Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Białka markerowe komórek prawidłowych i patologicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-DM-PR-BMK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Białka markerowe komórek prawidłowych i patologicznych
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw biologii komórki, biochemii, genetyki, mikrobiologii, immunologii, biologii molekularnej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Praca studenta- całkowita 50 godz./sem

- z udziałem nauczyciela akademickiego - 25 godz./sem.

* seminarium - 5 godz/sem

* projekt- laboratorium z opiekunem 20 godz/sem

- samodzielna w laboratorium - 25 godz./sem

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: ma pogłębioną wiedzę teoretyczną dotyczącą metod biologii molekularnej wykorzystywanych w celach badawczych i diagnostycznych - K_W01

W2: posiada wiedzę z zakresu markerów molekularnych oraz ich wykorzystania do celów diagnostycznych i badawczych - K_W04

W3: zna metody analizy struktury i funkcji komórek oraz badania aktywności biomolekuł - K_W06

W4: ma wiedzę w zakresie przygotowania materiału biologicznego do celów diagnostycznych - K_W17

W5: definiuje zadanie badawcze, stawia hipotezy i dobiera właściwe procedury/metody do ich rozwiązania - K_W21


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: samodzielnie projektuje i wykonuje eksperyment, analizę wykorzystując techniki biologii molekularnej, biochemii, analityki i mikrobiologii - K_U01

U2: wykorzystuje wiedzę dotyczącą właściwości biomolekuł (np. sond molekularnych, enzymów, przeciwciał etc.) do przeprowadzania analiz diagnostycznych - K_U04

U3: wykorzystuje wiedzę w zakresie markerów molekularnych w trakcie procesu diagnostycznego i badawczego - K_U10

U4: potrafi dobrać odpowiednie metody diagnostyczne oraz interpretuje uzyskane wyniki - K_U12

U5: posługuje się specjalistyczną terminologią z zakresu biologii molekularnej, biotechnologii, genetyki, biochemii, mikrobiologii - K_U13

U6: posiada umiejętność pracy w zespole - K_U02

U7: analizuje i opracowuje uzyskane wyniki, wyciąga wnioski, przygotowuje raport z przeprowadzonych badań, prezentuje swoją pracę badawczą, przygotowuje wyniki do publikacji - K_U14



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: ma świadomość możliwości i ograniczeń w wykorzystaniu metod diagnostyki molekularnej - K_K05

K2: ma świadomość odpowiedzialności w działaniu diagnosty molekularnego - K_K03

K3: rozumie potrzebę kształcenia się przez całe życie w celu nadążania za rozwojem nowych technik i sprzętu diagnostycznego - K_K05

K4: krytycznie analizuje wyniki własnych badań oraz innych autorów i jest ostrożny w wyciąganiu jednoznacznych wniosków i formułowaniu uogólnień - K_K10

Metody dydaktyczne:

Zespołowy projekt badawczy - opracowanie projektu i jego realizacja.

Eksperyment laboratoryjny z wykorzystaniem aparatury.

Opracowanie wyników, przygotowanie raportu, prezentacji, publikacji.

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- laboratoryjna
- projektu

Skrócony opis:

Zespołowy Projekt Badawczy to projekt wykonywany w czteroosobowych zespołach studenckich. Celem projektu jest opracowanie konkretnego problemu o charakterze praktycznym na podstawie przeprowadzonych badań z wykorzystaniem metodologii biologii molekularnej, w oparciu o wiedzę zdobytą w trakcie odbywania studiów na kierunku diagnostyka molekularna oraz na warsztatach.

Pełny opis:

Celem Zespołowego Projektu Badawczego jest opracowanie konkretnego problemu o charakterze praktycznym na podstawie przeprowadzonych badań z wykorzystaniem metodologii biologii molekularnej, w oparciu o wiedzę zdobytą w trakcie odbywania studiów na kierunku diagnostyka molekularna oraz na warsztatach.

W ciągu dwóch lat zespół 4 studentów pod opieką promotora oraz opiekuna opracowuje projekt naukowy. Na podstawie posiadanej wiedzy oraz w wyniku wspólnych dyskusji formułowana jest hipoteza. Poszukiwane są modele doświadczalne w celu jej weryfikacji. Dobierane są metody diagnostyczne, które posłużą uzyskaniu wyników. Metody te na bieżąco są weryfikowane i ewentualnie zmieniane w miarę otrzymywania wyników w kolejnych seriach doświadczalnych. Wyniki są wspólnie analizowane i opracowywane statystycznie. W założeniu wnioski wypływające z przeprowadzonych badań będą miały charakter aplikacyjny. Zadaniem Zespołowego Projektu Badawczego jest wdrożenie studentów do rzeczywistej praktycznej pracy naukowej w zespole, z wykorzystaniem metod diagnostyki molekularnej.

Literatura:

Literatura to publikacje naukowe dotyczące zagadnienia badawczego dostarczone przez promotora oraz wyszukane przez studentów. Uzupełniane na bieżąco w miarę rozwoju pracy nad projektem.

Metody i kryteria oceniania:

Przy ocenie brane jest pod uwagę:

- zaangażowanie studentów w realizację projektu

- jakość pracy eksperymentalnej

- dokładność w analizie wyników

- twórcza aktywność w dostosowywaniu kolejnych serii doświadczalnych do uzyskiwanych wyników - K_W21, K_U12

- autorskie podejście do przygotowywania raportu końcowego - K_U14, K_K10

- przygotowanie końcowej prezentacji wyników/publikacji - K_U14

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)