Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN2Z-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0229) Nauki humanistyczne (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Etnologia s1, przedmioty obowiązkowe dla 1 semestru 2 roku |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Elementarna znajomość najważniejszych problemów i pojęć humanistyki współczesnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane poprzez uczestnictwa w zajęciach: 15 godzin konwersatorium, praca własna studenta kluczowa dla aktywnego uczestnictwa w zająciach, w tym utrwalanie materiału, lektura udostępnionych tekstów: 20 godzin, przygotowanie prezentacji/przygotowanie do sprawdzianu końcowego: 20 godzin. Łącznie: 55 godzin / 2 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W08 - posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii kultury, historii kultury, historii sztuki, filozofii kultury i socjologii (posiada wiedzę na temat zasad dotyczących poprawności rozumowania - kluczowych dla orientowania się we współczesnej kulturze) K_W09 - zna powiązania tematyczne i metodologiczne etnologii i antropologii kulturowej z innymi naukami społecznymi i humanistycznymi (zna rolę wybranych elementów logicznej analizy język, funkcji wypowiedzi językowych oraz zasad dedukcji w metodologii nauk humanistycznych) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U11 - - student potrafi opracować pisemnie zadany temat z zastosowaniem warsztatu naukowego (recenzja, pisemny referat, esej, notatka z wykładu) . K_U15 - pojmuje potrzebę ciągłego samokształcenia i stałego rozwoju intelektualnego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 - umie ustalać priorytety dla prowadzonych działań badawczych, dobierając tematy pod względem ich wartości naukowej, potrzeb społecznych oraz własnych możliwości. K_K07 - student odczuwa potrzebę wykorzystywania posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów badawczych oraz korzystania z wiedzy eksperckiej. |
Metody dydaktyczne: | Klasyczny wykład połączony z pracą własną studenta wymagającą zrozumienia i zinterpretowania tekstu oraz z umiejętnością prezentacji własnych dokonań i przemyśleń przed grupą konwersatoryjną. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Konwersatorium ma za zadanie zaznajomienie studentów z głównymi pojęciami, problemami i metodologią logiki. Omówione będą wybrane kategorie znane z logiki takie jak: nazwa, zdanie, funktor; a w szczególności pojęcie znaku, języka, kategorii syntaktycznej, indeksu Ajdukiewicza, ponadto dyskutowane będą: problematyka budowy języków, funkcji języka, zagadnienie błędów logicznych, definiowania, poprawności rozumowań, argumentowania. |
Pełny opis: |
W ramach kursu omówione zostanie pojęcie języka, jako systemu znaków będącego podstawowym sposobem komunikowania i przekazywania informacji. Zaprezentowane będą podstawy logicznej analizy języka - nauki badającej język jako system znaków zarówno pod względem wewnętrznej jego budowy (gdy mamy na myśli syntaksę i składnię), w kontekście pragmatycznym (przy uwzględnieniu użytkowników), jaki i w odniesieniu do tego, do czego się ów język odnosi (semantyka), ze szczególnym uwzględnieniem ogólnych warunków, które powinny spełniać wypowiedzi, by zachowywać mogły pewne kluczowe z pragmatycznego punktu widzenia (w szczególności w kontekście argumentowania, dowodzenia, konstruowania i obalania tez, weryfikowania itd.) cechy, takie jak: prawdziwość, niesprzeczność, wiarygodność, spójność składniową itp. Wykształcenie umiejętności poprawnego formułowania myśli, klarownego i sprawnego prowadzenia dyskusji, ścisłego formułowania tez, stawiania i weryfikowania hipotez - umiejętności kluczowych dla komunikowania; zadania te mogą być realizowane przez pracę z językiem (analiza tekstu, ale też w formie dyskusji) ukierunkowaną na wyizolowanie z konkretnych wypowiedzi języka potocznego, aspektu istotnego dla danego zagadnienia. W ramach zajęć dyskutowane będą następujące zagadnienia z zakresu teorii pojęć i rozumowań: 1. Logiczna analiza języka. a) Język jako narzędzie poznania i komunikacji. b) Znak - jako kluczowe narzędzie porozumiewania i wytwór kultury. c) Język jako system znaków, język naturalny a język sztuczny. d) Funkcje (semiotyczne) wypowiedzi językowych, prawdziwość zdania, klasyczna definicja prawdy. Koncepcje Bühlera i Jakobsona. e) Obiektywny charakter prawdziwości i fałszywości zdań. f) Kategoria syntaktyczna, indeks Ajdukiewicza, kategoria zdaniowa, nazwowa, kategorie funktorowe, zdania (w sensie logicznym) — przykładowe podziały. 2. Wybrane elementy teorii pojęć a) Nazwy — wybrane pojęcia; przykładowe podziały. b) Związki między zakresami nazw generalnych. c) Zależność między treściami nazw a ich zakresami. 3. Sądy w sensie psychologicznym i sądy w sensie logicznym 4. Operatory i spójniki zdaniowe. Pojęcie prawdziwościowości dla operatorów i spójników zdaniowych. 5. Struktura zdań. Operatory i spójniki nieklasyczne - analiza z punktu widzenia języka naturalnego oraz formalizmu logicznego. 6. Zdania analitycznie prawdziwe i syntetyczne prawdziwe. Zdania logicznie prawdziwe oraz zdania logicznie fałszywe. 7. Analiza zwrotów kwantyfikujących w języku naturalnym – wprowadzenie do sformułowania pojęcia kwantyfikatora. 8. Teoria definicji – podstawowa klasyfikacja i przykłady. 9. Błędy językowe - wybrane przykłady błędów w definiowaniu, uzasadnianiu, we wnioskowaniach. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Marek Nasieniewski, „Materiały do konwersatorium”, Toruń, prezentacja udostępniana w wersji elektronicznej, Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, PWN, Warszawa 1997 (oraz inne wydania) - wybrane rozdziały. Literatura fakultatywna: Kazimierz Ajdukiewicz, Logika pragmatyczna, PWN, Warszawa 1974. Kazimierz Ajdukiewicz, Zarys logiki, Warszawa, 1957 WZWS Piotr Łukowski, Paradoksy, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2006. Krzysztof Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2000. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowymi kryteriami oceniania będą: 1. obecności na zajęciach - dopuszczalna jest nieobecność na jednych zajęciach, 2. ocena prezentacji (jaką student przedstawia w trakcie zajęć na temat przedzielonego indywidualnie zagadnienia do opracowania)/sprawdzianu końcowego, 3. aktywność podczas zajęć. Kryteria oceny sprawdzianu : 5 - od 90% (włącznie) - do 100% 4,5 - od 80% (włącznie) - do 90% (wyłącznie), 4 - od 70% (włącznie) - do 80% (wyłącznie), 3,5 - od 60% (włącznie) - do 70% (wyłącznie), 3 - od 45% (włącznie) - do 60% (wyłącznie), 2 - poniżej 45%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nasieniewski | |
Prowadzący grup: | Marek Nasieniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Pełny opis: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Literatura: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Oleksowicz | |
Prowadzący grup: | Michał Oleksowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Pełny opis: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Literatura: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Nasieniewski | |
Prowadzący grup: | Marek Nasieniewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Pełny opis: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Literatura: |
Jak w części – niezależnie od cyklu |
|
Uwagi: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.