Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Embriologia roślin

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-BR-ERBIOL-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Embriologia roślin
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii i genetyki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 h

- konsultacje z prowadzącym ćwiczenia - 5 h

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 5

- przygotowanie do zaliczenia końcowego przedmiotu - 10


Łącznie: 50 godz. (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania organów generatywnego rozmnażania roślin kwiatowych oraz procesów włączonych w kontrolę produkcji nasion i owoców, jako podstawowego ogniwa łańcucha pokarmowego człowieka – K_W02, K_W06, K_W15

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi opisywać budowę oraz funkcjonowanie organów generatywnego rozmnażania roślin kwiatowych; wyjaśniać procesy prowadzące do powstania męskiego i żeńskiego gametofitu oraz wytworzenia gamet – K_U02, K_U14

U2: potrafi analizować przebieg podwójnego zapłodnienia i proces aktywacji genomu zygotycznego oraz wyjaśniać konieczność kontroli zapylenia i zapłodnienia u obupłciowych roślin kwiatowych – K_U02, K_U14

U3: potrafi interpretować obrazy mikroskopowe przedstawiające anatomiczną budowę pylnika i słupka oraz przebieg podstawowych procesów związanych z rozmnażaniem generatywnym różnych gatunków roślin kwiatowych - K_U02, K_U13

U4:przygotowywać podstawowe preparaty embriologiczne wykorzystując dostępny materiał biologiczny - K_U02, K_U13


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość znaczenia procesów płciowych w produktywności roślin użytkowych – K_K01, K_K02

K2: wykazuje gotowość współpracy z zespołami naukowymi zajmującymi się uzyskiwaniem roślin o zmienionym genotypie w zakresie pożądanych cech użytkowych – K_K01, K_K02

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja. Cześć praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń, nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia; każdy student analizuje preparaty histologiczne/komórkowe i wykonuje określony preparat embriologiczny (mikroskopowy).

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Realizacja przedmiotu zakłada poznanie budowy morfologicznej i anatomicznej struktur rozwojowych i procesów związanych z rozmnażaniem roślin za pomocą nasion (embriologia klasyczna) oraz laboratoryjnych sposobów pozyskiwania roślin o zachowanym lub zmienionym genotypie z wykorzystaniem materiału generatywnego lub komórek somatycznych (embriologia eksperymentalna). Zagadnienia te omawiane są na różnych poziomach organizacji biologicznej. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu nabycie umiejętności przygotowywania i analizowania preparatów mikroskopowych oraz interpretacji obserwowanych obrazów mikroskopowych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną.

Pełny opis:

Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest obserwacja wybranych struktur rozwojowych kwiatu i analiza przebiegu podstawowych procesów związanych z rozmnażaniem generatywnym roślin na poziomie tkankowym, komórkowym i subkomórkowym w oparciu o żywy materiał biologiczny oraz trwałe preparaty mikroskopowe. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych obejmuje następujące zagadnienia z zakresu embriologii klasycznej:

• anatomiczna budowa pylnika (preparaty trwałe);

• anatomiczna budowa słupka (typy znamion i szyjek słupka – preparaty trwałe, biochemiczna aktywność znamion, izolacja tkanki transmisyjnej);

• przebieg mikrosporogenezy (preparaty trwałe oraz identyfikacja kolejnych etapów mejozy w izolowanych komórkach linii generatywnej);

• budowa ziarna pyłkowego i synteza sporodermy (preparaty trwałe);

• wzrost łagiewki pyłkowej (żywotność pyłku, hodowle in vitro oraz obserwacje przyżyciowe kiełkujących ziaren pyłkowych i rosnących łagiewek, analiza biochemiczna ściany łagiewki pyłkowej);

• przebieg megasporogenezy i wytworzenie gametofitu żeńskiego (preparaty trwałe);

• budowa i typy zalążków (izolacja zalążków, analiza biochemiczna regionu mikropylarnego zalążka);

• podwójne zapłodnienie i rozwój zarodka (izolacja zarodków).

Literatura:

Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Aktywność podczas zajęć.

Zaliczenie na ocenę (test wyboru) - K_U02, K_U13, K_U14, K_U15, K_K01, K_K02

Kryteria oceniania:

Wymagany próg na ocenę dostateczną - 50-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Suwińska
Prowadzący grup: Marta Lenartowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Suwińska
Prowadzący grup: Marta Lenartowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Suwińska
Prowadzący grup: Jakub Ostrowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)