Białka markerowe komórek prawidłowych i patologicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-DM-PR-BMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Białka markerowe komórek prawidłowych i patologicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw biologii komórki, biochemii, genetyki, mikrobiologii, immunologii, biologii molekularnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Praca studenta- całkowita 50 godz./sem - z udziałem nauczyciela akademickiego - 25 godz./sem. * seminarium - 5 godz/sem * projekt- laboratorium z opiekunem 20 godz/sem - samodzielna w laboratorium - 25 godz./sem |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma pogłębioną wiedzę teoretyczną dotyczącą metod biologii molekularnej wykorzystywanych w celach badawczych i diagnostycznych - K_W01 W2: posiada wiedzę z zakresu markerów molekularnych oraz ich wykorzystania do celów diagnostycznych i badawczych - K_W04 W3: zna metody analizy struktury i funkcji komórek oraz badania aktywności biomolekuł - K_W06 W4: ma wiedzę w zakresie przygotowania materiału biologicznego do celów diagnostycznych - K_W17 W5: definiuje zadanie badawcze, stawia hipotezy i dobiera właściwe procedury/metody do ich rozwiązania - K_W21 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: samodzielnie projektuje i wykonuje eksperyment, analizę wykorzystując techniki biologii molekularnej, biochemii, analityki i mikrobiologii - K_U01 U2: wykorzystuje wiedzę dotyczącą właściwości biomolekuł (np. sond molekularnych, enzymów, przeciwciał etc.) do przeprowadzania analiz diagnostycznych - K_U04 U3: wykorzystuje wiedzę w zakresie markerów molekularnych w trakcie procesu diagnostycznego i badawczego - K_U10 U4: potrafi dobrać odpowiednie metody diagnostyczne oraz interpretuje uzyskane wyniki - K_U12 U5: posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu biologii molekularnej, biotechnologii, genetyki, biochemii, mikrobiologii - K_U13 U6: posiada umiejętność pracy w zespole - K_U02 U7: analizuje i opracowuje uzyskane wyniki, wyciąga wnioski, przygotowuje raport z przeprowadzonych badań, prezentuje swoją pracę badawczą, przygotowuje wyniki do publikacji - K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość możliwości i ograniczeń w wykorzystaniu metod diagnostyki molekularnej - K_K05 K2: ma świadomość odpowiedzialności w działaniu diagnosty molekularnego - K_K03 K3: rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie w celu nadążania za rozwojem nowych technik i sprzętu diagnostycznego - K_K05 K4: krytycznie analizuje wyniki własnych badań oraz innych autorów i jest ostrożny w wyciąganiu jednoznacznych wniosków i formułowaniu uogólnień - K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Zespołowy projekt badawczy - opracowanie projektu i jego realizacja. Eksperyment laboratoryjny z wykorzystaniem aparatury. Opracowanie wyników, przygotowanie raportu, prezentacji, publikacji. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Zespołowy Projekt Badawczy to projekt wykonywany w czteroosobowych zespołach studenckich. Celem projektu jest opracowanie konkretnego problemu o charakterze praktycznym na podstawie przeprowadzonych badań z wykorzystaniem metodologii biologii molekularnej, w oparciu o wiedzę zdobytą w trakcie odbywania studiów na kierunku diagnostyka molekularna oraz na warsztatach. |
Pełny opis: |
Celem Zespołowego Projektu Badawczego jest opracowanie konkretnego problemu o charakterze praktycznym na podstawie przeprowadzonych badań z wykorzystaniem metodologii biologii molekularnej, w oparciu o wiedzę zdobytą w trakcie odbywania studiów na kierunku diagnostyka molekularna oraz na warsztatach. W ciągu dwóch lat zespół 4 studentów pod opieką promotora oraz opiekuna opracowuje projekt naukowy. Na podstawie posiadanej wiedzy oraz w wyniku wspólnych dyskusji formułowana jest hipoteza. Poszukiwane są modele doświadczalne w celu jej weryfikacji. Dobierane są metody diagnostyczne, które posłużą uzyskaniu wyników. Metody te na bieżąco są weryfikowane i ewentualnie zmieniane w miarę otrzymywania wyników w kolejnych seriach doświadczalnych. Wyniki są wspólnie analizowane i opracowywane statystycznie. W założeniu wnioski wypływające z przeprowadzonych badań będą miały charakter aplikacyjny. Zadaniem Zespołowego Projektu Badawczego jest wdrożenie studentów do rzeczywistej praktycznej pracy naukowej w zespole, z wykorzystaniem metod diagnostyki molekularnej. |
Literatura: |
Literatura to publikacje naukowe dotyczące zagadnienia badawczego dostarczone przez promotora oraz wyszukane przez studentów. Uzupełniane na bieżąco w miarę rozwoju pracy nad projektem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy ocenie brane jest pod uwagę: - zaangażowanie studentów w realizację projektu - jakość pracy eksperymentalnej - dokładność w analizie wyników - twórcza aktywność w dostosowywaniu kolejnych serii doświadczalnych do uzyskiwanych wyników - K_W21, K_U12 - autorskie podejście do przygotowywania raportu końcowego - K_U14, K_K10 - przygotowanie końcowej prezentacji wyników/publikacji - K_U14 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.