Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Muzyka w formach audiowizualnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL2L-MWFA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Muzyka w formach audiowizualnych
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna - 22 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w konwersatorium - 30

- konsultacje z nauczycielem akademickim - 5


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.):

- pisanie prac, projektów - 25

- czytanie literatury - 15


Łącznie: 75 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ka:

W1: posiada wiedzę o wybranych zjawiskach muzycznych w mediasferze (K_W13),

W2: posiada wiedzę o wybranych zjawiskach muzyki popularnej (K_W14).



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student/ka:

U1: potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektroniczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał (K_U01).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ka:

K1: potrafi pracować i współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (K_K02),

K2: jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej (K_K10).

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- projektu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody integracyjne
- metody oparte na współpracy
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia konwersatoryjne z elementami warsztatowymi dedykowane zwłaszcza studentom II roku I stopnia kulturoznawstwa oraz studentom innych kierunków.

Pełny opis:

Zajęcia Muzyka w formach audiowizualnych zawierają elementy konwersatoryjne i warsztatowe (w blokach po dwa zajęcia, z których pierwsze mają teoretyczny charakter wprowadzający, drugie są warsztatowym rozwinięciem części teoretycznej). Zajęcia te mają na celu zapoznanie Studentów i Studentki ze sposobami występowania muzyki i dźwięku w zróżnicowanych formach audiowizualnych i obejmują następujące zagadnienia:

Blok I: Analiza muzyki w wybranych współczesnych formach audiowizualnych i estetyczne podstawy music supervision:

- analiza strategii występowania muzyki w filmach, reklamach, teledyskach, grach na wybranych przykładach,

- ćwiczenia warsztatowe w zakresie łączenia dźwięku i mediów wizualnych.

Zaj. 2: Teoria muzyki filmowej (praca na tekście: J. Green, 'Understandig the Score: Film Music Communicating to and Influencing the Audience", "Journal of Aesthetic Education" 2010, nr 4, s. 81-94).

Zaj. 3-5: Case studies.

Zaj. 6: Trailer jako specyficzna forma zastosowania muzyki filmowej czy niezależny gatunek audiowizualny?

Zaj. 7: Relacja muzyki i obrazu w teledysku (praca na tekstach: M. Kinder, "Music Video and the Spectator: Television, Ideology and Dream", "Film Quarterly" 1984, nr 1, s. 2-15; A. Björnberg, "Structural Relationships of Music and Images in Music Video", "Popular Music" 1994, nr 1, s. 51-74).

Zaj. 8: Case studies.

Zaj. 9: Muzyka w reklamie (praca na tekście: M. Alexomanolaki, Ch. Kennett, C. Loveday, "Music as First-Order and Second-Order Conditioning in TV Commercials", "Music and the Moving Image" 2010, nr 2, s. 39-50).

Zaj. 10: Case studies.

Blok II: Indywidualne projekty Studentów i Studentek w postaci prezentacji i prelekcji, przedstawiane i analizowane wspólnie na zajęciach (zajęcia 11-15)

Literatura:

Literatura uzupełniająca:

J. Lexmann, Audiovisual Media and Music Culture, Bratislava 2008.

M. B. Korsgaard, Music Video after MTV: Audiovisual Studies, New Media, and Popular Music, NY 2017.

Reinventing Sound: Music and Audiovisual Culture, red. E. Encabo, Cambridge 2015.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

- ocena ciągła (frekwencja, aktywność, udział w projektach i ćwiczeniach) - 20% oceny,

- zasadniczą podstawą zaliczenia (80% oceny) jest prezentacja przedstawiona przez Studenta na zajęciach.

Kryteria oceniania:

ndst – poniżej 51%

dst - 51-60%

dst plus – 61-70%

db – 71-80%

db plus – 81-90%

bdb – 91-100%

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Każda kolejna nieobecność na zajęciach powoduje konieczność ustnego odrobienia danych zajęć na dyżurze prowadzącej. Więcej niż pięć nieobecności oznacza automatyczną rezygnację z kursu i skreślenie Studenta/Studentki z listy uczestników. Studenci/Studentki z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów powinni/powinny dostarczyć odpowiedni dokument poświadczający ten fakt w ciągu dwóch pierwszych tygodni zajęć.

Teksty do przeczytania na zajęcia będą udostępniane Student(k)om na bieżąco.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Grochowski, Małgorzata Lisecka
Prowadzący grup: Małgorzata Lisecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Małgorzata Lisecka
Prowadzący grup: Małgorzata Lisecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Małgorzata Lisecka
Prowadzący grup: Małgorzata Lisecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)