Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Performatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2555-s2KUL2L-PER
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Performatyka
Jednostka: Wydział Humanistyczny
Grupy: Przedmioty kształcenia ogólnego - 22 - Kulturoznawstwo s2
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Efekty uczenia się - wiedza:

Student zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa (szczególnie performatyki) (K_W02)

zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu performatyki (K_W07)


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student samodzielnie zdobywa wiedzę związaną z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając ze wskazówek opiekuna naukowego (K_U03)

potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i nauk pokrewnych w sytuacjach zawodowych i profesjonalnych (K_U04)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)

rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych tworzenia i odbioru dóbr kultury (K_K09)

jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej (K_K10)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami, stanowiskami i badaczami z nurtu performatyki polskiej i obcej (performance studies, Aesthetik des Performativen). Performatyka stanowi bowiem jedną z alternatyw dla tradycyjnego kulturoznawstwa czy teatrologii, a także istotne uzupełnienie antropologii (teatru czy widowisk).

Literatura:

Zob. wyżej

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność na zajęciach – limit nieobecności: 3

2. Aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i filmów)

3. Kolokwium zaliczeniowe.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda, Piotr Grochowski
Prowadzący grup: Artur Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda
Prowadzący grup: Artur Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Artur Duda
Prowadzący grup: Artur Duda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć).

2) Co to jest performatyka/estetyka performatywności i sztuka performansu?

- Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30.

- Marina Abramović The Cleaner/Do czysta, katalog wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

3) Jak działać za pomocą słów i bez słów? Performatywy i performanse

- Piotr Urbanowicz, Działanie, [w:] Performatyka. Terytoria, red. Ewa Bal i Dariusz Kosiński, Kraków 2017, s. 63-71.

- model teatralności zaproponowany przez Erikę Fischer-Lichte: a) inscenizacja, b) cielesność, c) percepcja, d) przedstawienie/performans

4) Ciało semiotyczne – co to znaczy być królową? Elżbieta I

- Elisabeth, film Shekara Kapura z Kate Blanchett w roli głównej (1998)

5) Piłka nożna jako performans kulturowy

- Anita Werner, Michał Kołodziejczyk, Irlandia Północna. Warsztaty z szacunku (fragment), [w: tychże, Mecz to pretekst. Futbol, wojna, polityka, Kraków 2020, s. 163-195.

- Irlandczycy na Euro 2012 w Polsce, Fields of Athenry na stadionie w Gdańsku

6) Ciało motoryczne – co to znaczy być wybitnym piłkarzem? Robert Lewandowski

- Royal Shrovetide Football w Ashbourne, hrabstwo Derbyshire

- najlepsze występy Roberta Lewandowskiego (YouTube)

7) Ciało energetyczne (1) – co to znaczy być rockmanem/idolem/szamanem? Jim Morrison

- film The Doors Olivera Stone’a z Valem Kilmerem w roli Jima Morrisona (1991)

8) Ciało energetyczne (2) – Rammstein. Koncert w Berlinie, 1998

9) Co to jest technoperformans?

- Jon McKenzie, Sprawność performansu technicznego, [fragmenty rozdziału 3 w:] tenże, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, tłum. Tomasz Kubikowski, Kraków 2011, s. 121-136, 161-173.

10) Czy zjadł(a)byś psa, aby zdobyć biegun północny? Fridtjof Nansen

- Tomasz Kubikowski, Zjadanie psów, Warszawa 2019 (dwa fragmenty: W domu nie może, s. 275-277, 292-295; Zabiliśmy, s. 297-319.

11) Pandemia COVID-19 jako performans?

- Artur Duda, Dlaczego kowidianie muszą zjadać psy, a inuici wręcz przeciwnie?, „ Dialog” 2022, nr 10

12) Jak wam się podoba teatr władzy i czy wiecie, jak stawić jej opór? Dariusza Kosińskiego Teatra polskie. Historie

- Dariusz Kosiński, Uwagi wstępne, [w:] Teatra polskie. Historie, Warszawa 2010, s. 6-26 [włącznie z ilustracjami]

- D. Kosiński, fragment Teatrów polskich: część IV – Między ceremonią i protestacją, tu: Pola napięć, Rozdział I – Ceremonie – teatr władzy, Rozdział II – Pod okiem policji, s. 285-322.

13) Kolokwium zaliczeniowe

14) Omówienie wyników kolokwium. Wystawienie zaliczeń.

Literatura:

Zob. wyżej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)