Historia literatury japońskiej klasycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL2Z-HLJK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury japońskiej klasycznej |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty spec. Kultura Dalekiego Wschodu - 21 - kulturoznawstwo s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 2 punktów ECTS*: • 30 godzin = zajęcia z udziałem prowadzącego - wykład (godziny kontaktowe) [1,1 ECTS] • 25 godzin = praca własna (czytanie zaleconych lektur) [0,8 ECTS] • 3 godziny = konsultacje z wykładowcą [0,1 ECTS] * 1 ECTS = 25-30 godzin pracy studenta/słuchacza/uczestnika kursu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ka po zakończeniu zajęć: – ma świadomość kompleksowości oraz wielowymiarowości kultury i sztuki, zmienności języków, kodów i konwencji w procesie przemian historycznych (K_W09) – zna wybrane zagadnienia związane z kulturą i sztuką pozaeuropejską (K_W12) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student/ka po zakończeniu zajęć: – potrafi rozpoznawać i porównywać ze sobą zjawiska kulturowe i teksty kultury pochodzące z różnych obszarów kulturowych z zastosowaniem odpowiednich metod (K_U05) – rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury dawnej i współczesnej, wysokiej i popularnej (K_U09) – potrafi określić i scharakteryzować style i epoki artystyczne w procesie historycznokulturowym (K_U11) – umie wskazać i opisać dzieła najbardziej reprezentatywne dla kolejnych epok historycznokulturowych w różnych dziedzinach sztuki (K_U12) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ka po zakończeniu zajęć: – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) – ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata (K_K05) – docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe ludzkości oraz wartość różnorodności kulturowej (K_K08) |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest klasycznej literaturze japońskiej od czasów najdawniejszych do połowy XIX wieku. W trakcie zajęć studenci poznają gatunki prozy, liryki i dramatu charakterystyczne dla tradycyjnej literatury japońskiej, głównych ich twórców i reprezentatywne dzieła. Pierwszy semestr omawia literaturę od starożytności po koniec okresu Heian i początek okresu Kamakura. |
Pełny opis: |
Główne zagadnienia (cz. I) – periodyzacja historii literatury japońskiej; przedpiśmienna tradycja literacka oraz etapy asymilacji pisma chińskiego w Japonii; najstarsze formy literackie – wielkie kroniki narodowe: "Kojiki", "Nihongi"; zapiski obyczajów ludowych (fudoki) – poezja rodzima w okresie Nara – chińska krytyka literacka i poezja chińska – sinizacja kultury japońskiej – wpływy buddyzmu; narodziny setsuwa – odrodzenie tradycji narodowej (kokufūka) – poetyka "Kokin-wakashū" – rozwój nowych gatunków prozy w X wieku: pierwsze opowieści (monogatari); "Tosa-nikki" jako utwór prekursorski – literatura diarystyczna dam dworu (ōchō-joryū-nikki-bungaku) – Murasaki Shikibu i "Genji-monogatari" – "Makura-no sōshi" i eseistyka dworska (zuihitsu); główne kategorie estetyczne okresu Heian (miyabi, okashi, aware) – opowieści historyczne (rekishi-monogatari) : "Eiga-monogatari" i literatura epigońska (giko-monogatari) – liryka z przełomu XII/XIII w.; poetyka pieśni wiązanej (renga) – opowieści wojenne (gunki-monogatari): "Heike monogatari" |
Literatura: |
Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska-Nawrocka, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009 Estetyka japońska. Antologia (t. 1-3), red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1 – 3) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Formy w literaturze japońskiej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Olszewski Krzysztof, Ki no Tsurayuki a poszukiwanie tożsamości kulturowej w literaturze japońskiej X wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 przekłady klasycznej literatury japońskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
praca zaliczeniowa weryfikująca również znajomość omawianych na zajęciach lektur (K_W09, K_W12, K_U05, K_U09, K_U11, K_U12, K_K01, K_K05, K_K08); zaliczenie odbędzie się w formie tradycyjnej lub online |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
UWAGA: W sytuacji pandemicznej i konieczności przejścia na zdalną formę nauczania, zajęcia będą realizowane synchronicznie lub asynchronicznie z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle UMK i/lub Office 365, głównie MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia (cz. I) • periodyzacja historii literatury japońskiej; przedpiśmienna tradycja literacka oraz etapy asymilacji pisma chińskiego w Japonii; najstarsze formy literackie • wielkie kroniki narodowe: Kojiki, Nihongi; zapiski obyczajów ludowych (fudoki) • poezja rodzima w okresie Nara • chińska krytyka literacka i poezja chińska – sinizacja kultury japońskiej – wpływy buddyzmu; narodziny setsuwa • odrodzenie tradycji narodowej (kokufūka) • poetyka Kokin-wakashū • rozwój nowych gatunków prozy w X wieku: pierwsze opowieści (monogatari); Tosa-nikki jako utwór prekursorski • literatura diarystyczna dam dworu (ōchō-joryū-nikki-bungaku) • Murasaki Shikibu, Genji-monogatari • Makura no sōshi i eseistyka dworska (zuihitsu); główne kategorie estetyczne okresu Heian (miyabi, okashi, aware) • opowieści historyczne (rekishi-monogatari): Eiga-monogatari i literatura epigońska (giko-monogatari) • liryka z przełomu XII/XIII w.; poetyka pieśni wiązanej (renga) • opowieści wojenne (gunki-monogatari ): Heike monogatari |
|
Literatura: |
Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska-Nawrocka, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009 Estetyka japońska. Antologia , red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Olszewski Krzysztof, Ki no Tsurayuki a poszukiwanie tożsamości kulturowej w literaturze japońskiej X wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 przekłady klasycznej literatury japońskiej |
|
Uwagi: |
Po omówieniu materiału stanowiącego część pierwszą kursu "Historia literatury japońskiej", obejmującego zakresem twórczość literacką od starożytności po początek okresu Kamakura, studenci zdają śródsemestralne kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (próg zaliczenia 70%). Jego zaliczenie jest warunkiem koniecznym podejścia do egzaminu końcowego, który odbywa się formie ustnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Bednarczyk, Marzenna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Adam Bednarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Główne zagadnienia (cz. I) • periodyzacja historii literatury japońskiej; przedpiśmienna tradycja literacka oraz etapy asymilacji pisma chińskiego w Japonii; najstarsze formy literackie • wielkie kroniki narodowe: Kojiki, Nihongi; zapiski obyczajów ludowych (fudoki) • poezja rodzima w okresie Nara • chińska krytyka literacka i poezja chińska – sinizacja kultury japońskiej – wpływy buddyzmu; narodziny setsuwa • odrodzenie tradycji narodowej (kokufūka) • poetyka Kokin-wakashū • rozwój nowych gatunków prozy w X wieku: pierwsze opowieści (monogatari); Tosa-nikki jako utwór prekursorski • literatura diarystyczna dam dworu (ōchō-joryū-nikki-bungaku) • Murasaki Shikibu, Genji-monogatari • Makura no sōshi i eseistyka dworska (zuihitsu); główne kategorie estetyczne okresu Heian (miyabi, okashi, aware) • opowieści historyczne (rekishi-monogatari): Eiga-monogatari i literatura epigońska (giko-monogatari) • liryka z przełomu XII/XIII w.; poetyka pieśni wiązanej (renga) • opowieści wojenne (gunki-monogatari ): Heike monogatari |
|
Literatura: |
Dziesięć wieków Genji monogatari w kulturze Japonii, red. I. Kordzińska-Nawrocka, Wydawnictwa UW, Warszawa 2009 Estetyka japońska. Antologia , red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2001 Keene Donald, A History of Japanese Literature. Vol. 1: Seeds in the Heart - From the Earliest Era to the Mid-nineteenth Century, Grove Press, New York 1960 Melanowicz Mikołaj, Literatura japońska (t. 1) , PWN, Warszawa 1994-1996 ―, Historia literatury japońskiej, PWN, Warszawa 2011 Olszewski Krzysztof, Ki no Tsurayuki a poszukiwanie tożsamości kulturowej w literaturze japońskiej X wieku, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003 przekłady klasycznej literatury japońskiej |
|
Uwagi: |
Po omówieniu materiału stanowiącego część pierwszą kursu "Historia literatury japońskiej", obejmującego zakresem twórczość literacką od starożytności po początek okresu Kamakura, studenci zdają śródsemestralne kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej (próg zaliczenia 70%). Jego zaliczenie jest warunkiem koniecznym podejścia do egzaminu końcowego, który odbywa się formie ustnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.