Wykład monograficzny: Kultura afrokaraibska w perspektywie postkolonialnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2525-s1ETN3L-MON-KAP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład monograficzny: Kultura afrokaraibska w perspektywie postkolonialnej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu będzie kultura afrokaraibska rozpatrywana w perspektywie postkolonialnej jako obszar kształtowania nowej tożsamości kulturowej w oparciu o tradycyjne systemy kulturowe, praktyki społeczne oraz formy ekspresji artystycznej. Jako przykład posłuży kultura jamajska (zarówno lokalna, jak i praktykowana przez diasporę w Europie i USA) - ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej, muzyki, technologii oraz nowych ruchów religijnych. |
Pełny opis: |
I-II. Historia diaspory afrykańskiej na Karaibach: postkolonialna teoria tożsamości aforkaraibskiej. III-IV. Afrykańskie korzenie kultury jamajskiej: folkor i muzyka (burru, nyabinghi, mento). V. Społeczny i polityczny kontekst narodzin popularnej muzyki jamajskiej: rocksteady, blue beat, ska, reggae. VI. Historia radia i studiów nagraniowych na Jamajce. VII. Kultura sound systemów. VIII. Dub i nowa technologia produkcji muzyki. IX-X. Kultura reggae i globalna ekspansja muzyki afrokaraibskiej. XI. Rastafarianizm i nowe ruchy religijne na Karaibach. XII-XIII. Diaspora karaibska w Europie i USA XIV. Afrofuturyzm i karaibski futuryzm. XV. Podsumowanie. |
Literatura: |
L. Bradley, Bass Culture. When Reggae Was King, Penguin Books 2001; J. Henriques, Sonic Bodies. Reggae Sound Systems, Performance Technologies and Ways of Knowing, Continuum 2011; S. Stanley Niaah, Dancehall: From Slave Ship to Ghetto, University of Ottawa Press 2010; C. Cooper, Sound Clash: Jamaican Dancehall Culture at Large, Palgrave Macmillan 2004; D. P. Hope, Inna di Dancehall. Popular Culture and the Politics of Identity in Jamaica, University of the West Indies Press 2006; N. Stolzoff, Wake the Town and Tell the People: Dancehall Culture in Jamaica, Duke University Press 2000; S. Jones, Black Culture, White Youth. The Reggae Tradition from JA to UK, Macmillan Education 1988. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach. Egzamin. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.