Komparatystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP2L-Kom | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka | ||
Jednostka: | Wydział Humanistyczny | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Nd. |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W02 ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa, ze szczególnym uwzględnieniem komparatystyki literackiej i kulturowej K_W03 ma podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki literackiej i kulturowej z pokrewnymi naukami humanistycznymi i społecznymi K_W04 ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie komparatystyki literackiej i kulturowej K_W05 ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w obszarze komparatystyki literackiej i kulturowej K_W06 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w obrębie komparatystyki literackiej i kulturowej |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U02 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu studiowanej dyscypliny w języku polskim oraz języku/językach danego obszaru kulturowego/danych obszarów kulturowych K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla komparatystyki literackiej i kulturowej |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K04 identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu K_K08 dzięki kompetencjom językowym jest przygotowany do poruszania się w wybranych obszarach kulturowych |
||
Metody dydaktyczne: | Elementy wykładu (w tym fakultatywnie multimedialnego). Analiza i interpretacja tekstów literackich i tekstów kultury w perspektywie komparatystycznej, z użyciem prezentowanych na zajęcia perspektyw badawczych. Prezentacje (w tym fakultatywnie multimedialne) i/lub referaty przygotowywane samodzielnie przez studentów. Dyskusja. Inne – wybrane przez poszczególnych prowadzących ćwiczenia np. kreślenie „mapy myśli” porządkującej informacje zawartych w pomocniczych tekstach teoretycznych. |
||
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest poznanie różnych tradycji komparatystycznych w poszczególnych kręgach językowych i kulturowych, bądź też – ich dotyczących. |
||
Pełny opis: |
Celem zajęć jest poznanie przez studentów/ki różnych tradycji komparatystycznych w ramach poszczególnych kręgów językowych i kulturowych, bądź też takich, które ich dotyczą. Wychodzimy bowiem z założenia, że również teorie literaturo- i kulturoznawcze, a zwłaszcza komparatystyczne, mają swoje kulturowe, dyscyplinarne zakorzenienie i są zależne od wspólnot interpretacyjnych itd. Przy czym jest to o tyle istotne, iż pozwoli pokazać narzędzie komparatystyczne na skali między tym, co uniwersalne (zgodnie z klasycznym przekonaniem, że teorie mają taki właśnie charakter), a tym, co kulturowo zależne. Teorie komparatystyczne (i ich użycia) staną się zatem na tych zajęciach de facto przedmiotem analogicznego namysłu jak sama literatura w ramach komparatystyki. Istotnym elementem zajęć będzie – w odróżnieniu np. od Metodologii badań porównawczych – nie tylko poznanie poszczególnych koncepcji, ale także ich użyć, tzn. tekstów pokazujących zastosowanie poszczególnych teorii, ich wykorzystania, możliwości aplikacyjne w praktyce badawczej i analityczno-interpretacyjnej studentów/ek. Teksty komparatystyczne będą analizowane i interpretowane pod kierunkiem nauczycieli akademickich specjalizujących się w danym obszarze językowym lub w danym bloku tematyki. Zajęcia mają pozwolić na uchwycenie podobieństw i różnic między rozmaitymi kręgami językowymi i tradycjami, ale nade wszystko pozwolą na dostrzeżenie tzw. szkół narodowych w komparatystyce, specyficznych paradygmatów, sposobów uprawiania komparatystyki w poszczególnych kręgach językowych i kulturowych, czy też w odniesieniu do nich. |
||
Literatura: |
Literaturę przedmiotu podają prowadzący w opisie dla danej grupy zajęciowej. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena aktywnego uczestnictwa studenta w zajęciach, znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącego przygotowywania się do zajęć (np. prezentacji, udziału w dyskusji). Zaliczenie na ocenę po III, IV i V sem.: praca pisemna, test lub inna forma wskazana przez prowadzącego. |
||
Praktyki zawodowe: |
nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek, Monika Tokarzewska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek, Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dariusz Brzostek, Monika Tokarzewska, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Dariusz Brzostek, Monika Tokarzewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.