Współczesna sztuka i estetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL1L-WSIE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0213) Sztuki plastyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesna sztuka i estetyka |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kształcenia ogólnego -12 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 90 godzin: - 30 godzin zajęć - 60 godzin - praca własna studenta/studentki (przygotowanie do zajęć, opracowanie zadanych zagadnień, przygotowanie do egzaminu) |
Efekty uczenia się - wiedza: | • znajomość wybranych pojęć i koncepcji z zakresu sztuki i estetyki współczesnej • wiedza dot. aktualnych rozpoznań statusu współczesnego artysty/artystki, relacji między artystą, instytucją sztuki i odbiorcą, współczesnej pracy artystycznej i pola artystycznej produkcji |
Efekty uczenia się - umiejętności: | • umiejętność analizy i interpretacji twórczości wybranych artystów współczesnych • umiejętność posługiwania się terminologią z zakresu sztuki i estetyki współczesnej • umiejętność wyjaśnienia wieloaspektowych relacji pomiędzy współczesną sztuką a rzeczywistością |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | • świadomość znaczenia sztuki współczesnej dla rozumienia współczesnej kultury • posiadanie i rozwijanie narzędzi do krytycznej analizy zjawisk z zakresu współczesnej sztuki i estetyki • rozumienie mechanizmów działania współczesnego świata sztuki w kontekście procesów globalizacji i zjawisk charakteryzujących ponowoczesność |
Metody dydaktyczne: | • praca w grupach • metody eksponujące (związane z analizą prac audiowizualnych, uczestnictwem w wystawach sztuki współczesnej) • metody poszukujące (praca warsztatowa, sytuacja twórcza, metoda projektu) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi współczesnej estetyki oraz sztuki. Dyskusja na temat współczesnej kultury wizualnej z szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych oscylować będzie wokół kilku szczegółowych problemów: stosunku artystów do rzeczywistości i historii, usytuowania praktyk artystycznych i namysłu estetycznego w obszarze współczesnych procesów kulturowych związanych z globalizacją i kapitalizmem, relacji między artystami i artystkami, instytucjami sztuki i odbiorcami, statusu współczesnej pracy artystycznej, związków artysty/artystki i pola współczesnej artystycznej produkcji z współczesną estetyzacją życia codziennego. |
Pełny opis: |
I. Wstęp: omówienie specyfiki przedmiotu, zasad uczestnictwa w zajęciach, formy zaliczenia. II. Analiza wybranych problemów artystycznych i estetycznych: - dyskusja wokół zadanych tekstów i wybranych przez prowadzącą zajęcia a także studentki i studentów przykładów sztuki współczesnej - min. 2 wizyty w galeriach sztuki współczesnej w ramach zajęć |
Literatura: |
- G. Dziamski, Sztuka w perspektywie kulturoznawczej, w: Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze, red. B. Kotowa, J. Sójka, K. Zamiara, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001, s. 289-301. - B. Kunst, Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu, Warszawa - Lublin 2016. - P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010. - G. Pollock, Polityka teorii: pokolenia i geografie. Teoria feministyczna i historie historii sztuki, tłum. M. Bryl, w: Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów Artium Quaestiones, red. M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski i W. Suchocki, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009; - Ł. Biskupski, Prosto z ulicy. Sztuki wizualne w dobie mediów społecznościowych i kultury uczestnictwa, Warszawa 2017; - P. Leszkowicz, Nagi mężczyzna : akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012; - L. Nead, Akt kobiecy. Sztuka, obscena i seksualność, Rebis, Poznań 1998; - Display. Strategie wystawienia, red. M. Hussakowska, E. Tatar, Univesristas, Kraków 2012; - K. Jasiołek, Tkanina. Sztuka i rzemiosło, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2023; - M. Abramović, Pokonać mur. Wspomnienia, Rebis, Poznań 2023; - P. Kowal, Abakanowicz. Trauma i sława, Agora, Warszawa 2023; - J. Beuys, Teksty, komenatzre, wywiady, oprac. J. Jedliński, CSW Zamek Ujazdowski, Akademia Ruchu, Warszawa 1990 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania do zaliczenia przedmiotu: - systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), - przygotowanie do zajęć (opracowanie zadanej literatury, zapoznanie z pracami artystycznymi, przygotowanie recenzji, opracowanie zadań domowych itp.) - aktywne, poparte przeczytaną literaturą uczestnictwo w zajęciach Po spełnieniu tych warunków - egzamin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Karolina Sikorska | |
Prowadzący grup: | Karolina Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek, Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.