Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL1L-HSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. ogólna - 12 - Kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 65 godzin: 30 godzin - wykład 35 godzin - praca własna studenta/studentki nad przydzielonymi zadaniami W przypadku zajęć zdalnych: 70 godzin - praca własna studenta/ studentki 12 godzin - konsultacje z prowadzącą zajęcia |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. uporządkowana wiedza w zakresie wiedzy z historii sztuki (terminologia, metodologie, zjawiska artystyczne na tle danych z zakresu historii kultury od czasów cywilizacji greckiej, poprzez cywilizację rzymską i bizantyjską, wieki średnie oraz tradycję ikony aż do współczesności) - KW03, KW09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Umiejętność samodzielnego opracowania danych dotyczących omawianego materiału (w ramach wyznaczonych zadań). Zdolność kojarzenia faktów i postrzegania zjawisk sztuki na tle kontekstu kulturowego. Samodzielne wykonanie projektów z wykorzystaniem wiedzy wyniesionej z wykładu KU03 2. Umiejętność rozpoznania i omówienia najważniejszych i reprezentatywnych dzieł dla omawianego okresu dziejów sztuki KU12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Systematyczna praca KK01 2. Świadomość wagi zdobywania wiedzy o sztuce i kulturze dla skutecznego zachowania dziedzictwa kulturowego ludzkości KK05 3. Świadomość rangi sztuk plastycznych w kulturze KK14 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Historia sztuki zachodniej ujęta problemowo: od XVI wiecznego kolonializmu po współczesną sztukę globalną. Na wykładzie nacisk położony jest na społeczne i kulturowe uwarunkowania pracy artystycznej. Przyglądamy się praktykom artystycznym uwzględniając historyczny, polityczny i kulturowy kontekst ich powstawania, możliwości instytucjonalne tworzenia i pokazywania sztuki czy zestawiając zdarzenia z dyskursu artystycznego z wydarzeniami z życia społecznego i politycznego. |
Pełny opis: |
I. Omówienie planu i formy zajęć i informacja o egzaminie. II. Historia wybranych zagadnień z zakresu historii sztuki: - analiza problemów artystycznych i estetycznych w kontekście historii kultury zachodniej III. Egzamin |
Literatura: |
- D. Ades, P. Overy i in, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, przeł. H. Andrzejewska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980. - R. W. Kluszczyński, Film, sztuka Wielkiej Awangardy, PWN, Warszawa 1990. - M. Porębski, Granica współczesności. 1909-1925, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1989. - P. Piotrowski, Artysta między rewolucją i reakcją. Studium z zakresu etycznej historii sztuki awangardy rosyjskiej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993. - Arnold Hauser, Społeczna historia sztuki i literatury, przeł. J. Ruszczycówna, PIW, Warszawa 1974, t.2. - M. Berman, „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, przeł. M. Szuster, Universitas, Kraków 2006. - P. Burger, Teoria awangardy, Universitas, Kraków 2006. - J. Bell, Lustro świata. Nowa historia sztuki, Arkady, Warszawa 2009 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zakończony egzaminem. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Sebastian Dudzik, Irena Dżurkowa-Kossowska, Jacek Tylicki | |
Prowadzący grup: | Sebastian Dudzik, Irena Dżurkowa-Kossowska, Jacek Tylicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład dotyczy kształtowania się i rozwoju różnych idiomów nowoczesności w sztukach plastycznych postrzeganych w kontekście ewoluującej w ciągu XIX i XX w. refleksji o sztuce. Ramy chronologiczne tej prezentacji wyznacza z jednej strony schyłek wieku XVIII, z drugiej zaś kultura artystyczna lat 30.-40. XX w. Narrację na temat przełomu „wieku rozumu” i „wieku nieustającej rewolucji” otwiera problem symbolicznej kulminacji ok. 1800. Dyskurs ukazuje wypieranie neoklasycystycznych wartości etycznych i konwencji przedstawieniowych przez priorytety ideowe i morfologiczne rodzącego się romantyzmu. Kanoniczna sztuka akademicka zderzona zostanie zarówno z dojrzałym romantyzmem jak i z realistycznym przełomem w połowie stulecia. Sztuka zaangażowana w sprawy społeczne, polityczne i narodowe omawiana będzie równolegle ze zmieniającymi się w XIX w. koncepcjami malarstwa pejzażowego i portretowego. XIX w. zamykać będzie nurt symbolizmu traktowany jako syndrom duchowej kulminacji ok. 1900. Dalsza część narracji i wizualizacji koncentruje się na idiomach modernizmu w sztuce europejskiej począwszy od pierwszej dekady XX w. Bogato ilustrowany dyskurs rozwijać się będzie diachronicznie, w porządku uwzględniającym czas zaistnienia poszczególnych fenomenów artystycznych przełamujących bądź rewolucjonizujących parowiekową tradycję przedstawieniową, a zarazem w układzie synchronicznym ze względu na paralelność nowych postaw i trendów artystycznych na różnych obszarach geokulturowych Europy. W efekcie w dyskursie zaprezentowana zostanie cała gama artystycznych fenomenów, które narodziły się (niekiedy w tym samym czasie) w różnych centrach kulturowych Europy, często ze sobą współzawodnicząc (w ramach paradygmatu nowatorstwa i innowacyjności), kiedy indziej zaś adaptując wprowadzone już gdzie indziej wzory. |
|
Pełny opis: |
Wykład dotyczy kształtowania się i rozwoju różnych idiomów nowoczesności w sztukach plastycznych postrzeganych w kontekście ewoluującej w ciągu XIX i XX w. refleksji o sztuce. Ramy chronologiczne tej prezentacji wyznacza z jednej strony schyłek wieku XVIII, z drugiej zaś kultura artystyczna lat 30.-40. XX w. Część pierwsza wykładu poświęcona jest dziewiętnastemu stuleciu; część druga i trzecia– dwudziestemu. Narrację na temat przełomu „wieku rozumu” i „wieku nieustającej rewolucji” otwiera problem symbolicznej kulminacji ok. 1800, egzemplifikowanej twórczością Goi, Füssliego, Blake’a i Rungego. Dyskurs ukazuje wypieranie neoklasycystycznych wartości etycznych i konwencji przedstawieniowych przez priorytety ideowe i morfologiczne rodzącego się romantyzmu rozumianego jako postawa światopoglądowa i twórcza. Akademicka hierarchia tematów i kanon przedstawieniowy zderzone zostaną zarówno z dojrzałym romantyzmem jak z realistycznym przełomem w połowie stulecia i jego konsekwencją, jaką był nowy sposób utrwalania optycznych wrażeń przez pierwsze pokolenie impresjonistów. Twórczość niemieckich nazareńczyków i angielskich prerafaelitów zaświadczać będzie z kolei o dydaktyczno-moralnych i religijnych funkcjach przypisanych sztuce. Sztuka zaangażowana w sprawy społeczne, polityczne i narodowe omawiana będzie równolegle ze zmieniającymi się w XIX w. koncepcjami malarstwa pejzażowego. Prezentację sztuki "wieku powieści i pary" zamykać będzie szeroki i wewnętrznie zróżnicowany nurt symbolizmu traktowany jako syndrom duchowej kulminacji ok. 1900. • Symboliczna kulminacja 1800 (Goya, Blake, Füssli, Runge) • Romantyzm a neoklasycyzm: konfrontacja czy współzależność filozoficznych światopoglądów i artystycznych postaw • Preromantyczny sentymentalizm a panteistyczna postawa wobec natury (niemiecki pejzaż romantyczny) • Priorytety artystyczne romantyków francuskich: geniusz, wyzwolona wyobraźnia, emocjonalizm, subiektywizm, kolorystyczna wrażliwość i dynamika kompozycyjna • Nowa tematyka: historia współczesna, przejawy tożsamości narodowej, fascynacja Orientem, ludowe baśnie i średniowieczne legendy Egzemplifikacja: Malarstwo: Anglia (Gainsborough, Constable, Turner); Niemcy (Runge, Friedrich); Francja (Ingres, Géricault, Delacriox, Daumier, Millet, Corot) • Moralne posłannictwo sztuki: nazareńczycy i prerafaelici • Realizm: kontestacja Salonów, społeczna ideologizacja, obalenie tematycznych ograniczeń, estetyka brzydoty • Naturalizm i impresjonizm: rewizja tradycyjnych konwencji przedstawieniowych, para-naukowe postrzeganie otaczającej rzeczywistości, oddziaływanie japońskiej estetyki Egzemplifikacja: Malarstwo: Francja (Barbizończycy, Courbet, Manet, Monet i impresjoniści, Renoir, Degas, Henri de Toulouse-Lautrec); • Narodziny modernizmu: symbolizm – postimpresjonizm – protoekspresjonizm Egzemplifikacja: Malarstwo: idiomy postimpresjonizmu (Gauguin, Van Gogh, Cézanne, Seurat); grupa Nabis; plakat i ilustracja a erotyczna perwersja (Toulouse-Lautrec, Beardsley); proto-ekspresjonizm (Ensor, Munch, Strindberg, Schiele, Kokoschka); japonizm (Monet, Van Gogh, Klimt); estetyzm (Whistler) • Idea syntezy sztuk (Klinger) i Gesamtkunstwek (dom artysty: Von Stuck, Denis) Dalsza część wykładu koncentruje się na idiomach modernizmu w sztuce europejskiej. Bogato ilustrowany dyskurs rozwijać się będzie diachronicznie, w porządku uwzględniającym czas zaistnienia poszczególnych fenomenów artystycznych przełamujących bądź rewolucjonizujących parowiekową tradycję przedstawieniową, a zarazem w układzie synchronicznym ze względu na paralelność nowych postaw i trendów artystycznych na różnych obszarach geokulturowych Europy. W efekcie w dyskursie zaprezentowana zostanie cała gama artystycznych fenomenów, które narodziły się (niekiedy w tym samym czasie) w różnych centrach kulturowych Europy , często ze sobą współzawodnicząc (w ramach paradygmatu nowatorstwa i innowacyjności), kiedy indziej zaś adaptując wprowadzone już gdzie indziej wzory. Opowieść o sztuce we Francji przed Wielką Wojną obejmować będzie malarstwo fowistyczne, kubistyczną i futurystyczną rewoltę oraz dadaistyczną koncepcję anty-sztuki i surrealistyczną eksplorację ludzkiej psyche. Nowe trendy w sztuce niemieckiej egzemplifikowane będą głównie przez malarstwo ekspresjonistyczne. Istotne miejsce w dyskursie zajmie także włoski futurym i jego pochodne, takie jak angielski vortycyzm. Ukazane zostaną ambiwalencje w sztuce brytyjskiej oscylującej między radykalną awangardą o uniwersalistycznych ambicjach a ideą narodowej odrębności. Dzieje rosyjskiej awangardy prześledzone zostaną na przykładzie eksperymentów morfologicznych w sztuce konstruktywizmu. Analitycznemu oglądowi poddane zostaną ponadto wybrane fenomeny artystyczne zaistniałe w takich ośrodkach kulturowych jak Wiedeń. Celem wykładu jest przedstawienie klasycznej i radykalnej awangardy początków XX wieku na równi z tendencjami antymodernistycznymi jako złożonego, wieloaspektowego kompleksu zjawisk artystycznych. • Modernizmy Malarstwo: fowizm (Matisse, Vlaminck, Derain); ekspresjonizm (Rouault; Die Brücke; Der Blaue Reiter); kubizm analityczny i syntetyczny; kolaż (Picasso, Braque); orfizm (Delaunay); estetyka maszynizmu ( Leger); narodziny abstrakcji (Kandinsky, Malewicz i suprematyzm, Mondrian i neoplastycyzm, Van Doesburg i De Stijl, Klee, Kupka), puryzm (Corbusier, Ozenfant); dadaizm i surrealizm a rewolucja społeczna; przedmioty znalezione i readymade (Duchamp); kubo-futuryzm i konstruktywizm radziecki; awangarda brytyjska (Fry i postimpresjonizm; Bloomsbury; vortycyzm). |
|
Literatura: |
Opracowania ogólne J. Cassou, Encyklopedia symbolizmu, Warszawa 1992 F. Claudon, Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1992 G. H. Hamilton, Painting and Sculpture in Europe 1880-1940 (The Pelican History of Art), London 1990 (kolejne wyd.) Kotula A., Krakowski P., Sztuka abstrakcyjna, Warszawa 1973 Kotula A., Krakowski P., Rzeźba XIX w., Kraków 1980 Kotula A., Krakowski P., Malarstwo, rzeźba, architektura. Wybrane zagadnienia plastyki współczesnej, Warszawa 1981 Kotula A., Krakowski P., Rzeźba współczesna, Warszawa 1985 F. Novotny, Painting and Sculpture in Europe: 1780-1880, London 1978 (kolejne wyd.) M. Porębski, Dzieje sztuki w zarysie. Wiek XIX i XX, Warszawa 1988 M. Sérullaz, Encyklopedia impresjonizmu, Warszawa 1991 Słownik sztuki XX wieku, Warszawa: Arkady, 1998 P. Szubert, P. Trzeciak (red.), Leksykon malarstwa, Warszawa 1992 Sztuka świata, t. 8, 9, 10, Warszawa: Arkady, 1994-1996 Literatura podstawowa Ch. Baumbarth, Futuryzm, Warszawa 1987 U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973 H. H. Hofstätter, Symbolizm, Warszawa 1987 H. Honour, Neoklasycyzm, Warszawa 1972 M. Hussakowska, Minimalizm, Kraków 2003 K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1985 K. Janicka, Światopogląd surrealizmu, Warszawa 1985 W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 Z. Kępiński, Impresjonizm, Warszawa 1986 A. Konopacki, Prerafaelici, Warszawa 1989 B. Kowalska, Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Warszawa1989 P. Krakowski, Sztuka Trzeciej Rzeszy, Kraków 1994 E. Kuryluk, Hipperrealizm – Nowy realizm, Warszawa 1979 J. Leymarie, Fowizm, Warszawa 1993 L. Nochlin, Realism, Londyn 1971; przekład polski W. Łuszczaka i T. Przestępskiego, Warszawa 1974 P. Overy, De Stijl, Warszawa 1979 T. Pawłowski, Happening, Warszawa, WAiF, 1982 M. Porębski, Granica współczesności, Warszawa 1989 M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1986 M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa 1989 J. Rewald, Historia impresjonizmu, Warszawa 1985 T. Richardson, N. Stangos, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980 H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1986 M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. II, Warszawa 1989 S. Tschudi Madsen, Art Nouveau, Warszawa 1987 A. Turowski, W kręgu konstruktywizmu, Warszawa 1979 A. Turowski, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910-1930, Warszawa 1999 J. Willet, Ekspresjonizm, Warszawa 1976 P. Wittlich, Secesja. Sztuka i życie, Warszawa 1987 M. Wallis, Secesja, Warszawa 1984 Literatura uzupełniająca B. Fer, D. Batchelor, P. Wood, Realism, Rationalism, Surrealism. Art Between the Wars, New Haven & London 1993 S. Guilbaut, Jak Nowy Jork ukradł ideę sztuki nowoczesnej, Warszawa 1992 J. Guze, Impresjoniści, Warszawa 1986 W. Jaworska, W kręgu Gauguina. Malarze szkoły Pont-Aven, Warszawa, 1969 Z. Kępiński, Impresjoniści u źródeł swoich obrazów, Wrocław 1976. P. Krakowski, O sztuce nowej i najnowszej, Warszawa 1981 E. Kuryluk, Wiedeńska apokalipsa, Kraków 1974 A. Langer, Paul Gauguin, przekład J. Ruszczyc, Warszawa-Lipsk 1963 M. Niemojowska, Zapisy zmierzchu. Symboliści angielscy i ich romantyczny rodowód, Warszawa 1977 R. Rosenblum, Międzynarodowy styl około roku 1800. Studium linearnej abstrakcji, Toruń 2001 S. Sontag, O fotografii, Warszawa 1986 J. Starzyński, Ludzie i obrazy. Od Davida do Picassa, Warszawa 1958 J. Starzyński, O romantycznej syntezie sztuk. Delacroix, Chopin, Baudelaire, Warszawa 1965 J. Starzyński, Romantyzm i narodziny nowoczesności, Warszawa 1972 T. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy. Malarstwo niemieckie 1800-1840, Poznań 1991 M. Żuławski, Od Hogartha do Bacona, Warszawa 1973 Architektura Opracowania ogólne: R. Banham, Rewolucja w architekturze, Warszawa 1979 T. Broniewski, Architektura ostatnich dwóch stuleci, Wrocław 1967 S. Giedion, Przestrzeń, czas, architektura: narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968 P. Gössel, Architektura XX wieku, Koln 2006 H.-R. Hitchcock, Architecture: Nineteenth and Twentieth Centuries (The Pelican History of Art), London 1987 (kolejne wyd.) Ch. Jencks, Architektura postmodernistyczna, Warszawa 1987 Ch. Jencks, Architektura późnego modernizmu i inne eseje, Warszawa 1989 P. Krakowski, Teoretyczne podstawy architektury XIX w., Kraków 1979 N. Pevsner, Pionierzy współczesności. Od Wiliama Morrisa do Waltera Gropiusa, Warszawa 1978 N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, t. 2, Warszawa 1980 N. Pevsner, J. Fleming, H. Honour, Encyklopedia architektury, Warszawa 1992 J. Tietz, Historia architektury XX wieku, Köln 2001 Z. Tołłoczko, Sen architekta, czyli o historii i historyzmie architektury XIX i XX wieku, Kraków 2002 D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006 T. Wróbel, Zarys historii budowy miast, Wrocław 1971 J. Wujek, Mity i utopie architektury XX wieku, Warszawa 1986 Literatura uzupełniająca P. Blade, Mies van der Rohe: architektura i struktura, Warszawa 1991 T. Copplestone, Frank Lloyd Wright: przegląd retrospektywny, Warszawa 1998 M. Costantino, Secesja, Kraków 1989 A. Czyżewski, Trzewia Lewiatana: antropologiczna interpretacja utopii miasta-ogrodu, Kraków 2001 A. Czyżewski, Trzewia Lewiatana: miasta-ogrody i narodziny przedmieścia kulturalnego, Warszawa 2009 J. Ilkosz (red.), Erich Mendelsohn – dynamika i funkcja: zrealizowane wizje kosmopolitycznego architekta, Wrocław 2001 W. Jackiewicz, Architektura organiczna a modernizm, Wrocław 2004 Ch. Jencks, Le Corbusier: tragizm współczesnej architektury, Warszawa 1982 M. Książek, Materiały pomocnicze do studiów w zakresie historii urbanistyki, Kraków 1994 W. Niebrzydowski, Beton i żelbet a formy architektoniczne XX wieku, Białystok 2008 A. Niezabitowski, Architektura organiczna Hugona Häringa: doktryna, oddziaływania, analogie, Gliwice 1991 W. Ostrowski, Wprowadzenie do historii budowy miast: ludzie i środowisko, Warszawa 1996 M. Pal, Richard Neutra, Warszawa 1978 T. Pękała, Secesja: konkretyzacje i interpretacje, Lublin 1999 M. Piprek, Alvar Aalto (1898-1976), Warszawa 1987 G. Preisich, Walter Gropius, Warszawa 1981 E. Supińska-Polit, Dom Arts and Crafts: geneza i idea, Warszawa 2004 Z. Tołłoczko, W kręgu architektury Art Deco, Kraków 1997 Z. Tołłoczko, Architektura perennis: szkice z historii nieawangardowej architektury nowoczesnej pierwszej połowy XX wieku (ekspresjonizm - Art Deco - neoklasycyzm), Kraków 1999 Z. Tołłoczko, W kręgu architektury konstruktywistycznej, neokonstruktywistycznej i dekonstruktywistycznej, Kraków 1999 Z. Tołłoczko, Architektura i społeczeństwo: przegląd zagadnień budownictwa i urbanistyki w Niemczech od około roku 1850 do około roku 2000, od późnoromantycznego historyzmu do późnego socmodemizmu, Kraków 2005 |
|
Uwagi: |
Ta część wykładu nt. historii sztuki europejskiej kończy się pisemnym egzaminem, podczas którego prowadząca zajęcia zada jedno pytanie, przeznaczając na odpowiedź 30 min. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.