Metodologia badań porównawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2591-s1KOMP2Z-MBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań porównawczych |
Jednostka: | Wydział Humanistyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczone zajęcia z historii komparatystyki oraz metodologii humanistyki lub odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności zdobytych w inny sposób. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łącznie w sem III i IV: 7 (3+4) ECTS = ok. 175 godz. Godziny kontaktowe: obecność na zajęciach w trybie stacjonarnym lub zdalnym 60 godz. + konsultacje w różnych formach: 15 godz. Praca własna studenta: przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w zajęciach (lektury obowiązkowe, zdobywanie informacji we własnym zakresie na podstawie lektur dodatkowych i Internetu): 65 godz. Przygotowanie do zaliczenia III semestru: 15 godz. Przygotowanie do egzaminu: 20 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po zaliczeniu całego cyklu zajęć (dwa semestry) student/ka: K_W02 ma zaawansowaną wiedzę o terminologii i metodologii badań w dziedzinie komparatystyki literackiej i kulturowej; K_W05 ma zaawansowaną wiedzę o powiązaniach komparatystyki z pokrewnymi naukami humanistycznymi; K_W09 ma zaawansowaną wiedzę z zakresu języków specjalistycznych; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U05 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla komparatystyki; K_U12 umie dokonać analizy, interpretacji oraz porównywać ze sobą poznawane utwory z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; K_U15 posiada umiejętność tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i/lub w języku/językach danego obszaru kulturowego z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i rożnych źródeł; K_U16 posiada umiejętność argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych badaczy oraz formułowania wniosków; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju; K_K07 rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego przez osoby pochodzące z rożnych środowisk i kultur. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot stanowi wprowadzenie studentów w problematykę i współczesną metodologię badań porównawczych, ze szczególnym uwzględnieniem wybranych problemów teorii komparatystyki. Przedmiot trwa dwa semestry. |
Pełny opis: |
Przedmiot służy poszerzeniu i syntezie wiedzy oraz rozwinięciu umiejętności zdobytych podczas zajęć z historii komparatystyki i metodologii humanistyki, a szczególnie zapoznanie z nurtami metodologicznymi uprawianymi w komparatystyce od drugiej połowy XX w. do dziś. Dają podstawową wiedzę z zakresu historii dyscypliny, wskazują główne tendencje rozwojowe i najważniejsze paradygmaty badawcze, dostarczają pojęciowych i terminologicznych narzędzi niezbędnych do poznawania tekstów literackich i kulturowych w perspektywie porównawczej. Celem zajęć jest nie tylko zaznajomienie studentów z różnymi teoriami i przekazanie im pewnego zasobu wiedzy, ale przede wszystkim wyrobienie w nich umiejętności pracy z tekstami naukowymi, analizowania, zastosowania odpowiednich narzędzi, a także wyciągania wniosków pomocnych w pracy z tekstem literackim i kulturowym w perspektywie porównawczej. Efektem zajęć, dzięki zarysowaniu szerokiego tła społeczno-kulturowo-filozoficznego, ma być także umiejętność umieszczenia poszczególnych koncepcji na mapie humanistyki i nauk społecznych. Pozwolić ma to studentom na szukanie inspiracji także w innych dyscyplinach akademickich (co zgodne jest z dokonującym się współcześnie zwrotem kulturalistycznym i podejmowaniem badań o charakterze trans- i interdyscyplinarnym). Zajęcia będą miały – z jednej strony – układ problemowy, z drugiej – ze względu na proces dydaktyczny – chronologiczny. |
Literatura: |
Podawana przez prowadzącego w opisie zajęć w danym cyklu kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy zajęciach w formie stacjonarnej i zdalnej: - ocena aktywnego uczestnictwa studenta w zajęciach, znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i bieżącego przygotowywania się do zajęć (np. prezentacji, udziału w dyskusji), wykonania prac domowych, prezentacji itp.; - praca pisemna, test lub inna forma wskazana przez prowadzącego, np. w postaci zaliczenia ustnego z wykorzystaniem odpowiedniego komunikatora internetowego z zakresu objętego programem zajęć, sprawdzającą przede wszystkim zdobytą wiedzę, lecz również posiadane umiejętności i kompetencje społeczne; - egzamin ustny (przy zdalnym trybie nauki - na platformie MS Teams) sprawdzający wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne. |
Praktyki zawodowe: |
Nd. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paulina Abriszewska, Paweł Bohuszewicz, Marcin Wołk | |
Prowadzący grup: | Paweł Bohuszewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zajęcia w semestrze zimowym roku akademickiego 2020/2021 prowadzone są w formie zdalnej w trybie synchronicznym, asynchronicznym lub łączonym z wykorzystaniem następujących technik: platforma e-learningowa Moodle; 2) system wideokonferencji BigBlueButton; 3) Microsoft Teams, przy użyciu odpowiednich metod dydaktycznych (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależnie od cyklu: Metody dydaktyczne w kształceniu online). Szczegółowe informacje w opisie zajęć - zob. "informacje wspólne dla wszystkich grup". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.