Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Moduł 5- Fizyka-Fizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-FIZBIOT-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0533) Fizyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Moduł 5- Fizyka-Fizyka
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S1
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość materiału z zakresu programu podstawowego z fizyki ze szkoły średniej. Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń matematycznych.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (53 godz):

- udział w wykładach - 15 h

- udział w ćwiczeniach - 30 h

- udział w konsultacjach - 8 h


Godziny poświęcone na pracę indywidualną studenta (72 godz):

-przygotowanie do ćwiczeń - 10 h

-przygotowanie do kolokwiów - 12 h

-praca własna nad opracowaniem sprawozdania z doświadczeń -30 h

-przygotowanie do egzaminu - 20 h



Łącznie 125 godz. (5 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1-Rozpoznaje i opisuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w układach nieożywionych oraz żywych organizmach-K_W01, K_ W04;

W2 -Definiuje pojęcia i terminy związane z podstawowymi zjawiskami fizycznymi -K_W01, K_ W11;

W3-Wskazuje zjawiska biofizyczne wykorzystywane w nowoczesnych rozwiązaniach technicznych i biotechnologicznych K_W15;

W4-Tłumaczy funkcje życiowe organizmów za pomocą praw fizycznych oraz mechanizmy oddziaływania środowiska na organizmy K_W07;

W5-Zna wybrane metody fizyczne badania funkcjonowania organizmów żywych i ich zastosowanie w badaniach biologicznych i biotechnologicznych - K_W15;

W6 - Wymienia nowoczesną aparaturę wykorzystywaną w diagnostyce oraz opisuje rozwiązania wspomagające funkcje życiowe człowieka-K_W19

W7 -Wie jak przygotowywać opracowania wyników doświadczeń z wykorzystaniem metod statystycznych -K_W02

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 - Obsługuje przyrządy fizyczne wykorzystywane przy stosowaniu podstawowych technik pomiarowych -K_ U01, K_U-07;

U2-Dobiera metodę oraz przeprowadza proste doświadczenia pozwalające na obserwację praw fizycznych - K_U01, K_U07, K_U11;

U3 - Interpretuje procesy zachodzące w organizmach żywych na podstawie praw fizycznych -K_ U01;

U4 - Wykorzystuje komputer do rejestracji danych, ich analizy, opracowywania wyników oraz ich prezentacji -K_ U04;

U5 - Analizuje i ocenia krytycznie uzyskane wyniki w doświadczeniach, poszukuje przyczyn błędów, porównuje uzyskane wyniki z danymi z fachowej literatury -K_ U05, K_ U06, K_U08;

U6 - Korzysta z komputera do przygotowania prezentacji z zakresu nowoczesnych rozwiązań z wykorzystaniem biofizyki w biotechnologi -K_ U10;

U7 - Przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem fachowej literatury w języku polskim i angielskim oraz prezentuje przygotowane zagadnienia - K_U15, K_U16.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 - Potrafi pracować w zespole prawidłowo wykorzystując powierzony sprzęt oraz planuje działania dla osiągnięcia celu –K_K03, K_K04, K_K05;

K2- Ocenia krytycznie potoczne informacje, dane z Internetu etc, na temat zjawisk fizycznych –K_K07;

K3 - Rozumie konieczność ciągłego kształcenia w celu podążania za rozwojem nowoczesnych technologii – K_K01;

K4 - Posługuje się sprzętem w sposób zgodny z instrukcjami, jest świadomy, że tylko prawidłowe posługiwanie się aparaturą zapewnia uzyskanie wiarygodnych wyników - K_K09.


Metody dydaktyczne:

Wykład:

Opis, pogadanka, wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Możliwa jest realizacja wykładu w formie e-zajęć (wykład w formie zdalnej) - zajęcia on-line synchroniczne.


Ćwiczenia laboratoryjne:

Ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych oraz specjalistycznych urządzeń pod opieką osoby prowadzącej, praca z instrukcją, samodzielne wykonywanie eksperymentu i opracowywanie jego wyników. Możliwa jest realizacja zajęć w formie komplementarnej - część zajęć realizowana w sposób tradycyjny (jako podano powyżej), część w formie zdalnej - zajęcia on-line synchroniczne lub asynchroniczne z wykorzystaniem symulacji komputerowych eksprymentów fizycznych. W niekorzystnej sytuacji pandemicznej dopuszcza się przejście całkowicie na e-zajęcia.

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji
- projektu
- referatu

Skrócony opis:

W realizacji przedmiotu zakłada się, że student posiada wiedzę z zakresu fizyki w zakresie przewidzianym w programie szkoły średniej; dopuszcza się jednak działania wyrównawcze. Celem przedmiotu jest przypomnienie i wykorzystanie elementarnych wiadomości z fizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. Przedstawiane są najważniejsze prawa i zasady fizyki oraz zjawiska fizyczne współcześnie wykorzystywane w biotechnologii. Student nabywa umiejętność dokonywania pomiaru lub określania podstawowych wielkości fizycznych. Przechodzi wstępne przygotowanie praktyczne do samodzielnej pracy doświadczalnej.

Pełny opis:

Zakres materiału omawianego na wykładzie obejmuje:

1. Pomiar wielkości fizycznych. Jednostki miar. Błąd pomiarowy. Opracowanie wyników pomiarów.

2. Energetyka. Termodynamika. Równowaga termodynamiczna.Termodynamika procesów nieodwracalnych.Ciepło i temperatura. Urządzenia służące do pomiaru temperatury.

3. Własności materii: ciała stałe, ciecze, gazy i plazmy.

4. Elektryczność i magnetyzm.

5. Drgania i fale. Akustyka.

6. Optyka falowa i geometryczna. Dualizm korpulskularno -falowy. Mikroskopia.

7. Fizyka w biotechnologii

Zawartość tematyczna ćwiczeń:

1. Obliczenia w fizyce: proste zadania rachunkowe, zamiana jednostek, przeliczenia podkrotności i wielokrotności jednostek.

2. Podstawowe przyrządy pomiarowe - poznanie działania i wykorzystania- dopuszcza się realizację tego tematu w formie zdalnej.

Tematy zadań wykonywanych samodzielnie lub w formie zdalnej z wykorzystaniem symulacji komputerowych:

3. Zjawisko powstawania siły elektromotorycznej – ogniwa.

4. Własności materii: Wyznaczanie lepkości powietrza i stosunku cp/cv.

5.Własności materii: wyznaczanie gęstości i lepkości cieczy.

6. Własności materii: wyznaczanie napięcia powierzchniowego cieczy oraz ocena stanu zanieczyszczenia wody.

7. Termodynamika - drogi wymiany ciepła, przyrządy do mierzenia temperatury, rozszerzalność cieplna ciał, zmiany przewodnictwa wraz z temperaturą.

8. Wytwarzanie i prostowanie prądu. Prawo Ohma w praktyce. Obsługa przyrządów pomiarowych np. mierniki uniwersalne, oscyloskop etc.

9. Zjawisko wzmacniania prądu. Fotoogniwo.

10. Badanie praw optyki geometrycznej oraz zjawisk optyki falowej. Pomiary promieniowania elektromagnetycznego z zakresu ultrafioletu.

11. Wykorzystanie posiadanych wiadomości do rozwiązywania zadanych problemów.

Literatura:

Boeker E., van Grondelle R., Fizyka środowiska, Wydawnictwo PWN

Dryński T., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, wyd. VII, PWN, Warszawa;

Halliday D.,Walker J., Resnick R., Podstawy fizyki , tom 1-5, PWN Warszawa;

Pilawski A. Podstawy biofizyki. PZWN Warszawa;

Przestalski S. Fizyka z elementami biofizyki, AWAR, Wrocław;

Szydłowski H., Pracownia Fizyczna, PWN, Warszawa;

Szydłowski H., Teoria pomiarów PWN, Warszawa;

Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Łódź;

Terlecki J. (red.) Ćwiczenia laboratoryjne z biofizyki i fizyki, PZWL Warszawa;

Podręczniki do fizyki ze szkoły średniej.

Podręczniki przygotowujące do matury z fizyki o rozszerzonym zakresie.

Strony internetowe z symulacjami eksperymentów fizycznych - podawane na bieżąco.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny (na ocenę) testowy lub polegający na udzielaniu krótkich odpowiedzi na pytania. Pytania mogą być w formie wykresów, z których należy odczytać dane lub mogą być to zadania do obliczenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że egzamin odbędzie się zdalnie - on line (synchronicznie)

Do egzaminu student jest dopuszczony wyłącznie po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń. Ocena pozytywna (3) - po uzyskaniu 60% maksymalnej liczby punktów; 80% - ocena dobra (4), 90% - ocena bardzo dobra (5).

Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich przewidzianych do wykonywania doświadczeń (w formie tradycyjnej lub on line - synchronicznie lub asynchronicznie) oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich sprawdzianów/kolokwiów. Największą wagę ma sprawdzian końcowy składający się z dwóch części: obliczeniowej i teoretycznej.

Uwaga! Studenci, którzy mają problemy z przeliczeniami powinni zgłosić się do osoby prowadzącej ćwiczenia z prośbą o dodatkową pomoc w ramach konsultacji.

Ćwiczenia zostają zaliczone przy średniej ocen powyżej 2,7.

Ocena końcowa wystawiana jest według skali:

2,7-3,49 – dostateczny;

3,50-3,83 – dostateczny plus;

3,84-4,16 – dobry;

4,17-4,50 – dobry plus;

4,51-5,0 – bardzo dobry.

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyszkowska
Prowadzący grup: Milena Jankowska, Maria Stankiewicz, Joanna Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyszkowska
Prowadzący grup: Przemysław Grodzicki, Milena Jankowska, Joanna Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Wyszkowska
Prowadzący grup: Milena Jankowska, Beata Niklas, Joanna Wyszkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)