Warsztat krytyka kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2555-s2KUL2Z-WKK-AK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztat krytyka kultury |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - specjalizacje - 21 - Kulturoznawstwo s2 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 50 godzin, w tym 30 godzin kontaktowych, 20 praca własna studenta |
Efekty uczenia się - wiedza: | zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej (K_W08) ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury, ich funkcjonowaniu; ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym i artystycznym (K_W10) posiada wiedzę o wybranych zjawiskach kultury popularnej (K_W14) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | potrafi wyszukiwać i gromadzić informacje, wykorzystując różne źródła (drukowane i elektroniczne), prowadzić kwerendy, analizować, oceniać i selekcjonować zdobyty materiał (K_U01) potrafi wyrażać swoje opinie w różnych formach literackich, krytycznych i publicystycznych, z wykorzystaniem różnych źródeł i podstawowych kontekstów teoretycznych (K_U08) posiada umiejętność posługiwania się i wykorzystywania narzędzi i systemów elektronicznych do poszukiwania informacji, redagowania tekstów i komunikowania się (K_U13) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) potrafi pracować i współdziałać w grupie przyjmując w niej różne role (K_U02) uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając różnych jego form i różnych mediów (K_K06) jest świadomym odbiorcą sztuki, który posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk kultury współczesnej; zna wartość historii kultury i sztuki oraz znaczenie kultury popularnej i masowej (K_K10) |
Metody dydaktyczne: | 1. Praca w grupie. 2. Praca nad tekstem (aspekt edytorski). 3. Dyskusja. 4. Referat (prezentacja projektu). |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Zajęcia warsztatowe poświęcone umiejętności tworzenia tekstów dotyczących istotnych zjawisk kultury i ich twórców (recenzja, relacja, wywiad, rozmowa). Głównym celem zajęć będzie tworzenie w zespołach gazety kulturalnej w dwóch postaciach: drukowanej i internetowej (multimedialnej). |
Pełny opis: |
Program zajęć Październik 1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć, podział na grupy, informacje wstępne). 2) Kim jest krytyk? Zadania – wyzwania – etyka. 3) Pierwsze spotkanie robocze – prezentacja projektów gazet. 4) Sztuka rozmowy/wywiadu z wybraną osobą (reżyserem, aktorem, piosenkarzem). Listopad 5) Drugie spotkanie robocze – opracowanie tekstów napisanych do gazety (czyszczenie językowo-stylistyczne, tytuł, lead, objętość, stopka) 6) Prezentacja pierwszych numerów gazet – dyskusja, ocena, proponowane zmiany. 7) Wywiad – opracowanie zapisu audialnego (czyszczenie tekstu, dramaturgia, tytuł, nota o rozmówcy). 8) Trzecie spotkanie robocze – założenia drugiego numeru gazety (zawartość, podział obowiązków). Grudzień 9) Recenzja/relacja muzyczna – pismo „Teraz Rock”, analiza wybranych tekstów krytycznomuzycznych. 10) „Polityka” – analiza układu (plastycznego i merytorycznego) tygodnika opinii, stałych rubryk i gatunków (felieton, recenzja płyty/filmu/spektaklu/książki, komentarz, reportaż, fotoreportaż). 11) Prezentacja drugich numerów gazet – dyskusja, ocena, proponowane zmiany. Styczeń 12) Czwarte spotkanie robocze – założenia trzeciego numeru gazety (zawartość, podział obowiązków) – może być: numer zwykły, specjalny (tematyczny), satyryczny lub tabloidowy. 13) Piąte spotkanie robocze – opracowanie materiałów do trzeciego numeru gazety. 14) Prezentacja trzecich numerów gazet. 15) Wystawienie zaliczeń. |
Literatura: |
1. Z siekierą czy w rękawiczkach? Rozmawiają Krzysztof Globisz, Beata Guczalska, Tadeusz Kornaś, Krystian Lupa, Elżbieta Morawiec, Tadeusz Nyczek, Jacek Wakar, Krzysztof Warlikowski, „Didaskalia” 1998 nr 25/26. 2. Andrzej Godlewski, Téte a téte w studiu, „Zeszyty Telewizyjne” 2004, nr 5, s. 91-101. 3. Dorota Wojdan-Świderska, Autorytet za wszelką cenę, „Zeszyty Telewizyjne” 2004, nr 5, s. 130-134 [o Rozmowach na nowy wiek i Rozmowach na czasie] 4. "Teraz Rock" (wybrane numery) 5. "Polityka" (wybrane numery) 6. Inne periodyki (m.in. "Newsweek", "Dialog", studenckie gazety festiwalowe). |
Metody i kryteria oceniania: |
1) Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). 2) Obecność na zajęciach. 3) Siedem (7) tekstów recenzenckich. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda | |
Prowadzący grup: | Artur Duda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Październik 1) Zajęcia organizacyjne (prezentacja programu i warunków zaliczenia zajęć, podział na grupy, informacje wstępne) - Projekt gazety (w dwóch wersjach papierowej i internetowej, tzn. multimedialnej, ewentualnie blog) - tytuł, layout, profil: toruńska gazeta kulturalna, zakres: teatr – kino – sztuki plastyczne – muzyka poważna czy popularna, rubryka obowiązkowa: portret aktora/aktorki Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu albo piosenkarza/piosenkarki/zespołu muzycznego; - makieta gazety – gdzie i co? Gatunki: relacja, recenzja, wywiad, sonda, felieton, rubryka satyryczna (rysunek, komentarz), ilustracje - pisanie tekstu dziennikarskiego – zasady: objętość (z góry ustalona liczba znaków), odpowiedzialność (termin, prawo autorskie, plagiat, ocena), poprawność (językowo-stylistyczna), wartość „artystyczna’ (tytuł, lead, dbałość o czytelnika i jego emocje) - podział ról w zespole: redaktor prowadzący (na zmianę co numer), piszący, składacz, korektor 2) Kim jest krytyk? Zadania – wyzwania – etyka - Z siekierą czy w rękawiczkach? Rozmawiają Krzysztof Globisz, Beata Guczalska, Tadeusz Kornaś, Krystian Lupa, Elżbieta Morawiec, Tadeusz Nyczek, Jacek Wakar, Krzysztof Warlikowski, „Didaskalia” 1998 nr 25/26. 3) Pierwsze spotkanie robocze – prezentacja projektów gazet 4) Sztuka rozmowy/wywiadu z wybraną osobą (reżyserem, aktorem, piosenkarzem) - prezentacja zebranych materiałów o osobie, z którą przeprowadza się wywiad (kim jest? Jaki ma dorobek artystyczny? Jakie źródła informacji?); sześć pytań (plus dwa pytania rezerwowe), koncepcja wywiadu, cel; Jakie pytania na początek? W jakiej formie zadawać pytania? Jak pytanie wpływa na odpowiedź (jak będzie wyglądała hipotetyczna odpowiedź)? Co robić w sytuacjach kłopotliwych, gdy rozmowa się nie klei lub rozmówca nie kwapi się do rozmowy? Jak unikać wpadek lub je tuszować? - Katarzyna Bielas, Nie dla narcyzów, [w:] Biblia dziennikarstwa, red. Andrzej Skworz i Andrzej Niziołek, Kraków 2010, s. 479-489. Listopad 5) Drugie spotkanie robocze – opracowanie tekstów napisanych do gazety (czyszczenie językowo-stylistyczne, tytuł, lead, objętość, stopka) 6) Wywiad z wybranym artystą – opracowanie zapisu audialnego (czyszczenie tekstu, dramaturgia, tytuł, nota o rozmówcy) 7) Prezentacja pierwszych numerów gazet – dyskusja, ocena, proponowane zmiany 8) Recenzja/relacja muzyczna – pismo „Teraz Rock” - Bartek Chaciński, Czy będziesz do czegoś potrzebny?, [w:] Biblia dziennikarstwa, red. Andrzej Skworz i Andrzej Niziołek, Kraków 2010, s. 559-578. Grudzień 9) tygodnik „Polityka” – analiza układu (plastycznego i merytorycznego) tygodnika opinii, stałych rubryk i gatunków (felieton, recenzja płyty/filmu/spektaklu/książki, komentarz, reportaż, fotoreportaż) 10) miesięcznik „Teatr” – recenzja teatralna i relacja festiwalowa 11) Trzecie spotkanie robocze – założenia drugiego numeru gazety (zawartość, podział obowiązków) Styczeń 12) Krytyk – zoil – hejter. Analiza wybranych tekstów Antoniego Słonimskiego, Jana Kotta oraz wpisów internetowych - Jan Kott, Fotel recenzenta [tom III Pism wybranych], Warszawa 1991 [wybrane recenzje] - Antoni Słonimski, Gwałt na Melpomenie, Warszawa 1982 [wybrane recenzje] 13) Czwarte spotkanie robocze – opracowanie materiałów do drugiego numeru gazety 14) Prezentacja numerów gazet (wersja elektroniczna i papierowa). Wystawienie zaliczeń. Warunki zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach – limit nieobecności: 3 2. Aktywna praca przy tworzeniu gazety w zespole redakcyjnym (efektem zajęć są dwa numery gazety kulturalnej) 3. Aktywność na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Duda, Aldona Kobus | |
Prowadzący grup: | Aldona Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie. Rola krytyka 2. Przykłady współczesnej krytyki 3. Struktura recenzji 4.-5. Omówienie recenzji 6. Nowe formy recenzji. Videoeseje i platformy medialne 7. Research krytyka. Recenzje filmu „Barbie” (2023) 8. Recenzja filmu 9. Recenzja serialu 10. Recenzja komiksu 11. Recenzja książki 12. Recenzja gry komputerowej |
|
Literatura: |
Susan Sontag, "Przeciw interpretacji", w: tejże, "Przeciw interpretacji i inne eseje", Wydawnictwo Karakter, Kraków 2012. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.