Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Historia filmu i telewizji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL2Z-HFITV
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia filmu i telewizji
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty spec. ogólna - 21 - Kulturoznawstwo s1
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wykład jest kontynuacją wykładu z roku pierwszego. Studentki i studenci uczęszczający na wykład powinni dysponować wiedzą obejmującą zagadnienia z historii filmu - od początku jego powstania do lat czterdziestych XX wieku.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

5 punktów ECTS. 30 godzin wykładowych. 100 godzin praca własna. 20 godzin konsultacje.

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W09 student ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U03, samodzielnie zdobywa wiedzę związana z kulturą i sztuką(jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając zw wskazówek opiekuna naukowego

K_U12,umie wskazywać i opisywać dzieła najbardziej reprezentatywne dla kolejnych epok historycznokulturowych w różnych dziedzinach sztuki

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie

K_K05, ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata

K_K14,ma świadomość rangi i znaczenia teatru, filmu i innych dzieł sztuki i widowisk w kulturze polskiej i światowej

Metody dydaktyczne:

Wykład ilustrowany prezentacjami oraz projekcjami fragmentów filmów lub całych dzieł.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Jest to druga część cyklu wykładowego obejmująca tematy dotyczące kultury filmowej po II wojnie światowej (przede wszystkim w Europie i USA) oraz narodzin i rozwoju medium telewizyjnego (w Polsce i na świecie)

Pełny opis:

1. Włoski neorealizm.

2. Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii

3. Francuska Nowa Fala.

4. Kino mistrzów: Bergman, Fellini, Visconti. Antonioni

5. Historia telewizji:

- związki filmu i telewizji

- gatunki telewizyjne

- początki telewizji: telewizja w USA

- przemiany techniczne i estetyczne

- początki telewizji w Europie

- ewolucja języka telewizji

- pojęcie osobowości telewizyjnej

- zagadnienie dziennikarstwa telewizyjnego – rys historyczny

Literatura:

Wybrana literatura:

* Tadeusz Lubelski, Iwona Swoińska, Rafał Syska, "Historia kina. Tom II. Kino klasyczne", Kraków 2011

* David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993

*Jerzy Płażewski „Historia filmu dla każdego” Warszawa 1986

* Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005,

* Tadeusz Lubelski, "Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego", Kraków 2000

* "Hitchcock/Truffaut", wsp. H. Scott (opracowanie i posłowie T. Lubelski), Izabelin 2005

* Rafał Marszałek "Nowy film angielski", Warszawa 1968

* "Michelangelo Antonioni" red. B. Zmudziński, Kraków 2004

* Maria Kornatowska „Federico Fellini”, Warszawa 1989

* "Fellini. Zawód: reżyser", R. Cirio, Izabelin 2003

* Joanna Wojnicka „Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego”, Kraków 2001.

* Tadeusz Szczepański „Zwierciadło Bergmana”, Gdańsk 1999

* "Bergman - rozmowy", O. Assayas, S. Bjorkman, Izabelin 2007.

* Jerzy Toeplitz „Film i telewizja w USA”, Warszawa 1968

* „Wiek ekranów” red. A. Gwóźdź, P. Zawojski, Kraków 2002

* Konrad Klejsa, Grzegorz Skonieczko, „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji”, Kraków 2002

* Agnieszka Ogonowska "Voyeuryzm telewizyjny. Między ontologią telewizji z rzeczywistością telewizyjną", Kraków 2006

Czasopisma:

* "Film na Świecie" ("Kino lat 60.") nr 5/6

* "Kwartalnik Filmowy" ("Kino brytyjskie cz I i II") nr 52 i 53

Metody i kryteria oceniania:

Po III semestrze - egzamin (obejmuje całość materiału zrealizowanego na wykładzie z 'historii filmu i telewizji' w czasie 1, 2 i 3 semestru zajęć).

Egzamin pisemny - punktowany (student, który uzyska mniej niż 50% punktów otrzymuje ocenę niedostateczną)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Piotr Grochowski, Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jest to druga część cyklu wykładowego obejmująca tematy dotyczące kultury filmowej po II wojnie światowej (przede wszystkim w Europie i USA) oraz narodzin i rozwoju medium telewizyjnego (w Polsce i na świecie)

Pełny opis:

Kino po II wojnie światowej:

- Włoski neorealizm.

- Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii

- Francuska Nowa Fala

Historia telewizji:

- początki telewizji: telewizja w USA

- przemiany techniczne i estetyczne; telewizja elektroniczna vs mechaniczna (Guglielmo Marconi, John Logie Baird, Paul Nipkow)

- początki telewizji w Europie; powstanie telewizji BBC

- Telewizja i propaganda (telewizja w III Rzeszy)

- Telewizja po II wojnie światowej - początki kultury serialowej (soap opery i mini seriale - geneza i ewolucja zjawiska)

- Początki telewizji w Polsce

Kino mistrzów: Bergman, Fellini, Visconti. Antonioni . Mity i reinterpretacje

Telewizja:

- ewolucja języka telewizji

- zagadnienie dziennikarstwa telewizyjnego – rys historyczny

- telewizja w Polsce w czasie stanu wojennego

Literatura:

Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne".

David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995

Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009.

Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa"

Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008.

"Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006.

Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011.

Jerzy Toeplitz „Historia sztuki filmowej” Warszawa 1955

David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993

Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005.

Dariusz Michalski, "To była bardzo doba telewizja", Kraków 2012

Andrzej Kozieł. "Za chwilę dalszy ciąg programu. Telewizja polska czterech dekad 1952-1989", Warszawa 2003

Uwagi:

Z powodu pandemii i nowych wytycznych dotyczących nauczania w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021:

1. zajęcia odbywać się będą online w czasie rzeczywistym; niektóre materiały filmowe i audiowizualne studentki i studenci będą oglądali indywidualnie. Wszystkie materiały zostaną przesłane po wykładzie przez osobę prowadzącą zajęcia

2. zmianie ulegają zasady zaliczenia - egzamin w formie testu online. Egzamin obejmuje zagadnienia ze wszystkich trzech semestrów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jest to druga część cyklu wykładowego obejmująca tematy dotyczące kultury filmowej po II wojnie światowej (przede wszystkim w Europie i USA) oraz narodzin i rozwoju medium telewizyjnego (w Polsce i na świecie)

Pełny opis:

Kino po II wojnie światowej:

- Włoski neorealizm.

- Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii

- Francuska Nowa Fala

Historia telewizji:

- początki telewizji: telewizja w USA

- przemiany techniczne i estetyczne; telewizja elektroniczna vs mechaniczna (Guglielmo Marconi, John Logie Baird, Paul Nipkow)

- początki telewizji w Europie; powstanie telewizji BBC

- Telewizja i propaganda (telewizja w III Rzeszy)

- Telewizja po II wojnie światowej - początki kultury serialowej (soap opery i mini seriale - geneza i ewolucja zjawiska)

- Początki telewizji w Polsce

Kino mistrzów: Bergman, Fellini, Visconti. Antonioni . Mity i reinterpretacje

Telewizja:

- ewolucja języka telewizji

- zagadnienie dziennikarstwa telewizyjnego – rys historyczny

- telewizja w Polsce w czasie stanu wojennego

Literatura:

Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne".

David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995

Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009.

Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa"

Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008.

"Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006.

Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011.

Jerzy Toeplitz „Historia sztuki filmowej” Warszawa 1955

David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993

Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005.

Dariusz Michalski, "To była bardzo doba telewizja", Kraków 2012

Andrzej Kozieł. "Za chwilę dalszy ciąg programu. Telewizja polska czterech dekad 1952-1989", Warszawa 2003

Uwagi:

Z powodu pandemii i nowych wytycznych dotyczących nauczania w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021:

1. zajęcia odbywać się będą online w czasie rzeczywistym; niektóre materiały filmowe i audiowizualne studentki i studenci będą oglądali indywidualnie. Wszystkie materiały zostaną przesłane po wykładzie przez osobę prowadzącą zajęcia

2. zmianie ulegają zasady zaliczenia - egzamin w formie testu online. Egzamin obejmuje zagadnienia ze wszystkich trzech semestrów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Sylwia Kołos
Prowadzący grup: Sylwia Kołos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Jest to druga część cyklu wykładowego obejmująca tematy dotyczące kultury filmowej po II wojnie światowej (przede wszystkim w Europie i USA) oraz narodzin i rozwoju medium telewizyjnego (w Polsce i na świecie)

Pełny opis:

Kino po II wojnie światowej:

- Włoski neorealizm.

- Free ciemna i „młodzi gniewni” w Wielkiej Brytanii

- Francuska Nowa Fala

- Czechosłowacka Nowa Fala. Techniki telewizyjne wobec rozwoju kina

- Początki kina w kinematografiach Azji Wschodniej

- Japońska Nowa Fala i film samurajski

Historia telewizji:

- początki telewizji: telewizja w USA

- przemiany techniczne i estetyczne; telewizja elektroniczna vs mechaniczna (Guglielmo Marconi, John Logie Baird, Paul Nipkow)

- początki telewizji w Europie; powstanie telewizji BBC

- Telewizja i propaganda (telewizja w III Rzeszy)

- Telewizja po II wojnie światowej - początki kultury serialowej (soap opery i mini seriale - geneza i ewolucja zjawiska)

- Początki telewizji w Polsce

Kino mistrzów: Bergman, Fellini, Visconti. Antonioni . Mity i reinterpretacje

Telewizja:

- ewolucja języka telewizji

- zagadnienie dziennikarstwa telewizyjnego – rys historyczny

- telewizja w Polsce w czasie stanu wojennego

Literatura:

Encyklopedia Kina”, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2003

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, „Historia kina – tom I. Kino nieme.” Kraków 2009

Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska "Historia kina. Tom 2. Kino klasyczne".

David Robinson, "Chaplin", Warszawa 1995

Piotr Skrzypczak, "Aktor i jego postać ekranowa. Aktorstwo ery kina niemego w teorii i refleksji krytycznej", Toruń 2009.

Tomasz Kłys, "Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa"

Jurgen Trimborn, "Riefenstahl. Niemiecka kariera", Warszawa 2008.

"Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy." red. Ł. Plesnar, R. Syska, Kraków 2006.

Marc Ferro, "Kino i historia", Warszawa 2011.

Jerzy Toeplitz „Historia sztuki filmowej” Warszawa 1955

David Shipman „Historia kina. Pierwsze stulecie” Katowice 1993

Jerzy Płażewski, „Historia filmu francuskiego 1895-2003” Warszawa 2005.

Dariusz Michalski, "To była bardzo doba telewizja", Kraków 2012

Andrzej Kozieł. "Za chwilę dalszy ciąg programu. Telewizja polska czterech dekad 1952-1989", Warszawa 2003

Uwagi:

Z powodu pandemii i nowych wytycznych dotyczących nauczania w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021:

1. zajęcia odbywać się będą online w czasie rzeczywistym; niektóre materiały filmowe i audiowizualne studentki i studenci będą oglądali indywidualnie. Wszystkie materiały zostaną przesłane po wykładzie przez osobę prowadzącą zajęcia

2. zmianie ulegają zasady zaliczenia - egzamin w formie testu online. Egzamin obejmuje zagadnienia ze wszystkich trzech semestrów

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)