Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Film w kontekście innych sztuk

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s1KUL3Z-FwKIS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Film w kontekście innych sztuk
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu (podstawowego) historii wiedzy o sztukach tradycyjnych (malarstwo, rzeźba, muzyka, taniec) oraz filmie i nowych mediach (telewizja, sztuki multimedialne, cyberprzestrzeń).

Znajomość zagadnień związanych z poetyką filmu, analizą filmu, historia filmu (współczesnego). Opanowanie prezentacji audiowizualnych. Znajomość zasad konstrukcji i referowania przyjętego tekstu.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe:

Konwersatorium: 30g.

Konsultacje: 5 g.

Praca własna studenta: 15g.


Efekty uczenia się - wiedza:

Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu kulturoznawstwa wśród nauk humanistycznych, jego uwarunkowaniach przedmiotowych i metodologicznych, K_W01

Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, K_W07



Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła,K_U01

Student trafnie formułuje i analizuje problemy badawcze dotyczące zagadnień kulturowych i artystycznych,K_U02

Student posiada umiejętność posługiwania się i wykorzystywania narzędzi elektronicznych do poszukiwania informacji, redagowania tekstów i komunikowania się, K-U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,K_K01

Student uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i mediów, K_K06

Wiedza studenta predestynuje go do aktywnego działania w grupach zajmujących się animacją i popularyzacja kultury, K_K13

Metody dydaktyczne:

Pokaz fragmentu filmowego, pogadanka, prezentacje projektów (referaty z prezentacją audiowizualną), dyskusja.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- seminaryjna

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są analizie związku filmu z ze sztukami - tzw, tradycyjnymi - teatrem, malarstwem, muzyką, tańcem, ale także najnowszymi - wideoklipem i komiksem i sztuką video-art. Zajęcia powinny także udoskonalić: formułowanie referatów i ich prezentacji w wersji pokazu audiowizualnego.

Pełny opis:

Filmowa sztuka, chociaż niby niesforna siostra wielowiekowego teatru, potrafi zdziałać bardzo wiele - wchłonąć sztuki tak zwane - tradycyjne, ale jak umie je zaadaptować? To jest pytanie, na które muszą znaleźć odpowiedź uczestnicy konwersatorium. Korespondencje sztuk na poziomie relacji : słowo, znak. obraz, dźwięk - oprócz rzetelnych analiz i interpretacji nie powinny wykluczać czegoś poetyckiego, co jest istotą takich sytuacji.

Uczestnicy konwersatorium, prezentując swoje wybrane projekty, dowodzą jak silny jest związek filmu z tzw. sztukami tradycyjnymi i jaki wpływ mają one na kino.

Prezentacja - jako samodzielne przedstawienie projektu - stanowi podstawę do oceny prelegenta.

Literatura:

1.J.Plisiecki, Film i sztuki tradycyjne,Lublin 1999.

2.M. Przedpełska-Bieniek, Dźwięk w filmie, Warszawa, 2009.

3.P. Bellantoni, Jeżeli to fiolet, ktoś umrze. teoria koloru w filmie. Warszawa 2010

4.A. Siedlecki, Być aktorem. Podstawy techniki aktorskiej, Wrocław, 2001.

5.K.Kozłowski, S. Kubrick. Filmowa polifonia sztuk, Warszawa 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja projektu (referat z pokazem audiowizualnym). udział w dyskusji na temat projektu.

Praktyki zawodowe:

____________________________________________________

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)