Embriologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-BR-ERBIOL-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Embriologia roślin |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student ma podstawową wiedzę z zakresu biologii komórki, biochemii i genetyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 30 h - konsultacje z prowadzącym ćwiczenia - 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 5 - przygotowanie do zaliczenia końcowego przedmiotu - 10 Łącznie: 50 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę dotyczącą budowy i funkcjonowania organów generatywnego rozmnażania roślin kwiatowych oraz procesów włączonych w kontrolę produkcji nasion i owoców, jako podstawowego ogniwa łańcucha pokarmowego człowieka – K_W02, K_W06, K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi opisywać budowę oraz funkcjonowanie organów generatywnego rozmnażania roślin kwiatowych; wyjaśniać procesy prowadzące do powstania męskiego i żeńskiego gametofitu oraz wytworzenia gamet – K_U02, K_U14 U2: potrafi analizować przebieg podwójnego zapłodnienia i proces aktywacji genomu zygotycznego oraz wyjaśniać konieczność kontroli zapylenia i zapłodnienia u obupłciowych roślin kwiatowych – K_U02, K_U14 U3: potrafi interpretować obrazy mikroskopowe przedstawiające anatomiczną budowę pylnika i słupka oraz przebieg podstawowych procesów związanych z rozmnażaniem generatywnym różnych gatunków roślin kwiatowych - K_U02, K_U13 U4:przygotowywać podstawowe preparaty embriologiczne wykorzystując dostępny materiał biologiczny - K_U02, K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość znaczenia procesów płciowych w produktywności roślin użytkowych – K_K01, K_K02 K2: wykazuje gotowość współpracy z zespołami naukowymi zajmującymi się uzyskiwaniem roślin o zmienionym genotypie w zakresie pożądanych cech użytkowych – K_K01, K_K02 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny - prezentacja multimedialna, dyskusja. Cześć praktyczna - wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją ćwiczeń, nadzorowanych przez osobę prowadzącą zajęcia; każdy student analizuje preparaty histologiczne/komórkowe i wykonuje określony preparat embriologiczny (mikroskopowy). |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu zakłada poznanie budowy morfologicznej i anatomicznej struktur rozwojowych i procesów związanych z rozmnażaniem roślin za pomocą nasion (embriologia klasyczna) oraz laboratoryjnych sposobów pozyskiwania roślin o zachowanym lub zmienionym genotypie z wykorzystaniem materiału generatywnego lub komórek somatycznych (embriologia eksperymentalna). Zagadnienia te omawiane są na różnych poziomach organizacji biologicznej. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu nabycie umiejętności przygotowywania i analizowania preparatów mikroskopowych oraz interpretacji obserwowanych obrazów mikroskopowych w oparciu o zdobytą wiedzę teoretyczną. |
Pełny opis: |
Celem ćwiczeń laboratoryjnych jest obserwacja wybranych struktur rozwojowych kwiatu i analiza przebiegu podstawowych procesów związanych z rozmnażaniem generatywnym roślin na poziomie tkankowym, komórkowym i subkomórkowym w oparciu o żywy materiał biologiczny oraz trwałe preparaty mikroskopowe. Tematyka ćwiczeń laboratoryjnych obejmuje następujące zagadnienia z zakresu embriologii klasycznej: • anatomiczna budowa pylnika (preparaty trwałe); • anatomiczna budowa słupka (typy znamion i szyjek słupka – preparaty trwałe, biochemiczna aktywność znamion, izolacja tkanki transmisyjnej); • przebieg mikrosporogenezy (preparaty trwałe oraz identyfikacja kolejnych etapów mejozy w izolowanych komórkach linii generatywnej); • budowa ziarna pyłkowego i synteza sporodermy (preparaty trwałe); • wzrost łagiewki pyłkowej (żywotność pyłku, hodowle in vitro oraz obserwacje przyżyciowe kiełkujących ziaren pyłkowych i rosnących łagiewek, analiza biochemiczna ściany łagiewki pyłkowej); • przebieg megasporogenezy i wytworzenie gametofitu żeńskiego (preparaty trwałe); • budowa i typy zalążków (izolacja zalążków, analiza biochemiczna regionu mikropylarnego zalążka); • podwójne zapłodnienie i rozwój zarodka (izolacja zarodków). |
Literatura: |
Bednarska E „Zarys embriologii roślin okrytonasiennych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1994 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Aktywność podczas zajęć. Zaliczenie na ocenę (test wyboru) - K_U02, K_U13, K_U14, K_U15, K_K01, K_K02 Kryteria oceniania: Wymagany próg na ocenę dostateczną - 50-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Suwińska | |
Prowadzący grup: | Marta Lenartowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Suwińska | |
Prowadzący grup: | Marta Lenartowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Suwińska | |
Prowadzący grup: | Jakub Ostrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.