Performatyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL2L-PER |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0215) Muzyka i sztuki sceniczne
|
Nazwa przedmiotu: | Performatyka |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty kształcenia ogólnego - 22 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa (szczególnie performatyki) (K_W02) zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów kultury właściwe dla wybranych teorii i metod badawczych, szczególnie z zakresu performatyki (K_W07) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student samodzielnie zdobywa wiedzę związaną z kulturą i sztuką (jej historią i współczesnością), rozwija umiejętności badawcze, korzystając ze wskazówek opiekuna naukowego (K_U03) potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i nauk pokrewnych w sytuacjach zawodowych i profesjonalnych (K_U04) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) rozumie i akceptuje pluralizm kulturowy, różnorodność postaw światopoglądowych tworzenia i odbioru dóbr kultury (K_K09) jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej (K_K10) |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi metodami, stanowiskami i badaczami z nurtu performatyki polskiej i obcej (performance studies, Aesthetik des Performativen). Performatyka stanowi bowiem jedną z alternatyw dla tradycyjnego kulturoznawstwa czy teatrologii, a także istotne uzupełnienie antropologii (teatru czy widowisk). |
Literatura: |
Zob. wyżej |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach – limit nieobecności: 3 2. Aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i filmów) 3. Kolokwium zaliczeniowe. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Piotr Grochowski | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć). 2) Co to jest performatyka/estetyka performatywności i sztuka performansu? - Erika Fischer-Lichte, Dlaczego estetyka performatywności?, [rozdział pierwszy w:] tejże, Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Kraków 2008, s. 11-30. - Marina Abramović The Cleaner/Do czysta, katalog wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu 3) Jak działać za pomocą słów i bez słów? Performatywy i performanse - Piotr Urbanowicz, Działanie, [w:] Performatyka. Terytoria, red. Ewa Bal i Dariusz Kosiński, Kraków 2017, s. 63-71. - model teatralności zaproponowany przez Erikę Fischer-Lichte: a) inscenizacja, b) cielesność, c) percepcja, d) przedstawienie/performans 4) Ciało semiotyczne – co to znaczy być królową? Elżbieta I - Elisabeth, film Shekara Kapura z Kate Blanchett w roli głównej (1998) 5) Piłka nożna jako performans kulturowy - Anita Werner, Michał Kołodziejczyk, Irlandia Północna. Warsztaty z szacunku (fragment), [w: tychże, Mecz to pretekst. Futbol, wojna, polityka, Kraków 2020, s. 163-195. - Irlandczycy na Euro 2012 w Polsce, Fields of Athenry na stadionie w Gdańsku 6) Ciało motoryczne – co to znaczy być wybitnym piłkarzem? Robert Lewandowski - Royal Shrovetide Football w Ashbourne, hrabstwo Derbyshire - najlepsze występy Roberta Lewandowskiego (YouTube) 7) Ciało energetyczne (1) – co to znaczy być rockmanem/idolem/szamanem? Jim Morrison - film The Doors Olivera Stone’a z Valem Kilmerem w roli Jima Morrisona (1991) 8) Ciało energetyczne (2) – Rammstein. Koncert w Berlinie, 1998 9) Co to jest technoperformans? - Jon McKenzie, Sprawność performansu technicznego, [fragmenty rozdziału 3 w:] tenże, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, tłum. Tomasz Kubikowski, Kraków 2011, s. 121-136, 161-173. 10) Czy zjadł(a)byś psa, aby zdobyć biegun północny? Fridtjof Nansen - Tomasz Kubikowski, Zjadanie psów, Warszawa 2019 (dwa fragmenty: W domu nie może, s. 275-277, 292-295; Zabiliśmy, s. 297-319. 11) Pandemia COVID-19 jako performans? - Artur Duda, Dlaczego kowidianie muszą zjadać psy, a inuici wręcz przeciwnie?, „ Dialog” 2022, nr 10 12) Jak wam się podoba teatr władzy i czy wiecie, jak stawić jej opór? Dariusza Kosińskiego Teatra polskie. Historie - Dariusz Kosiński, Uwagi wstępne, [w:] Teatra polskie. Historie, Warszawa 2010, s. 6-26 [włącznie z ilustracjami] - D. Kosiński, fragment Teatrów polskich: część IV – Między ceremonią i protestacją, tu: Pola napięć, Rozdział I – Ceremonie – teatr władzy, Rozdział II – Pod okiem policji, s. 285-322. 13) Kolokwium zaliczeniowe 14) Omówienie wyników kolokwium. Wystawienie zaliczeń. |
|
Literatura: |
Zob. wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.