Historia filmu i telewizji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL1L-HFITV |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filmu i telewizji |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 12 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień dotyczących historii i historii sztuki (na poziomie szkoły średniej) oraz zagadnień zrealizowanych na wykładzie z 'historii filmu i telewizji' w pierwszym semestrze. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | II semestr, 3 punkty ECTS; 30 godzin wykładowych, 25 godzin pracy własnej; 5 godzin konsultacji |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W09 student ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U03, samodzielnie zdobywa wiedzę związana z kulturą i sztuką(jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając zw wskazówek opiekuna naukowego K_U12,umie wskazywać i opisywać dzieła najbardziej reprezentatywne dla kolejnych epok historycznokulturowych w różnych dziedzinach sztuki |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, K_K05, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K14,ma świadomość rangi i znaczenia teatru, filmu i innych dzieł sztuki i widowisk w kulturze polskiej i światowej |
Metody dydaktyczne: | Wykład ilustrowany prezentacjami oraz projekcjami filmowymi (fragmentami filmów bądź pokazami całych dzieł) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Wykład ma ma zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filmu powszechnego i telewizji, arcydziełami filmowymi należącymi do kanonu historyczno-filmowego, znaczeniem kina w procesie kształtowania najważniejszych prądów artystycznych w Europie i Ameryce, ale także z uwarunkowaniami społecznymi i ekonomicznymi rozwoju kinematografii i telewizji na świecie. |
Pełny opis: |
Początki kina – Thomas Edison, bracia Lumière, Georges Méliès Film d’art we Francji Rozwój języka filmu. Wielka Brytania – G.A. Smith; USA – W. Porter. Włoski monumentalizm. Początki przemysłu filmowego w USA. Twórczość D.W. Griffitha. Burleska filmowa– Mack Sennett, Charles Chaplin, Buster Keaton. Kino skandynawskie – Victor Sjöström, C. Th. Dreyer. Kino duńskie. Asta Nielsen w roli Hamleta. Niemiecki ekspresjonizm filmowy i kammerspiel. Przełom dźwiękowy w kinie Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona. Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J. „Triumf woli” – totalitaryzm w kinie. „Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina. Włoski neorealizm. Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii Francuska Nowa Fala.Kino mistrzów: Bergman, Fellini, Visconti. Antonioni Historia telewizji: 1. Początki telewizji. Pionierzy telewizji monochromatycznej 2. Początki telewizji w Europie. John Logie Baird vs. Guglielmo Marconi 3. Początki telewizji w USA 4. Propaganda telewizyjna w III Rzeszy 5. BBC po II wojnie światowej. Rodzina Królewska na srebrnym ekranie 6. Reklama telewizyjna u USA 7. Gatunki telewizyjne w USA. Narodziny kultury serialowej 8. Początki telewizji w Polsce (lata 30.) – eksperymenty techniczne 9. Telewizja Polska po II wojnie światowej 10. Lata 70. W TVP. Program 2 i Studio II – nowa jakość telewizji 11. Telewizja Polska w stanie wojennym |
Literatura: |
Literatura: „Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne". David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995 Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009. Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa" Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008. "Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006. Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011. David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993 Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005. Tadeusz Lubelski, "Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego", Kraków 2000 "Hitchcock/Truffaut", wsp. H. Scott (opracowanie i posłowie T. Lubelski), Izabelin 2005 Rafał Marszałek "Nowy film angielski", Warszawa 1968 "Michelangelo Antonioni" red. B. Zmudziński, Kraków 2004 Maria Kornatowska „Federico Fellini”, Warszawa 1989 "Fellini. Zawód: reżyser", R. Cirio, Izabelin 2003 Joanna Wojnicka „Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego”, Kraków 2001. Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”, Gdańsk 1999 "Bergman – rozmowy", O. Assayas, S. Bjorkman, Izabelin 2007„Wiek ekranów” red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002 Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, Kraków 2002 Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji z rzeczywistością telewizyjną", Kraków 2006 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: student oceniany jest po każdym semestrze. Semestr 1 i2 – pisemne kolokwium zaliczeniowe, semestr 3 pisemny egzamin. Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej, po uzgodnieniu zasad ze studentami. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma ma zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filmu powszechnego i telewizji, arcydziełami filmowymi należącymi do kanonu historyczno-filmowego, znaczeniem kina w procesie kształtowania najważniejszych prądów artystycznych w Europie i Ameryce, ale także z uwarunkowaniami społecznymi i ekonomicznymi rozwoju kinematografii i telewizji na świecie. |
|
Pełny opis: |
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona. Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J. „Triumf woli” – totalitaryzm w kinie. „Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina. Historia telewizji: Początki telewizji. Pionierzy telewizji monochromatycznej Początki telewizji w Europie. John Logie Baird vs. Guglielmo Marconi Początki telewizji w USA Propaganda telewizyjna w III Rzeszy |
|
Literatura: |
Literatura: „Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne". David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995 Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009. Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa" Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008. "Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006. Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011. David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993 Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005. Tadeusz Lubelski, "Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego", Kraków 2000 "Hitchcock/Truffaut", wsp. H. Scott (opracowanie i posłowie T. Lubelski), Izabelin 2005 Rafał Marszałek "Nowy film angielski", Warszawa 1968 "Michelangelo Antonioni" red. B. Zmudziński, Kraków 2004 Maria Kornatowska „Federico Fellini”, Warszawa 1989 "Fellini. Zawód: reżyser", R. Cirio, Izabelin 2003 Joanna Wojnicka „Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego”, Kraków 2001. Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”, Gdańsk 1999 "Bergman – rozmowy", O. Assayas, S. Bjorkman, Izabelin 2007„Wiek ekranów” red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002 Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, Kraków 2002 Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji z rzeczywistością telewizyjną", Kraków 2006 |
|
Uwagi: |
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej - test zaliczeniowy online. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma ma zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filmu powszechnego i telewizji, arcydziełami filmowymi należącymi do kanonu historyczno-filmowego, znaczeniem kina w procesie kształtowania najważniejszych prądów artystycznych w Europie i Ameryce, ale także z uwarunkowaniami społecznymi i ekonomicznymi rozwoju kinematografii i telewizji na świecie. |
|
Pełny opis: |
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona. Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J. „Triumf woli” – totalitaryzm w kinie. „Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina. Historia telewizji: Początki telewizji. Pionierzy telewizji monochromatycznej Początki telewizji w Europie. John Logie Baird vs. Guglielmo Marconi Początki telewizji w USA Propaganda telewizyjna w III Rzeszy |
|
Literatura: |
Literatura: „Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne". David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995 Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009. Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa" Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008. "Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006. Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011. David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993 Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005. Tadeusz Lubelski, "Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego", Kraków 2000 "Hitchcock/Truffaut", wsp. H. Scott (opracowanie i posłowie T. Lubelski), Izabelin 2005 Rafał Marszałek "Nowy film angielski", Warszawa 1968 "Michelangelo Antonioni" red. B. Zmudziński, Kraków 2004 Maria Kornatowska „Federico Fellini”, Warszawa 1989 "Fellini. Zawód: reżyser", R. Cirio, Izabelin 2003 Joanna Wojnicka „Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego”, Kraków 2001. Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”, Gdańsk 1999 "Bergman – rozmowy", O. Assayas, S. Bjorkman, Izabelin 2007„Wiek ekranów” red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002 Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, Kraków 2002 Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji z rzeczywistością telewizyjną", Kraków 2006 |
|
Uwagi: |
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej - test zaliczeniowy online. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Sylwia Kołos | |
Prowadzący grup: | Sylwia Kołos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wykład ma ma zapoznać studentów z podstawowymi zagadnieniami z historii filmu powszechnego i telewizji, arcydziełami filmowymi należącymi do kanonu historyczno-filmowego, znaczeniem kina w procesie kształtowania najważniejszych prądów artystycznych w Europie i Ameryce, ale także z uwarunkowaniami społecznymi i ekonomicznymi rozwoju kinematografii i telewizji na świecie. |
|
Pełny opis: |
Kino radzieckie w latach 20-tych. Siergiej Eisenstein, Wsiewołod Pudowkin. Pionierzy kina dokumentalnego – Dziga Wiertow, Robert Flaherty. Szkoła Johna Griersona. Impresjonizm filmowy i awangarda. L. Delluc, G. Dulac, J. Epstein, L. Buñuel, J. „Triumf woli” – totalitaryzm w kinie. „Obywatel Kane”. Znaczenie filmu Orsona Wellsa w historii kina. Historia telewizji: Początki telewizji. Pionierzy telewizji monochromatycznej Początki telewizji w Europie. John Logie Baird vs. Guglielmo Marconi Początki telewizji w USA Propaganda telewizyjna w III Rzeszy |
|
Literatura: |
Literatura: „Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009 Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne". David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995 Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009. Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa" Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008. "Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006. Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011. David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993 Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005. Tadeusz Lubelski, "Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego", Kraków 2000 "Hitchcock/Truffaut", wsp. H. Scott (opracowanie i posłowie T. Lubelski), Izabelin 2005 Rafał Marszałek "Nowy film angielski", Warszawa 1968 "Michelangelo Antonioni" red. B. Zmudziński, Kraków 2004 Maria Kornatowska „Federico Fellini”, Warszawa 1989 "Fellini. Zawód: reżyser", R. Cirio, Izabelin 2003 Joanna Wojnicka „Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego”, Kraków 2001. Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”, Gdańsk 1999 "Bergman – rozmowy", O. Assayas, S. Bjorkman, Izabelin 2007„Wiek ekranów” red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002 Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, Kraków 2002 Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji z rzeczywistością telewizyjną", Kraków 2006 |
|
Uwagi: |
Jeśli, w związku z pandemią, przeprowadzenie tradycyjnego zaliczenia nie będzie możliwe, odbędzie się ono w formie zdalnej - test zaliczeniowy online. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.