Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Teatr współczesny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL2L-TW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Teatr współczesny
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 22 - kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- referatu

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone wybranym wątkom związanym z estetyką teatru współczesnego, jego relacji z kinem i innymi mediami, współczesnymi ekranizacjami dramaturgii klasycznej i współczesnej.

Zajęcia będą się odbywały na żywo lub zdalnie (synchronicznie) - w zależności od aktualnego zarządzenia rektora określającego dopuszczalny tryb pracy.

Metody i kryteria oceniania:

1) Obecność – warunkiem wpisania obecności na zajęciach w trybie zdalnym jest włączona na czas ich trwania kamera oraz mikrofon gotowy do użycia w momencie zabierania głosu. Limit nieobecności: 3

2) Aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i filmów)

3) Kolokwium zaliczeniowe (minimum 50% plus 1 na ocenę dostateczną)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Piotr Grochowski
Prowadzący grup: Artur Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda
Prowadzący grup: Artur Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda
Prowadzący grup: Artur Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1) Zajęcia organizacyjne. Prezentacja programu zajęć i warunków zaliczenia.

- film dokumentalny Akira Kurosawa, dostępny na YouTube: https://youtu.be/KpVCOqxeDz4

2) Makbet w duchu teatru nō: Tron we krwi (Kumonosu-jō) w reżyserii Akiry Kurosawy

- Tron we krwi (1957) – film

- Dolores P. Martinez, From ‘Scottish’ Play to Japanese Film: Kurosawa’s “Throne of Blood”, (PDF) From ‘Scottish’ Play to Japanese Film: Kurosawa’s Throne of Blood (researchgate.net)

3) Haragei w teatrze i kinie

- Estera Żeromska, Haragei – bastion japońskości, [w:] tejże, Japoński teatr nowoczesny. Od kabuki do shinpa, czyli kłopoty z realizmem, Kraków 2021, s. 37-59.

4) Król Lear Williama Szekspira w interpretacji Jana Kotta

- William Szekspir, Król Lear, przeł. Stanisław Barańczak, [w:] tenże, Tragedie i kroniki, Kraków 2013

- Jan Kott, Król Lear, czyli Końcówka, [w:] tenże, Pisma wybrane. Tom II – Teatr czytany, Warszawa 1991, s. 64-103.

5) Japoński Król Lear: Ran w reżyserii Akiry Kurosawy (1985)

- Ran (1985) – film

6) Atsumori Zeamiego Motokiyo – ile estetyki teatru nō w kinie Akiry Korosawy?

- Jadwiga M. Rodowicz, Atsumori, [w:] tejże, Boski dwumian. Przenikanie rzeczywistości w teatrze nō, Wrocław 2009, s. 23-63.

7) Szekspir w sieci technologii medialnych: Hamlet w reżyserii Michaela Almereydy

- Hamlet (2000) – film

- Artur Duda, Błąd Epimeteusza? Teatr w sieci technik i technologii, „Pamiętnik Teatralny” 2022, z. 1, s. 121-137, Błąd Epimeteusza? Teatr w sieci technik i technologii (ispan.pl)

8) Burza Williama Szekspira w interpretacji Jana Kotta

- William Szekspir, Burza, tłum. Stanisław Barańczak, [w:] tenże, Kraków 2012

- Jan Kott, Burza, albo Powtórzenie, [w:] tenże, Pisma wybrane. Tom II – Teatr czytany, Warszawa 1991, s. 159-199.

9) Litewska Burza: Miranda w reżyserii Oskarasa Koršunovasa

- Miranda, wersja telewizyjna (2011)

10) Postmodernistyczne kino Petera Greenewaya

- Alfabet Greenewaya – film dokumentalny (2017), dostęp: https://youtu.be/gAhDEk1w2wI

11) Hipertekstowa ekranizacja Burzy W. Szekspira: Księgi Prospera w reżyserii Petera Greenewaya

- Księgi Prospera (1991) – film

12) Wyjście do teatru na wybrany spektakl Teatru im. W. Horzycy w Toruniu albo w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT’2023

13) Rozmowa o obejrzanym spektaklu

14) Kolokwium zaliczeniowe

15) Wystawienie ocen. Podsumowanie zajęć

Literatura:

Zob. wyżej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)