:

Podziały kultur świata- podejścia metodologiczne, kryteria

Obszary kulturowe Afryki, charakterystyka wybranych kultur tradycyjnych

Obszary kulturowe Ameryki Północnej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Obszary kulturowe Ameryki Środkowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Obszary kulturowe Ameryki Południowej, charakterystyka wybranych kultur indiańskich

Literatura:

Afryka i Ameryka:

1. "Afryka - państwo na progu XXI wieku. Polityka, kwestie społeczne i gospodarcze", red. D. Kopiński i A. Zykowski, Olsztyn 2009

2. "Afryka na progu XXI wieku, Kultura i społeczeństwo", red. J. Pawliik, i M. Szupejko, Olsztyn 2009.

3. "Ludy i języki świata" - Leksykon PWN, W-wa 2000

4. Etniczność a religia, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2003

6. Komorowski Zygmunt," Kultury Czarnej Afryki", Ossolineum 1994

7. Ludy i języki świata – leksykon, PWN, W-wa 2000

8. Machowski Jacek, "Inuit, Opowiadania eskimoskie", Dialog 1999

9. Malkin Borys, "Odchodzący świat, AKOT, Warszawa 2007

10. Nowicka Ewa, Rusinowa Izabella, Indianie, Rezerwaty, Slumsy, Warszawa 1988.

11. Olędzki Jacek, "Ludzie wygasłego wejrzenia", W-wa 1999

12. Posern-Zielińscy M i A, " Indiańskie wierzenia i rytuały", Ossolineum 1977

13. Jaskulski Janusz ( red.), Ameryka Indiańska? Spotkanie dwóch światów, Katalog wystawy, Poznań: Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1992.

14. Szyjewski Andrzej, Etnologia religii, Kraków 2001

15. Szynkiewicz-Sławoj, Pokrewieństwo: studium etnologiczne, W-wa 1992

16. Świat Grup Etnicznych, Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XVIII, red. A. Posern-Zieliński, Poznań 2000;

17. E. Nowicka, Świat człowieka-świat kultury

18. Jerzy Gąssowski • Ludomir R. Łoźny, Indianie Ameryki Północnej, Przeszłośc i teraźniejszość, Pułtusk 2018

Uwagi:

W przypadku zajęć prowadzonych w systemia zdalnym, odbywaja się one w czasie wyznaczonym planem zajęć na platformach wskazanych przez UMK.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.