Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Biologia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-BCSA-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Biologia człowieka
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu Anatomii człowieka wyniesiona z dotychczasowych etapów edukacji.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 - Absolwent zna, rozumie pojęcia dotyczące biologii człowieka. (K_W01).

W2 - Wskazuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w badaniach antropologicznych (K_W05).

W3 - Zna zasady etyki badań stosowane w antropologii i biologii człowieka (K_W19).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu biologii człowieka w analizie zjawisk przyrodniczych (KU_02).

U2 - Stosuje podstawowe techniki badawcze, pomiarowe i analityczne mające zastosowanie w antropologii i biologii człowieka (KU_03).

U3 - Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej (KU_16)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01 - Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych (K_K01).

K02 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do biologii człowieka (K_K02).


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Przedstawione zostaną treści z zakresu teorii rozwoju osobniczego człowieka. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka „od poczęcia do śmierci” z uwzględnieniem wpływu różnorodnych czynników determinujących i modyfikujących przebieg ontogenezy.

Celem zajęć jest także nabycie umiejętności świadomego i krytycznego korzystania z opracowań dotyczących zagadnień z zakresu biologii człowieka oraz zapoznanie się i przyswojenie przez słuchaczy aparatu pojęciowego oraz terminologii współczesnej biologii człowieka.

Pełny opis:

Wykład:

Omówione zostaną zagadnienia z szeroko pojętej biologii człowieka, zarówno na poziomie funkcjonowania osobnika, jak również populacji. Zajęcia mają na celu ukazanie człowieka, jako jednostki biologicznej. Zakłada się, że uczestniczący w zajęciach przyswoją sobie wiadomości z zakresu teorii rozwoju ontogenetycznego. Przedstawione zostaną prawidłowości i uwarunkowania rozwoju ontogenetycznego, w tym wpływ czynników endogennych i egzogennych na jego przebieg. Omówiona zostanie periodyzacja życia człowieka w kontekście zmian cech fenotypowych z wiekiem ze szczególnym uwzględnieniem przejawów osiągania dojrzałości biologicznej oraz inwolucji ludzkiego organizmu. Realizowane będą tematy związane z szeroko pojętą ekologią człowieka. Całość zostanie zaprezentowana na tle zróżnicowanego środowiska przyrodniczego i kulturowego. Pozyskane wiadomości pozwolą na holistyczne postrzeganie człowieka jako jednostki biologicznej ze wszystkimi tego konsekwencjami oraz implikacjami w zakresie wykorzystania tej wiedzy w naukach sądowo-medycznych.

Tematy:

1. Rozwój i jego składowe. Etap i poziom rozwoju.

2. Czynniki rozwoju osobniczego (auksologia): czynniki endogenne genetyczne (determinanty rozwoju), czynniki endogenne paragenetyczne (stymulatory rozwoju), czynniki egzogenne (modyfikatory biogeograficzne i społeczno-kulturowe).

3. Periodyzacja życia człowieka - od poczęcia do śmierci - rozwój osobniczy człowieka. Podział ontogenezy na okresy. Wiek kalendarzowy, a wiek biologiczny. Dojrzałość biologiczna, psychiczna i społeczna. Progresja, stabilność i regresja rozwoju. Zmienność cech wraz z wiekiem.

4. Inwolucja organizmu i jej przejawy.

Ćwiczenia (prowadzone w formie laboratoryjnej):

Podczas ćwiczeń szczególny nacisk kładziony będzie na aspekty praktyczne i metodyczne (zdobycie konkretnych umiejętności). Studenci zapoznają się i opanują wybrane metody i techniki badawcze biologii człowieka: metody oceny i kontroli poziomu rozwoju dziecka, oceny wieku biologicznego, zaawansowania rozwoju oraz oceny miejsca dziecka na tle populacji rówieśniczej. Uczestniczący w zajęciach będą uczyli się opracowywać dane i samodzielnie interpretować ich wyniki.

Szczegółowe tematy:

1. Ocena rozwoju dziecka. Metody opisowe (bilanse zdrowia).

2. Norma i normalność rozwoju. Stany patologiczne.

3. Wiek rozwojowy i wiek kalendarzowy.

4. Kryteria oceny wieku rozwojowego.

5. Graficzne metody oceny stanu i przebiegu rozwoju dziecka.

6. Ocena rozbieżności między wiekiem rozwojowym i kalendarzowym dziecka (WSDB).

7. Prognozowanie dorosłej wysokości ciała.

Literatura:

Cieślik J., Kaczmarek M., Kaliszewska-Drozdowska D.M., 1994, Dziecko Poznańskie ’90. Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań.

Jaczewski A., 2001, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Malinowski A., 1999, Wstęp do antropologii i ekologii człowieka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Malinowski A., 2009, Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.

Malinowski A., 2013, Biomedyczne podstawy rozwoju, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań.

Malinowski A., Bożiłow W., 1997, Podstawy antropometrii. Metody, techniki, normy., PWN, Warszawa.

Malinowski A., Strzałko J., Antropologia, 1989, PWN, Poznań - Warszawa.

Malinowski A., Wolański N., 1988, Metody badań w biologii człowieka. Wybór metod antropologicznych, PWN, Warszawa.

Papierkowski A., 1994, Choroby wieku rozwojowego, PZWL, Warszawa.

Tanner J.M., 1963, Rozwój w okresie pokwitania z uwzględnieniem wpływu czynników dziedzicznych i środowiskowych na wzrastanie i dojrzewanie od urodzenia do dojrzałości, PZWL, Warszawa.

Wolański N., 1987, Czynniki rozwoju człowieka, PWN, Warszawa.

Wolański N., 2006, Ekologia człowieka, t. 1 i 2, PWN, Warszawa.

Metody i kryteria oceniania:

Forma zaliczenia

Wykład: zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne).

Laboratorium: zaliczenie na ocenę (kolokwium pisemne)

Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować 60-69% zadań, na ocenę dostateczny plus - 70-79%, na ocenę dobry - 80-89%, na ocenę dobry plus - 90-95%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 95%.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Rogowska
Prowadzący grup: Alicja Drozd-Lipińska, Ewa Rogowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Rogowska
Prowadzący grup: Ewa Rogowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Rogowska
Prowadzący grup: Ewa Rogowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)