Kultura wypowiedzi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP1Z-KW | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Kultura wypowiedzi | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | brak |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Student w trakcie realizacji przedmiotu uzyskuje 2 punkty ECTS w następującym układzie: 1) uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin (1 ECTS); 2) samodzielne przygotowanie się do poszczególnych zajęć oraz do zaliczenia - 30 godzin (1 ECTS). |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zna rodzaje błędów językowych - K_W13; W2: rozpoznaje wyrażenia należące do normy wzorcowej i użytkowej oraz objaśnia przyczyny powstawiania innowacji językowych - K_W16; stosuje typologię błędów semantycznych do analizy faktów pozanormatywnych - K_W16; W3: rozumie konieczność kierowania się zasadami i normami etycznymi w komunikacji językowej - K_W23; |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: potrafi podać przykłady zjawisk językowych o zróżnicowanej ocenie normatywnej oraz je rozpoznaje. Umie wskazać błędy językowe, klasyfikuje je i odróżnia od innowacji funkcjonalnie uzasadnionych. Przeprowadza analizę innowacji językowych oraz formułuje wnioski na temat ich funkcji oraz ocenia je pod względem poprawności. Potrafi przeprowadzić korektę wypowiedzi błędnych. U1: formułuje w mowie i na piśmie opinie na temat poprawności językowej wyrażeń językowych, korzystając z kompendiów poprawnościowych oraz opublikowanych wyników badań - K_U10; U2: formułuje w mowie i na piśmie opinie na temat poprawności wyrażeń językowych i całych tekstów, ich celowości, przydatności i adekwatności, a także rozpoznaje błędy językowe - K_U19. |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: zdaje sobie sprawę z tego, że znajomość i przestrzeganie w komunikacji zasad poprawności językowej są niezbędne do osiągnięcia sukcesu zawodowego, jest świadomy konieczności dbania o język narodowy będący elementem dziedzictwa narodowego, w szczególności poprzez posługiwanie się środkami językowymi należącymi do normy wzorcowej. K1: potrafi nawiązać kontakt z rozmówcą w mowie i w piśmie poprzez poprawnie sformułowane komunikaty językowe - K_K13.W1: zna podstawowe błędy semantyczne - K_W13; |
||
Metody dydaktyczne: | Prowadzący wykorzystuje różne rodzaje metod eksponujących, podających i poszukujących, np. - pokaz - opis - wykład konwersatoryjny - referat. |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności ortograficznej, gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). |
||
Pełny opis: |
Celem proponowanego kursu kultury wypowiedzi jest skłonienie słuchaczy do refleksji nad sposobem komunikowania się oraz poszerzenie ich wiedzy na temat zjawisk językowych. Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności ortograficznej, gramatycznej oraz leksykalnej. Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005 i n.wyd. Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. Markowski A., Wielki słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2004 i n.wydania Apresjan J., Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność na zajęciach: w ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieobecności; jeżeli student przekroczy podany limit, jest zobowiązany do zaliczenia wszystkich nieobecności (sposób zaliczenia ustalany jest indywidualnie z prowadzącym); 2) Praca na zajęciach (zapoznawanie się z lekturą, udział w dyskusjach, przygotowanie i zreferowanie zagadnienia wyznaczonego przez prowadzącego itp.); 3) Zaliczenie pisemnego sprawdzianu pod koniec semestru. |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Kamper-Warejko, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Joanna Kamper-Warejko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności ortograficznej, gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). | |
Pełny opis: |
Celem proponowanego kursu kultury wypowiedzi jest skłonienie słuchaczy do refleksji nad sposobem komunikowania się oraz poszerzenie ich wiedzy na temat zjawisk językowych. Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności ortograficznej, gramatycznej oraz leksykalnej. Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005 i n.wyd. Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. Markowski A., Wielki słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2004 i n.wydania Apresjan J., Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Joanna Kulwicka-Kamińska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Joanna Kulwicka-Kamińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wybranymi zagadnieniami poprawności ortograficznej, gramatycznej i leksykalnej (semantycznej). | |
Pełny opis: |
Celem proponowanego kursu kultury wypowiedzi jest skłonienie słuchaczy do refleksji nad sposobem komunikowania się oraz poszerzenie ich wiedzy na temat zjawisk językowych. Na zajęciach student zapoznaje się z pojęciami z zakresu teorii kultury języka oraz z wybranymi zagadnieniami poprawności ortograficznej, gramatycznej oraz leksykalnej. Zajęcia służą kształtowaniu świadomości językowej studentów i wyrabiają w nich dbałość o język ojczysty. Przygotowują ponadto do samodzielnego rozstrzygania problemów językowych. | |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Formy i normy, czyli praktyczna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004. Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005 i n.wyd. Jadacka H., Markowski A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Poprawna polszczyzna. Hasła problemowe, Warszawa 2008. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2008. Markowski A., Wielki słownik poprawnej polszczyzny, Warszawa 2004 i n.wydania Apresjan J., Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, Warszawa 2000. | |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.