Fakultet kulturoznawczy - "Japonizm" w polskiej sztuce i literaturze - strategie artystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL-L-FK-JPSL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Fakultet kulturoznawczy - "Japonizm" w polskiej sztuce i literaturze - strategie artystyczne |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1 punkt ECTS za udział w zajęciach (30 godzin pracy) 1 punkt ECTS za pracę własną: przygotowanie się do zajęć, samodzielna lektura (ok. 30 godzin). |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk kulturowych, literackich, od jej początków po czasy współczesne (K_W06), ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i literatury, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie historycznoliterackim (K_W09). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka samodzielnie zdobywa wiedzę związana z kulturą i literaturą (jej historia i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzysta ze wskazówek opiekuna naukowego (K_U03), potrafi określić i scharakteryzować motywy literackie, style i epoki literackie i artystyczne w procesie historycznokulturowym (K_U11), umie wskazać i opisać dzieła literackie najbardziej reprezentatywne dla kolejnych epok historycznokulturowych, zna konteksty filozoficzne (K_U12). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01), ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata (K_K05), ma także świadomość rangi i znaczenia literatury (arcydzieł literackich) w kulturze polskiej i światowej (K_K14). |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Analiza pojęć "japonisme", "japoneserie". Zapoznanie z wpływami japonizmu na sztukę, literaturę, kulturę polską przełomu XIX i XX wieku. |
Pełny opis: |
Japonizm europejski a japonizm polski, wpływy kultury, sztuki japońskiej na literaturę, malarstwo, teatr polski. a. polityka i sztuka, literatura, filozofia - Sakura Wacława Sieroszewskiego - "Ave patria" Władysława Reymonta - metafizyka i joga - życie i twórczość Wincentego Lutosławskiego - dramaty mimiczne Bolesława Leśmiana - dramaty Jana Augusta Kisielewskiego i Józefa Jankowskiego - poezja Tadeusza Micińskiego - baśniowe krainy - Ajnowie b. podróże - "pejzaże wspomnień" Juliana Fałata c. w kręgu drzeworytów - „Chimera” Zenona Przesmyckiego - "wielka fala" Stanisława Witkiewicza - "Japonka" Anny Bilińskiej - japonizm Olgi Boznańskiej - Kopiec Kościuszki Stanisława Wyspiańskiego i Góra Sainte - Wictoire Paul Cézanne'a - Stanisław Wyczółkowski i Wojciech Weiss d. kolekcjonerzy, kolekcje, marszandzi |
Literatura: |
Literatura przedmiotowa a) Proza (powieści, opowiadania, nowele, bajki) – wybór: JUSZKIEWICZOWA M., Bajki japońskie, Warszawa 1924 KWIATKOWSKI R., Smok wielkogłowy, bajka japońska, Petersburg „Mały Sztandar” 1916 REYMONT Wł., Komurasaki. Żałosna historya o pękniętem, porcelanowem sercu japońskim, „Chimera” 1901, z. 6 SIEROSZEWSKI W., Na Daleki Wschód. Kartki z podróży, Kraków 1904 || Wśród kosmatych ludzi, Warszawa 1927. (b) poezja (wybór): LANGE A., Sintaisi-sho. Poeci nowojapońscy, Warszawa 1908. MICIŃSKI T., W mroku gwiazd, Kraków 1902. (c) dramaty (wybór): JANKOWSKI J., Kesa (Utwory dramatyczne i obrazy niknące), Warszawa 1910. LEŚMIAN B., Skrzypek Opętany [ca 1904-1911], Warszawa 1985. (d) formy paraliterackie (wybór): FAŁAT J., Pamiętniki, oprac. S. Fałat, Warszawa 1935. JASIEŃSKI F., Manggha, Promenades a trawers le monde, l’art. Et les idees, Varsovie 1901 || Urywek z rękopisu (t.2), „Miesięcznik Literacki i artystyczny” nr 5/1911. Literatura podmiotowa (fakultatywna): ALBEROWA Z., O kolekcji i kolekcjonerach, w: Sztuka japońska w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 1994. Estetyka japońska. Antologia, pod red. K. Wilkoszewska, t. 1-3, Kraków 2001-2005. Feliks Jasieński i jego Manggha, oprac. E. Miodońska-Brookes, przeł. M. Cieśla-Korytowska, Kraków 1992. Japonia w oczach Polaków. Państwo, społeczeństwo, kultura, red. J. Włodarski, Gdańsk 2008. Japonia w Polsce. W 90.rocznicę nawiązania stosunków oficjalnych między polską i Japonią, Warszawa 2012. KEMPF Z., Orientalizm Wacława Sieroszewskiego. Wątki japońskie, Wrocław 1982. KISIELEWSKI J. A., O teatrze japońskim, Lwów 1902 || Życie dramatu, Lwów 1907. KOTAŃSKI W., Stosunki kulturalne między Polską a Japonią (zarys), „Przegląd Orientalistyczny” 1961, nr 38. KRÓL A., Japonizm polski, Kraków 2011. OSIŃSKI Z., Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku. Cz. I i II. Gdańsk 2008. PAłASZ-RUTKOWSKA E., A. ROMER, Historia stosunków polsko-japońskich 1904-1945, Warszawa 1996. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie, prace pisemne do zamieszczanych na Platformie Moodle materiałów, końcowa praca zaliczeniowa. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.