Metody oceny różnorodności biologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-BS-MRBIOL-1-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Metody oceny różnorodności biologicznej |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (52 godz.): - udział w wykładach – 10 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 12 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (73 godz.) : - przygotowanie do zajęć laboratoryjnych - 15 h - opracowanie projektu - 15 h - przygotowanie do egzaminu – 23 h - przygotowanie do zaliczenia - 20 h Łącznie: 125 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student objaśnia funkcjonowanie systemów ekologicznych i wskazuje skutki ingerencji populacji ludzkiej - K_W02, K_W06, K_W09, K_W15 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemów badawczych lub praktycznych - K_U01, K_U08, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie i doskonalenia swoich umiejętności zawodowych; - K_K01 K2: jest chętny do aktualizowania wiedzy przyrodniczej i dostrzega jej praktyczne zastosowania; - K_K02, K_K03 K3: jest chętny do wykorzystywania narzędzi matematycznych i informatycznych przy rozwiązywaniu problemów naukowych i zawodowych; - K_K08 |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - laboratoryjna - pomiaru w terenie |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Podczas wykładów studenci poznają zagadnienia związane z różnorodnością biologiczną w skali lokalnej i globalnej. Omawiane będą problemy dotyczące źródeł zmienności organizmów żywych oraz różnorodności gatunkowej w przeszłości i obecnie. Studenci poznają podstawowe metody oceny bogactwa gatunkowego w skali lokalnej i globalnej. Przestawiony jest także praktyczny wymiar znaczenia różnorodności biologicznej w zadaniach z zakresu ochrony środowiska. Podczas zajęć laboratoryjnych studenci samodzielnie pobierają materiał w różnych typach środowisk lądowych i wodnych a następnie podejmują próbę oceny różnorodności biologicznej w każdym z nich, stosując poznane metody. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Historia i bogactwo życia na Ziemi i źródła zmienności organizmów. 2. Metody oceny różnorodności biologicznej w skali globalnej. 3. Metody oceny różnorodności biologicznej w skali lokalnej. 4. Pożytki płynące z różnorodności biologicznej. 5. Praktyczne znaczenie różnorodności biologicznej w zadaniach z zakresu ochrony środowiska. Ćwiczenia Podczas zajęć studenci będą prowadzili obserwacje i pobiorą materiał w czterech różnych środowiskach: 2 lądowych (antropogeniczne zmieniony teren w pobliżu zbiornika wodnego oraz las sosnowy o charakterze produkcyjnym z licznymi strefami ekotonowymi), 2 wodnych (śródleśny drobny ciek wodny, strefa przybrzeżna zbiornika zaporowego). W obrębie środowisk lądowych studenci będą analizowali następujące grupy taksonomiczne: motyle dzienne, trzmiele, muchówki nekrofagiczne. W środowiskach wodnych analizowane grupy to pierścienice (pijawki, skąposzczety), owady (jętki, ważki, chruściki, pluskwiaki, muchówki) oraz mięczaki (małże i ślimaki). Oznaczony materiał będzie następnie analizowany przy użyciu odpowiednich metod oceny różnorodności biologicznej. Studenci zinterpretują uzyskane wyniki pod kątem ich praktycznego znaczenia dla ochrony środowiska. |
Literatura: |
Begon M., Townsend C.R., Harper J.L. Ecology. From individuals to ecosystem. Blackwell Publishing, Malden-Oxford-Carlton, 738 ss. Krebs C.J. 2011. Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, wyd. IV, 647 ss. Lomolino M.V., Riddle B.R., Brown J.H. 2010. Biogeography. Sinauer Associates, Sunderland, IV wyd., 845 ss. Townsend C.R. 2008. Ecological applications. Toward a sustainable world. Blackwell Publishing, Malden-Oxford-Carlton, 346 ss. Weiner J. 2008. Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 609 ss. Kołodziejczyk A., Koperski P. 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. Piechocki A., Dyduch-Falniowska A.1993. Mięczaki. Małże. PWN, Warszawa. Piechocki A. 1979. Fauna słodkowodna Polski. Mięczaki Mollusca. Zeszyt 7, PWN, Warszawa-Poznań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – W01, U01 Zaliczenie - W01, U01 Projekty – W01, U01, K01, K02, K03 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szpila | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kakareko, Małgorzata Poznańska-Kakareko, Krzysztof Szpila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szpila | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kakareko, Małgorzata Poznańska-Kakareko, Krzysztof Szpila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Szpila | |
Prowadzący grup: | Tomasz Kakareko, Małgorzata Poznańska-Kakareko, Krzysztof Szpila | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.