Kultura popularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s1KUL3Z-KP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura popularna |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny kontaktowe: 30 g. - praca na zajęciach 10 g. - konsultacje Praca własna studenta: 10 g. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu antropologii kultury, teatrologii, filmoznawstwa, muzykologii i historii sztuki. [K_W07] Student posiada wiedzę o wybranych zjawiskach kultury popularnej. [K_W14] |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozumie i interpretuje zjawiska i symbole kultury dawnej i współczesnej, wysokiej i popularnej. [K_U09] |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej. [K_K10] |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Jest to przedmiot, którego tematyka dotyczy problemów teoretycznych, metodologicznych oraz historycznych związanych z kulturą popularną. Podstawą wykładu są analizy różnych zjawisk i tekstów kultury popularnej (literatura, kino, telewizja, moda etc.) oraz wpisanych w nie elementarnych struktur antropologicznych. |
Pełny opis: |
Wykład poświęcony kulturze popularnej jest próbą odczytania rozmaitych przejawów popkultury (serial telewizyjny, komiks, reality show, horror literacki i filmowy, sport, rock and roll) w perspektywie cultural studies a także innych strategii analityczno-interpretacyjnych (analiza kulturowa, psychoanaliza). Omówione zostaną określające popkulturę zjawiska i struktury, a także podstawowe teorie krytyczne sformułowane w odniesieniu do niej. Interpretacje dotkną także specyficznych problemów współczesności, takich jak "postmodernizm", "przemoc symboliczna", "tożsamość jako projekt refleksyjny", "płeć kulturowa" etc. |
Literatura: |
T.W. Adorno, M. Horkheimer, Dialektyka oświecenia: fragmenty filozoficzne, przeł. M. Siemek, Warszawa 1994. D. Brzostek, Sherlock Holmes, maglownica i bezsensowny rytuał. Demoniczność (i) powtórzenia w popkulturze, „Literatura Ludowa” 2017, nr 4-5. N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak, Gdańsk 2011. I. Davies, Cultural Studies and Beyond. Fragments of Empire, Routledge 1996. J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Kraków 2010. F. Jameson, Archeologie przyszłości. Pragnienie zwane utopią i inne fantazje naukowe, przeł. M. Płaza i in., Kraków 2011. F. Jameson, Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Kraków 2011. Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, pod red. M. Wróblewskiego, Toruń 2012. S. Lash, C. Lury, Globalny przemysł kulturowy: medializacja rzeczy, przeł. J. Majmurek, R. Mitoraj, Kraków 2011. D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. Burszta, Poznań 1998. S. Žižek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, przeł. J. Margański, Warszawa 2003. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w zajęciach (nie więcej niż trzy nieobecności), egzamin. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.