Kultura dawnych Chin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL1Z-KDC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura dawnych Chin |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 11 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości dotyczące terminologii kulturowej oraz na temat historii Chin do 1912 roku. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 3 punkty ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - seminarium (godziny kontaktowe) [1 ECTS] • 40 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur) [1,5 ECTS] • 15 godzin = konsultacje z wykładowcą [0,5 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W06: posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zjawisk kulturowych i artystycznych – z historii kultury i sztuki |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U09: rozumie i interpretuje zjawiska i symbole dawnej kultury Chin K_U11: potrafi określić i scharakteryzować style i epoki artystyczne w procesie historycznokulturowym |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K05: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K08: docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej K_K11: zna wartość i znaczenie kultury i sztuki dla kształtowania się wartości etycznych i relacji społecznych |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i analiza najważniejszych zagadnień związanych z kulturą chińską do 1912 roku i ich znaczenia dla współczesnego społeczeństwa chińskiego. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i przekrojowy. Po zakończeniu zajęć student powinien być w stanie samodzielnie korzystać z podstawowych narzędzi badawczych, a także rozpoznawać i analizować główne trendy i zjawiska związane z klasyczną kulturą chińską. |
Pełny opis: |
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: - Wprowadzenie: periodyzacja historii Chin, źródła wiedzy o Chinach, najbardziej znani badacze kultury Chin, chińska archeologia. - Społeczeństwo starożytnych Chin: pochodzenie Chińczyków, kultury neolityczne, struktura społeczna i system organizacji państwa. - Zróżnicowanie językowe Chin, powstanie i rozwój pisma chińskiego. Wpływ języka chińskiego na języki państw ościennych. - Filozofie i religie Chin: mitologia i najwcześniejsze wierzenia, główne doktryny filozoficzne i teksty kanoniczne, wpływ filozofii chińskiej na społeczeństwa innych państw regionu. - Kultura dawnych Chin: chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej, święta i ich znaczenie, wierzenia ludowe, kult przodków. - Architektura: zasady budowy miast, Wielki Mur Chiński, kompleksy parkowo-pałacowe (Pałac Letni, Zakazane Miasto), miasta jako centra buddyjskie (Luoyang, Longmen, Shaolin), znaczenie terakoty (Terakotowa Armia). - Muzyka: pojęcie yue, znaczenie i funkcje muzyki dworskiej, wpływ konfucjanizmu na rozwój muzyki, najważniejsze gatunki i utwory muzyczne, tradycyjne instrumenty muzyczne. - Literatura: filozoficzne źródła literatury, najważniejsze dzieła i twórcy literatury chińskiej. - Teatr: baixi, rozwój teatru w epoce Song i Yuan, sztuka operowa w czasach Ming i Qing. - Wynalazki i myśl technologiczna: cztery wielkie wynalazki Chin (papier, kompas, „ruchoma czcionka”, proch), narzędzia z brązu, produkcja ceramiki, jedwab, narzędzia rolnicze. - Kontakty zagraniczne: Syn niebios i koncepcja "tianxia", jedwabny szlak, pojęcie „zachodu”, kontakty z barbarzyńcami, Marco Polo, kontakty pomiędzy Polską a Chinami (Michał Boym). |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: - BOYM, Michał, E. Kajdański (przeł. i oprac.) 2009. Michała Boyma opisanie świata. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen. - BUCKLEY-EBREY, Patricia 2002. Ilustrowana historia Chin. Warszawa: Muza. - FITZGERALD, Charles Patrick 1974. Chiny. Zarys historii kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1997. Religie Chin. Kraków: Znak. - JACOBY, M. 2006, Literatura chińska, [w:] Historia literatury światowej, Kraków: Wydawnictwo Pinnex - KAJDAŃSKI, Edward 1986. Architektura Chin. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. - KUPŚ, Hanna 2017. "Instytucje muzyczne w starożytnych Chinach”. Studia Azjatystyczne 3, 105-122. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2001. Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 1991, Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna. - LIPKA, Angelika 2012, Siostry Kopciuszka. O krępowaniu stóp w Chinach, [w”] „Loża Wschodu”, Warszawa. - LOEWE, Michael, Edward L. Shaughnessy (red.) 1999. The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilizations to 221 B.C. Cambridge: Cambridge University Press. - NORMAN, Jerry 1988. Chinese. New York: Cambridge University Press. - PIDHAINY, Ihor 2021. Chinese Literature: An Introduction. Association for Asian Studies. - PIMPANEAU, Jacques 2001. Chiny. Kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. - WILKINSON, Endymion 2000. Chinese History: a Manual. Cambridge, London: Harvard University Asia Center. - ZEMANEK, Adina (red.) 2007. Estetyka chińska. Antologia. Kraków: TAiWPN Universitas Kraków. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia semestru: 1. obecność na zajęciach* 2. przygotowanie i aktywność na zajęciach (prezentacje) 3. uzyskanie oceny pozytywnej (przynajmniej 61%) z testu końcowego (zaliczenie pisemne w formie kolokwium)**. Ocena końcowa oparta jest o ocenę z prezentacji (25%) oraz wynik zaliczenia pisemnego w formie kolokwium (75%). Kolokwium przeprowadzone zostanie w oparciu o informacje przedstawione w trakcie konwersatorium, a także publikacje i filmy omawiane na zajęciach. Bardzo dobry 93-100% Dobry plus 85-92% Dobry 77-84% Dostateczny plus 69-76 % Dostateczny 61-68% Niedostateczny 0-60% *Student ma prawo do 4 h nieobecności nieusprawiedliwionej. **Kolokwium można poprawiać tylko jeden raz. W przypadku nieobecności student otrzymuje ocenę niedostateczną (chyba, że w ciągu tygodnia od przeprowadzonego zaliczenia przedstawi zwolnienie lekarskie – wtedy termin poprawkowy traktowany jest jako pierwszy termin). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski, Hanna Kupś | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Brzostek-Przybyszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i analiza najważniejszych zagadnień związanych z kulturą chińską do 1912 roku i ich znaczenia dla współczesnego społeczeństwa chińskiego. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i przekrojowy. Po zakończeniu zajęć student powinien być w stanie samodzielnie korzystać z podstawowych narzędzi badawczych, a także rozpoznawać i analizować główne trendy i zjawiska związane z klasyczną kulturą chińską. |
|
Pełny opis: |
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: - Wprowadzenie: periodyzacja historii Chin, źródła wiedzy o Chinach, najbardziej znani badacze kultury Chin, chińska archeologia. - Społeczeństwo starożytnych Chin: pochodzenie Chińczyków, kultury neolityczne, struktura społeczna i system organizacji państwa. - Zróżnicowanie językowe Chin, powstanie i rozwój pisma chińskiego. Wpływ języka chińskiego na języki państw ościennych. - Filozofie i religie Chin: mitologia i najwcześniejsze wierzenia, główne doktryny filozoficzne i teksty kanoniczne, wpływ filozofii chińskiej na społeczeństwa innych państw regionu. - Kultura dawnych Chin: chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej, święta i ich znaczenie, wierzenia ludowe, kult przodków. - Architektura: zasady budowy miast, Wielki Mur Chiński, kompleksy parkowo-pałacowe (Pałac Letni, Zakazane Miasto), miasta jako centra buddyjskie (Luoyang, Longmen, Shaolin), znaczenie terakoty (Terakotowa Armia). - Muzyka: pojęcie yue, znaczenie i funkcje muzyki dworskiej, wpływ konfucjanizmu na rozwój muzyki, najważniejsze gatunki i utwory muzyczne, tradycyjne instrumenty muzyczne. - Literatura: filozoficzne źródła literatury, najważniejsze dzieła i twórcy literatury chińskiej. - Teatr: baixi, rozwój teatru w epoce Song i Yuan, sztuka operowa w czasach Ming i Qing. - Wynalazki i myśl technologiczna: cztery wielkie wynalazki Chin (papier, kompas, „ruchoma czcionka”, proch), narzędzia z brązu, produkcja ceramiki, jedwab, narzędzia rolnicze. - Kontakty zagraniczne: Syn niebios i koncepcja "tianxia", jedwabny szlak, pojęcie „zachodu”, kontakty z barbarzyńcami, Marco Polo, kontakty pomiędzy Polską a Chinami (Michał Boym). |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: - BOYM, Michał, E. Kajdański (przeł. i oprac.) 2009. Michała Boyma opisanie świata. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen. - BUCKLEY-EBREY, Patricia 2002. Ilustrowana historia Chin. Warszawa: Muza. - FITZGERALD, Charles Patrick 1974. Chiny. Zarys historii kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1997. Religie Chin. Kraków: Znak. - JACOBY, M. 2006, Literatura chińska, [w:] Historia literatury światowej, Kraków: Wydawnictwo Pinnex - KAJDAŃSKI, Edward 1986. Architektura Chin. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. - KUPŚ, Hanna 2017. "Instytucje muzyczne w starożytnych Chinach”. Studia Azjatystyczne 3, 105-122. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2001. Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 1991, Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna. - LIPKA, Angelika 2012, Siostry Kopciuszka. O krępowaniu stóp w Chinach, [w”] „Loża Wschodu”, Warszawa. - LOEWE, Michael, Edward L. Shaughnessy (red.) 1999. The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilizations to 221 B.C. Cambridge: Cambridge University Press. - NORMAN, Jerry 1988. Chinese. New York: Cambridge University Press. - PIDHAINY, Ihor 2021. Chinese Literature: An Introduction. Association for Asian Studies. - PIMPANEAU, Jacques 2001. Chiny. Kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. - WILKINSON, Endymion 2000. Chinese History: a Manual. Cambridge, London: Harvard University Asia Center. - ZEMANEK, Adina (red.) 2007. Estetyka chińska. Antologia. Kraków: TAiWPN Universitas Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Michalina Koniuk, Hanna Kupś | |
Prowadzący grup: | Michalina Koniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i analiza najważniejszych zagadnień związanych z kulturą chińską do 1912 roku i ich znaczenia dla współczesnego społeczeństwa chińskiego. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i przekrojowy. Po zakończeniu zajęć student powinien być w stanie samodzielnie korzystać z podstawowych narzędzi badawczych, a także rozpoznawać i analizować główne trendy i zjawiska związane z klasyczną kulturą chińską. |
|
Pełny opis: |
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: - Wprowadzenie: periodyzacja historii Chin, źródła wiedzy o Chinach, najbardziej znani badacze kultury Chin, chińska archeologia. - Społeczeństwo starożytnych Chin: pochodzenie Chińczyków, kultury neolityczne, struktura społeczna i system organizacji państwa. - Zróżnicowanie językowe Chin, powstanie i rozwój pisma chińskiego. Wpływ języka chińskiego na języki państw ościennych. - Filozofie i religie Chin: mitologia i najwcześniejsze wierzenia, główne doktryny filozoficzne i teksty kanoniczne, wpływ filozofii chińskiej na społeczeństwa innych państw regionu. - Kultura dawnych Chin: chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej, święta i ich znaczenie, wierzenia ludowe, kult przodków. - Architektura: zasady budowy miast, Wielki Mur Chiński, kompleksy parkowo-pałacowe (Pałac Letni, Zakazane Miasto), miasta jako centra buddyjskie (Luoyang, Longmen, Shaolin), znaczenie terakoty (Terakotowa Armia). - Muzyka: pojęcie yue, znaczenie i funkcje muzyki dworskiej, wpływ konfucjanizmu na rozwój muzyki, najważniejsze gatunki i utwory muzyczne, tradycyjne instrumenty muzyczne. - Literatura: filozoficzne źródła literatury, najważniejsze dzieła i twórcy literatury chińskiej. - Teatr: baixi, rozwój teatru w epoce Song i Yuan, sztuka operowa w czasach Ming i Qing. - Wynalazki i myśl technologiczna: cztery wielkie wynalazki Chin (papier, kompas, „ruchoma czcionka”, proch), narzędzia z brązu, produkcja ceramiki, jedwab, narzędzia rolnicze. - Kontakty zagraniczne: Syn niebios i koncepcja "tianxia", jedwabny szlak, pojęcie „zachodu”, kontakty z barbarzyńcami, Marco Polo, kontakty pomiędzy Polską a Chinami (Michał Boym). |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: - BOYM, Michał, E. Kajdański (przeł. i oprac.) 2009. Michała Boyma opisanie świata. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen. - BUCKLEY-EBREY, Patricia 2002. Ilustrowana historia Chin. Warszawa: Muza. - FITZGERALD, Charles Patrick 1974. Chiny. Zarys historii kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1997. Religie Chin. Kraków: Znak. - JACOBY, M. 2006, Literatura chińska, [w:] Historia literatury światowej, Kraków: Wydawnictwo Pinnex - KAJDAŃSKI, Edward 1986. Architektura Chin. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. - KUPŚ, Hanna 2017. "Instytucje muzyczne w starożytnych Chinach”. Studia Azjatystyczne 3, 105-122. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2001. Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 1991, Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna. - LIPKA, Angelika 2012, Siostry Kopciuszka. O krępowaniu stóp w Chinach, [w”] „Loża Wschodu”, Warszawa. - LOEWE, Michael, Edward L. Shaughnessy (red.) 1999. The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilizations to 221 B.C. Cambridge: Cambridge University Press. - NORMAN, Jerry 1988. Chinese. New York: Cambridge University Press. - PIDHAINY, Ihor 2021. Chinese Literature: An Introduction. Association for Asian Studies. - PIMPANEAU, Jacques 2001. Chiny. Kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. - WILKINSON, Endymion 2000. Chinese History: a Manual. Cambridge, London: Harvard University Asia Center. - ZEMANEK, Adina (red.) 2007. Estetyka chińska. Antologia. Kraków: TAiWPN Universitas Kraków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Brzostek-Przybyszewska, Artur Duda, Hanna Kupś | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Brzostek-Przybyszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie i analiza najważniejszych zagadnień związanych z kulturą chińską do 1912 roku i ich znaczenia dla współczesnego społeczeństwa chińskiego. Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny i przekrojowy. Po zakończeniu zajęć student powinien być w stanie samodzielnie korzystać z podstawowych narzędzi badawczych, a także rozpoznawać i analizować główne trendy i zjawiska związane z klasyczną kulturą chińską. |
|
Pełny opis: |
W przypadku konieczności przeprowadzania zajęć zdalnych, będą one prowadzone na platformie MsTeams w czasie rzeczywistym. Treści programowe: - Wprowadzenie: periodyzacja historii Chin, źródła wiedzy o Chinach, najbardziej znani badacze kultury Chin, chińska archeologia. - Społeczeństwo starożytnych Chin: pochodzenie Chińczyków, kultury neolityczne, struktura społeczna i system organizacji państwa. - Zróżnicowanie językowe Chin, powstanie i rozwój pisma chińskiego. Wpływ języka chińskiego na języki państw ościennych. - Filozofie i religie Chin: mitologia i najwcześniejsze wierzenia, główne doktryny filozoficzne i teksty kanoniczne, wpływ filozofii chińskiej na społeczeństwa innych państw regionu. - Kultura dawnych Chin: chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej, święta i ich znaczenie, wierzenia ludowe, kult przodków. - Architektura: zasady budowy miast, Wielki Mur Chiński, kompleksy parkowo-pałacowe (Pałac Letni, Zakazane Miasto), miasta jako centra buddyjskie (Luoyang, Longmen, Shaolin), znaczenie terakoty (Terakotowa Armia). - Muzyka: pojęcie yue, znaczenie i funkcje muzyki dworskiej, wpływ konfucjanizmu na rozwój muzyki, najważniejsze gatunki i utwory muzyczne, tradycyjne instrumenty muzyczne. - Literatura: filozoficzne źródła literatury, najważniejsze dzieła i twórcy literatury chińskiej. - Teatr: baixi, rozwój teatru w epoce Song i Yuan, sztuka operowa w czasach Ming i Qing. - Wynalazki i myśl technologiczna: cztery wielkie wynalazki Chin (papier, kompas, „ruchoma czcionka”, proch), narzędzia z brązu, produkcja ceramiki, jedwab, narzędzia rolnicze. - Kontakty zagraniczne: Syn niebios i koncepcja "tianxia", jedwabny szlak, pojęcie „zachodu”, kontakty z barbarzyńcami, Marco Polo, kontakty pomiędzy Polską a Chinami (Michał Boym). |
|
Literatura: |
Literatura uzupełniająca: - BOYM, Michał, E. Kajdański (przeł. i oprac.) 2009. Michała Boyma opisanie świata. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen. - BUCKLEY-EBREY, Patricia 2002. Ilustrowana historia Chin. Warszawa: Muza. - FITZGERALD, Charles Patrick 1974. Chiny. Zarys historii kultury. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1973. Cywilizacja chińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. - GRANET, Marcel 1997. Religie Chin. Kraków: Znak. - JACOBY, M. 2006, Literatura chińska, [w:] Historia literatury światowej, Kraków: Wydawnictwo Pinnex - KAJDAŃSKI, Edward 1986. Architektura Chin. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. - KUPŚ, Hanna 2017. "Instytucje muzyczne w starożytnych Chinach”. Studia Azjatystyczne 3, 105-122. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2001. Mitologia chińska. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Auriga. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. - KÜNSTLER, Mieczysław Jerzy 1991, Sztuka Chin, Warszawa: Wiedza Powszechna. - LIPKA, Angelika 2012, Siostry Kopciuszka. O krępowaniu stóp w Chinach, [w”] „Loża Wschodu”, Warszawa. - LOEWE, Michael, Edward L. Shaughnessy (red.) 1999. The Cambridge History of Ancient China. From the Origins of Civilizations to 221 B.C. Cambridge: Cambridge University Press. - NORMAN, Jerry 1988. Chinese. New York: Cambridge University Press. - PIDHAINY, Ihor 2021. Chinese Literature: An Introduction. Association for Asian Studies. - PIMPANEAU, Jacques 2001. Chiny. Kultura i tradycje. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG. - WILKINSON, Endymion 2000. Chinese History: a Manual. Cambridge, London: Harvard University Asia Center. - ZEMANEK, Adina (red.) 2007. Estetyka chińska. Antologia. Kraków: TAiWPN Universitas Kraków. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.