Antropologia widowisk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL1L-AW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia widowisk |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 12 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin, w tym 40 godzin kontaktowych, 20 godzin pracy własnej studenta. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk będących w kręgu zainteresowania antropologii widowisk (K_W06) Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury praktykowane przez antropologów widowisk (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, dobór metod badawczych, opracowanie i prezentację wyników, co pozwala mu na rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie antropologii widowisk (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozpoznaje i rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych (K_K09) |
Metody dydaktyczne: | 1. Analiza tekstu naukowego. 2. Analiza widowiska kulturowego. 3. Dyskusja. 4. Referat z prezentacją multimedialną. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Konwersatorium poświęcone najważniejszych zagadnieniom z zakresu antropologii widowisk, jej związkom z antropologią kultury i konkurencyjnymi ujęciami. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone najważniejszych zagadnieniom z zakresu antropologii widowisk, jej związkom z antropologią kultury i konkurencyjnymi ujęciami (szczególnie antropologią teatru Eugenia Barby). Podczas zajęć zostaną umówione i przedyskutowane z punktu widzenia walorów poznawczych i ewentualnych słabości najważniejsze koncepcje badania widowisk kulturowych (tzn. przedstawień artystycznych, obrzędów, rytuałów, gier, zabaw, karnawałów), m.in. V. Turnera, L. Kolankiewicza, E. Barby, N. Savarese, W. Dudzika, J. Grotowskiego, R. Schechnera. Zajęcia będą ilustrowane w miarę możliwości przykładami zaczerpniętymi z kultur Dalekiego Wschodu. |
Literatura: |
1. Leszek Kolankiewicz, Samba z bogami. Opowieść antropologiczna, Warszawa 2007 2. Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 9-31. 3. Victor Turner, Proces rytualny, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 121-138. 4. Victor Turner, Teatr w codzienności, codzienność w teatrze, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 450-462. 5. Richard Schechner, Przyszłość rytuału, przeł. T. Kubikowski, Warszawa 2000, s. 31-50. 6. Wojciech Dudzik, Karnawały w kulturze, Warszawa 2005. 7. Eugenio Barba, Nicola Savarese, Sekretna sztuka aktora. Słownik antropologii teatru, przekład zbiorowy, Wrocław 2005. 8. J. Grotowski, Od zespołu teatralnego do Sztuki jako wehikułu, [w:] Grotowski. Teksty zebrane, s. 835-853 lub „Notatnik Teatralny” 1992 nr 4, s. 31-43. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach - limit trzech nieobecności bez konieczności usprawiedliwienia się. Powyżej limitu - konieczność zaliczenia materiału na konsultacjach, powyżej pięciu nieobecności - brak zaliczenia semestru. 2. Znajomość tekstów obowiązujących na zajęciach, aktywne uczestnictwo w dyskusji 3. Referat prezentowany na zajęciach (prezentacja multimedialna) 4. Kolokwium zaliczeniowe. Uwaga! Przedmiot będzie kontynuowany na II roku studiów (semestr 3) i zakończy się egzaminem obejmującym zagadnienia z obu zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Aldona Kobus | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4987 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Zajęcia organizacyjne Przydział referatów 2. Antropologia widowisk Pojęcia: widowisko, spektakl, rytuał, performance Leszek Kolankiewicz, „Wstęp: ku antropologii widowisk”, w: „Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 9-31. Victor Turner, “Antropologia widowiska” , Warszawa 2008, s. 111-131. 3. Teatr chiński – opera pekińska Referat: opera pekińska „Żegnaj moja konkubino” (Bawang bie ji), reż. Kaige Chena, 1993. Marta Steiner, „Oblicza teatru masowego w Chinach”, w: „Teatr masowy – teatr dla mas”, red. M. Leyko, Łódź 2011, s. 275–299. 4. Teatr polityczny – ulica jest sceną Referat: chiński teatr huaju „Balzac i mała Chinka”, reż. Dai Sijie, 2002. Richard Schechner, „Ulica jest sceną”, w: tegoż, „Przyszłość rytuału”, przeł. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2000, s. 51-96. 5. Mei Lanfang – ciało w sztukach performatywnych Referat o Mei Lanfangu na podstawie: Zbigniew Osiński, „Mei Lanfang, legenda opery pekińskiej”, w: tegoż, „Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku. Studia”, Gdańsk 2008, s. 49-89. Yao-Kun Liu, “Peking Opera and Grotowski's Concept of Poor Theatre”, w: “Comparative Literature and Culture”, 12(2), 2010. 6. Japoński teatr no Referat: teatr no Victor Turner, “Zazdrość Rokujo”, w: tegoż, “Antropologia widowiska” , Warszawa 2008, s. 155-195. 7. Teatr japoński bunraku Referat: teatr bunraku Henryk Jurkowski, „Lalka w rytuale”, w: „Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 628-638. 8. Maska i makijaż. Japoński teatr kabuki i koreański teatr talchum Referat: teatr kabuki Referat: teatr talchum Karl Kerenyi, „Człowiek i maska”, w: „Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 647-657. Jean-Thierry Maertens, „Maska i lustro. Esej z antropologii okrycia twarzy”, w: „Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 668-682. 9. Koncert jako widowisko: Eurowizja Susan Sontag, „Notatki o kampie”, w: „Kamp. Antologia przekładów”, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012, s. 49-67. Dobrochna Ratajczakowa, „Koncert/widowisko rock’n’rolla”, w: tejże, „Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych”, Poznań 2015, s. 62-69. Referat: estetyka Eurowizji 10. Współczesne musicale japońskie. Zjawisko teatru 2.5 D Referat: musicale w Japonii. 11. Sporty walki jako widowisko. Wrestling Dobrochna Ratajczakowa, „Ludyczny teatr śmierci. Pojedynki i turnieje”, w: tejże, „Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych”, Poznań 2015, s. 70-75. Henry Jenkins, „Never trust a Snake. WWF wrestling as Musculine Melodrama”, w: tegoż, “The wow climax. Tracing the emotional impact of popular culture”, Nowy Jork 2007, s. 75-101. 12. Sport jako widowisko Dobrochna Ratajczakowa, „Mecz piłki nożnej”, w: tejże, „Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych”, Poznań 2015, s. 76-83. 13. E-sport jako widowisko Referat: e-sport. 14. Karnawał Victor Turner, „Karnawał w Rio. Dramat dionizyjski w społeczeństwie modernizującym się”, w: “Antropologia widowiska” , Warszawa 2008, s. 197-222. Michaił Bachtin, „Ludowe formy świąt karnawałowych”, w: „Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 373-384. Roberto DaMatta, „Karnawał równości i karnawał hierarchii”, w: „Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów”, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 404-414. 15. Podsumowanie zajęć |
|
Literatura: |
zob. wyżej |
|
Uwagi: |
Ocena wystawiona jest na podstawie: - aktywności na zajęciach - przedstawienia referatu |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4987 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Literatura: |
zob. wyżej |
|
Uwagi: |
Ocena wystawiona jest na podstawie: - obecności na zajęciach - aktywności na zajęciach (znajomości lektur) - przedstawienia referatu - kolokwium zaliczeniowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja tematyki zajęć i lektur obowiązkowych. Przydział referatów. 2. Ku antropologii widowisk – spojrzenie teoretyczne - L. Kolankiewicz, Wstęp: ku antropologii widowisk, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 9-31. 3. Film Żegnaj moja konkubino (Bawang bie ji) w reżyserii Kaige Chena (1993) jako opowieść o chińskim teatrze muzycznym xiqu oraz jingju - Karl Kerenyi, Człowiek i maska, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 647-657. - referat: Jingxi, [w:] Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii do happeningu, red. Dariusz Kosiński i inni, Bielsko-Biała 2008, s. 389-393 oraz materiały własne 4. Film Żegnaj moja konkubino (Bawang bie ji) jako opowieść o Wielkiej Rewolucji Kulturalnej w Chinach (wenge) - referat: Richard Schechner, Ulica jest sceną (fragment), [w:] tenże, Przyszłość rytuału, przeł. Tomasz Kubikowski, Warszawa 2000, s. 51-96. 5. Lalki, fetysze, „pozaorganizmowe narzędzia materialne” a japoński teatr nō - Andrzej Falkiewicz, Człowiek teatralny, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 601-609. - Słownik wiedzy o teatrze. Od tragedii do happeningu, red. Dariusz Kosiński i inni, Bielsko-Biała 2008 [tu: Nō, s. 382-385, kabuki, s. 386-389, bunraku, s. 350-351. - referat o nō – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/noh/en/ - polecam: Jan Kott, Nō albo O znakach, [w:] tenże, Kamienny Potok. Eseje o teatrze i pamięci, Kraków 1991, s. 186-198. 6. Lalki, fetysze, „pozaorganizmowe narzędzia materialne” a japoński teatr kabuki i bunraku - referat o kabuki – https://www2.ntj.jac.go.jp/dglib/modules/kabuki_dic_en/letter.php?init=01 - referat o bunraku – https://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/bunraku/en/introduction/index.html - polecam: Jan Kott, Bunraku i kabuki albo O naśladownictwie, [w:] tenże, Kamienny Potok. Eseje o teatrze i pamięci, Kraków 1991, s. 199-214. 7. Elementy gry i zabawy według Rogera Caillois - R. Caillois, Gry i ludzie, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, s. 163-174. 8. i 9. Prezentacje multimedialne wybranych gier i zabaw - źródło podstawowe: Wojciech Lipoński, Krzysztof Sawala, Encyklopedia sportów świata, Warszawa 2008, Biblioteka „Gazety Wyborczej” a) reality show Survivor (w Polsce: Rozbitkowie, Wyprawa Robinson) b) sepak takraw c) voladores d) piłka Tłustego Wtorku (Shrovetide Football) e) capoeira f) castells (torres humanas) g) krykiet h) kemari i) sumo j) haka taparahi 10. Wojciech Dudzik, Teatr karnawału: zabawa – widowisko – święto, [w:] tenże, Karnawały w kulturze, Warszawa 2005, s. 66-92. 11. Piłka nożna jako gra tradycyjna, performans ludyczny i karnawał - w grupach: co to było a) sphairomachia/ harpaston/ harpastum, b) cuju, kemari, baida c) la soule, mob/ folk football, Association football d) calcio storico - Artur Duda, Sphairomachia, harpastum, football, czyli o kulturowych korzeniach piłki nożnej, [w:] tenże, Performans na żywo jako medium i obiekt mediatyzacji, Toruń 2011, s. 63-114 12. Błazen/ trickster - Monika Sznajderman, Błazen – narodziny i struktura mitu, [w:] Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Leszek Kolankiewicz, Warszawa 2005, s. 783-793. 13. Kolokwium zaliczeniowe 14. Podsumowanie zajęć. Wystawienie zaliczeń. |
|
Literatura: |
zob. wyżej |
|
Uwagi: |
Ocena wystawiona jest na podstawie: - obecności na zajęciach - aktywności na zajęciach (znajomości lektur) - przedstawienia referatu - kolokwium zaliczeniowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.