Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fakultet kulturoznawczy - Promocja kultury polskiej w krajach Azji Wschodniej - uwarunkowanie polityczne, społeczne, językowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL-L-FK-PKPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fakultet kulturoznawczy - Promocja kultury polskiej w krajach Azji Wschodniej - uwarunkowanie polityczne, społeczne, językowe
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

całkowity nakład pracy studenta:


semestr letni: [2 ECTS]


- godziny kontaktowe (wynikające z planu studiów: 30 h = 1 ECTS)


- praca własna studenta: przygotowanie się do zajęć, samodzielna lektura (ok. 30 godzin = 1 ECTS).

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W08 zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia i zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej

K_W09 ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych

K_W10 ma zaawansowaną wiedzę o instytucjach kultury, ich funkcjonowaniu; ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym

K_W12 zna wybrane zagadnienia związane z kulturą i sztuką pozaeuropejską

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektroniczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał


K_U09 rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury dawnej i współczesnej, wysokiej i popularnej


K_U13 posiada umiejętności posługiwania się i wykorzystywania narzędzi i systemów elektronicznych do poszukiwania informacji, redagowania tekstów i komunikowania się, jak też do tworzenia graficznych i tekstowych komunikatów

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie


K_K09 rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych tworzenia i odbioru dóbr kultury


K_K13 wiedza predestynuje go do aktywnego działania w grupach zajmujących się popularyzowaniem i animacją kultury

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- panelowa
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Kształtowanie sie promocji polskiej kultury w Azji Wschodniej w XX i XXI w. - zmienne polityczne, językowe i społeczne w tożsamości decydentów, twórców i odbiorców. Przegląd chronologiczny i problemowy, studia przypadków (Chiny, Tajwan, Japonia), dyplomacja kulturalna.

Pełny opis:

1. Różnice w pojmowaniu roli kultury w Europie i Azji Wschodniej

2. Pierwsze doświadczenia z tekstami kultury polskiej w Azji Wschodniej.

3. Instytucje kultury odpowiedzialne za promocję kultury polskiej zagranicą - uwarunkowania historyczne, ekonomiczne, polityczne na przykladzie ChRL.

4. Nauka języka polskiego jako obcego w Azji Wschodniej

5. Literatatura polska w przekładzie na języki Azji Wschodniej (Chiny)

6. Teatr polski w doświadczeniu Azji Wschodniej (Chiny, Tajwan, Japonia)

7. Kino polskie w doświadczeniu Azji Wschodniej (Chiny)

8. Muzyka polska w doświadczeniu Azji Wschodniej (Chiny, Japonia)

9. Wielkie wystawy narodowe - Tokio, Pekin, Seul

10. Folklor polski w doświadczeniu Azji Wschodniej.

11. Budowanie "zrównoważonego" projektu kulturalnego promującego wybrany twór kultury w wybranym kraju Azji Wschodniej (warsztat w grupach)

12. Ikony kultury i co dalej .....(warsztat w grupach).

Literatura:

Aronczyk M., Branding the Nation. The Global Business of National Identity,

Oxford University Press, New York 2013.

Cyrzyk, Leszek 2008. „Jak rodziła się polonistyka w Chinach” w: Towarzystwo Azji i Pacyfiku. Azja-Pacyfik. Rocznik 11. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 229.

Jacoby, Marcin (red.) 2016. Urzędnicy, biznesmeni, artyści. Analiza sektora kultury w krajach Azji Wschodniej i w Indiach. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Li, Yinan 2017. Literatura polska w Chinach. Katowice: Wydawnictwo Gnome, 29-30, 35, 37-39, 51, 61-63, 68, 78-80, 84, 87-88, 113, 140, 166, 178, 186.

Xiao, Ying. China in the Mix: Cinema, Sound, and Popular Culture in the Age of Globalization. Oxford (Stany Zjednoczone): University Press of Mississippi, 2017.

Xiao, Zhiwei. "Prohibition, Politics and Nation - Building: A History of Film Censorship in China." In Silencing Cinema, by Roel Vande Winkel Daniel Biltereyst, 109-130. New York: Palgrave Macmillan, 2013.

Yi, Lijun 2010. „Recepcja literatury polskiej w Chinach” w: Literatura polska w świecie. Tom III. Obecności. Katowice: Wydawnictwo Gnome, 158, 160, 162, 164-165.

Zajączkowski, Ryszard 2018. Japońska Polska. Kulturowy wizerunek Polski w Japonii. Zeszyty Naukowe KUL 60 (2018), nr 2 (242)

Zhao, Gang 2010. „55 lat chińskiej polonistyki” w: Chiny w oczach Polaków. Księga jubileuszowa z okazji 60-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Chińską Republiką Ludową. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 325.

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w zajęciach (40%), przygotowanie i prezentacja efektu warsztatów (40%), praca pisemna (20%). Do zaliczenia przedmiotu trzeba uzyskać co najmniej 70%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)