Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia filozofii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL1Z-HF
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filozofii
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna - 11 - Kulturoznawstwo s1
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4112
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nie dotyczy.

Całkowity nakład pracy studenta:

2 pkt ECTS, w tym:


30 godzin wykład problemowy

25 godzin praca własna studenta

5 godzin konsultacje z prowadzącym zajęcia

Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma świadomość kompleksowości oraz wielkowymiarowości tradycji filozoficznej, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U04 Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii filozofii.


K_U05 Student potrafi rozpoznawać i porównywać ze sobą stanowiska filozoficzne kultury pochodzące z różnych epok i kultur z zastosowaniem odpowiednich metod.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.


K_K05 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego tradycji filozoficznej europejskiej, światowej i polskiej.


K_K07 Student identyfikuje i świadomie rozstrzyga dylematy metodologiczne i etyczne związane z prowadzeniem badań kulturowych przy użyciu poznanych stanowisk filozoficznych.



Metody dydaktyczne:

Wykład

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem wykładu jest zapoznanie słuchaczy z dziejami europejskiej filozofii od starożytności aż do początków współczesności. W toku wykładu filozoficzna tradycja będzie ujmowana z perspektywy filozoficznej oraz teoriokulturowej, co ma zilustrować żywotność omawianych podejść filozoficznych.

Pełny opis:

Wykład koncentruje się na chronologicznym omówieniu dziejów europejskiej filozofii od starożytności po początki filozofii współczesnej. Przedstawianiu kolejnych stanowisk będzie towarzyszyć omawiania kluczowych dla nich pojęć. Dla usprawnienia zapoznawania się z trudnymi treściami filozoficznymi, wybrane teorie będą ilustrowane i zestawiane z wybranymi tekstami kultury popularnej, w których można odnaleźć rozwijaną przez nie problematykę.

W ramach wykładów poświęconych historii filozofii omówione między innymi zostaną następujące zagadnienia:

- Powstanie i rozwój filozofii w starożytnej Grecji

- Sokrates i Sofiści

- Myśl filozoficzna Platona.

-Arystoteles.

-wybrane zagadnienia z filozofii chrześcijańskiej: święty Augustyn, spór o uniwersalia, system filozoficzno-teologiczny św. Tomasza z Akwinu.

- Nowożytny racjonalizm kontynentalny - Descartes, Spinoza, Leibniz

- Nowożytny empiryzm brytyjski - Locke, Berkeley, Hume

- Filozofia Oświecenia, nowożytna filozofia polityki i społeczeństwa (Hobbes i Rousseau) oraz jej współczesna krytyka (Graeber i Wengrow)

- Klasyczny niemiecki idealizm - Kant i Hegel

- pesymizm Schopenhauera

- mistrzowie podejrzeń - Marks, Nietzsche, Freud

Literatura:

Wybrane publikacje, do których warto zaglądać, aby uzupełniać treści wykładów:

Filozofia dla szkoły średniej. Wybór tekstów, red. Barbara Markiewicz, WSziP, Warszawa 1987.

Stefan Świeżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa 2000.

Frederick Copleston, Historia Filozofii Warszawa 1998 t 1 i n..

Cezary Wodziński, Filozofia jako sztuka myślenia, Warszawa 1993.

Pierre Hadot, Filozofia jako ćwiczenie duchowe

Jostein Gaarner, Świat Zofii, tłum. Iwona Zimnicka, różne wydania, pierwsze w jęz. polskim: 1995.

Metody i kryteria oceniania:

Pisemne kolokwium końcowe.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Abriszewski, Artur Duda
Prowadzący grup: Krzysztof Abriszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Filmografia

Coś, reż. John Carpenter, 1982

Doktor Strange, reż. Scott Derrickson, 2016

Ghost In the Shell, reż. Mamoru Oshii, 1995

Ghost In the Shell 2: Innocence, reż. Mamoru Oshii, 2004

Matrix, reż. Lilly Wachowski, 1999

Nadzy, reż. Mike Leigh, 1993

To, reż. Tommy Lee Wallace, 1990

To, reż. Andres Muschetti, 2017

To: Rozdział 2, reż. Andres Muschetti, 2019

True Detective (Prawdziwy detektyw), seria 1

Szczegółowe informacje dotyczące tego kiedy i co oglądać zostaną podane na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Joanna Walewska-Choptiany
Prowadzący grup: Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Filmografia

Coś, reż. John Carpenter, 1982

Doktor Strange, reż. Scott Derrickson, 2016

Ghost In the Shell, reż. Mamoru Oshii, 1995

Ghost In the Shell 2: Innocence, reż. Mamoru Oshii, 2004

Matrix, reż. Lilly Wachowski, 1999

Nadzy, reż. Mike Leigh, 1993

To, reż. Tommy Lee Wallace, 1990

To, reż. Andres Muschetti, 2017

To: Rozdział 2, reż. Andres Muschetti, 2019

True Detective (Prawdziwy detektyw), seria 1

Szczegółowe informacje dotyczące tego kiedy i co oglądać zostaną podane na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jakub Kłeczek, Joanna Walewska-Choptiany, Marzenna Wiśniewska
Prowadzący grup: Jakub Kłeczek, Joanna Walewska-Choptiany
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Kurs wprowadza w tematykę istotnych aspektów nowożytnej myśli filozoficznej. Zajęcia obejmują lekturę i analizę fragmentów dzieł takich autorów jak Kant, Hegel, Nietzsche, Marks, Wittgenstein, Heidegger i Foucault. Wykład koncentruje się na zagadnieniach poznania, świadomości, woli, języka, historii, władzy i kultury.

Celem kursu jest zapoznanie studentów z treścią tekstów filozoficznych, które pozostają istotne dla późniejszych studiów kulturoznawczych. Zajęcia rozwijają umiejętności krytycznej analizy oraz zdolności do powiązania idei filozoficznych z kontekstem kulturowym, społecznym i metodologicznym. Zajęcia mają formę wykładu informacyjnego, konwersatoryjnego i problemowego, wzbogaconego o pracę z tekstem źródłowym.

Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Kurs przygotowuje do dalszej pogłębionej refleksji nad kategoriami kulturowymi w oparciu o wiedzę dotyczącą historii filozofii.

Pełny opis:

Kurs wprowadza w kluczowe idee nowożytnej myśli filozoficznej, które pozostają istotne dla późniejszych studiów kulturoznawczych. Zajęcia obejmują lekturę i analizę fragmentów dzieł takich autorów jak Immanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche, Karl Marks, Ludwig Wittgenstein, Martin Heidegger oraz Michel Foucault. Szczególny nacisk położony jest na filozoficzne ujęcia poznania, świadomości, woli, języka, historii, władzy i kultury – kategorii istotnych także dla refleksji kulturoznawczej.

Celem kursu jest zapoznanie studentów z podstawowymi stanowiskami filozoficznymi, które ukształtowały nowoczesne rozumienie podmiotowości, racjonalności i kultury. Kurs rozwija umiejętności krytycznej lektury tekstów filozoficznych oraz zdolności do ich analizy, interpretacji i kontekstualizacji. Filozofia traktowana jest tu jako narzędzie namysłu nad problemami współczesnego świata oraz jako fundament wielu teorii humanistycznych.

Zajęcia prowadzone są w formie wykładu informacyjnego, konwersatoryjnego i problemowego, z wykorzystaniem tekstów źródłowych oraz opracowań. Studenci są zachęcani do zadawania pytań, podejmowania prób rekonstrukcji argumentacji oraz formułowania własnych stanowisk wobec omawianych problemów.

Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym. Kurs stanowi element dalszych, pogłębionych studiów kulturoznawczych i filozoficznych, kształtując refleksyjne podejście do zjawisk kultury.

Literatura:

Adorno, Theodor W. & Horkheimer, Max, Przemysł kulturalny, w: Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2023.

Copleston, Frederick, Historia filozofii. Tom VII: Od Fichtego do Nietzschego, tłum. J. Łoziński, Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 2006.

Deleuze, Gilles, Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Warszawa: Wydawnictwo KR, 1997.

Dobrzański, Marek, Rola krytyki rozumu i języka w filozofii Schopenhauera.

Foucault, M., Archeologia wiedzy, tłum. A. Siemek, Warszawa: PIW, 1997.

Foucault, M., Historia seksualności. Tom 1: Wola wiedzy, tłum. B. Banasiak, T. Komendant, Warszawa: PIW, 1995.

Hegel, Georg Wilhelm Friedrich, Fenomenologia ducha, cz. A i B, tłum. A. Landman, Warszawa: PWN, 2023.

Heidegger, Martin, Bycie i czas, rozdz. VI, tłum. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2004.

Kant, Immanuel, Krytyka czystego rozumu, Przedmowy i Wstęp, tłum. P. Chmielowski, Warszawa: PWN, 2013.

Kołakowski, Leszek, Immanuel Kant, w: O co nas pytają wielcy filozofowie, Kraków: Znak, 2006.

Marks, Karol, Fetyszystyczny charakter towaru i jego tajemnica.

Michalski, Krzysztof, Heidegger i filozofia współczesna, rozdz. II, Warszawa: Znak, 1998.

Miłkowski, Marcin, Dlaczego Wittgenstein nie był dualistą?, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 2002, nr 4, s. 69–83.

Nietzsche, F., Z genealogii moralności, Przedmowa i cz. I, tłum. L. Staff, Warszawa: PWN, 2003.

Nietzsche, F.,Wola mocy, rozdz. I i II, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa: Wydawnictwo Zielone, 2022.

Schopenhauer, Arthur, Świat jako wola i przedstawienie, t. 1, Wstęp, księga I i III, Warszawa: PWN, 2009.

Wittgenstein, Ludwig, Tractatus logico-philosophicus, tezy 1–5, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN, 2004.

Uwagi:

-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)