Moduł 5- Fizyka-Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-FIZBIOT-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0533) Fizyka
|
Nazwa przedmiotu: | Moduł 5- Fizyka-Fizyka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla 1 r. biotechnologii S1 |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość materiału z zakresu programu podstawowego z fizyki ze szkoły średniej. Umiejętność wykonywania podstawowych obliczeń matematycznych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (53 godz): - udział w wykładach - 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - udział w konsultacjach - 8 h Godziny poświęcone na pracę indywidualną studenta (72 godz): -przygotowanie do ćwiczeń - 10 h -przygotowanie do kolokwiów - 12 h -praca własna nad opracowaniem sprawozdania z doświadczeń -30 h -przygotowanie do egzaminu - 20 h Łącznie 125 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1-Rozpoznaje i opisuje podstawowe zjawiska fizyczne zachodzące w układach nieożywionych oraz żywych organizmach-K_W01, K_ W04; W2 -Definiuje pojęcia i terminy związane z podstawowymi zjawiskami fizycznymi -K_W01, K_ W11; W3-Wskazuje zjawiska biofizyczne wykorzystywane w nowoczesnych rozwiązaniach technicznych i biotechnologicznych K_W15; W4-Tłumaczy funkcje życiowe organizmów za pomocą praw fizycznych oraz mechanizmy oddziaływania środowiska na organizmy K_W07; W5-Zna wybrane metody fizyczne badania funkcjonowania organizmów żywych i ich zastosowanie w badaniach biologicznych i biotechnologicznych - K_W15; W6 - Wymienia nowoczesną aparaturę wykorzystywaną w diagnostyce oraz opisuje rozwiązania wspomagające funkcje życiowe człowieka-K_W19 W7 -Wie jak przygotowywać opracowania wyników doświadczeń z wykorzystaniem metod statystycznych -K_W02 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - Obsługuje przyrządy fizyczne wykorzystywane przy stosowaniu podstawowych technik pomiarowych -K_ U01, K_U-07; U2-Dobiera metodę oraz przeprowadza proste doświadczenia pozwalające na obserwację praw fizycznych - K_U01, K_U07, K_U11; U3 - Interpretuje procesy zachodzące w organizmach żywych na podstawie praw fizycznych -K_ U01; U4 - Wykorzystuje komputer do rejestracji danych, ich analizy, opracowywania wyników oraz ich prezentacji -K_ U04; U5 - Analizuje i ocenia krytycznie uzyskane wyniki w doświadczeniach, poszukuje przyczyn błędów, porównuje uzyskane wyniki z danymi z fachowej literatury -K_ U05, K_ U06, K_U08; U6 - Korzysta z komputera do przygotowania prezentacji z zakresu nowoczesnych rozwiązań z wykorzystaniem biofizyki w biotechnologi -K_ U10; U7 - Przygotowuje prezentacje z wykorzystaniem fachowej literatury w języku polskim i angielskim oraz prezentuje przygotowane zagadnienia - K_U15, K_U16. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - Potrafi pracować w zespole prawidłowo wykorzystując powierzony sprzęt oraz planuje działania dla osiągnięcia celu –K_K03, K_K04, K_K05; K2- Ocenia krytycznie potoczne informacje, dane z Internetu etc, na temat zjawisk fizycznych –K_K07; K3 - Rozumie konieczność ciągłego kształcenia w celu podążania za rozwojem nowoczesnych technologii – K_K01; K4 - Posługuje się sprzętem w sposób zgodny z instrukcjami, jest świadomy, że tylko prawidłowe posługiwanie się aparaturą zapewnia uzyskanie wiarygodnych wyników - K_K09. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Opis, pogadanka, wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Możliwa jest realizacja wykładu w formie e-zajęć (wykład w formie zdalnej) - zajęcia on-line synchroniczne. Ćwiczenia laboratoryjne: Ćwiczenia laboratoryjne przeprowadzane z wykorzystaniem przyrządów pomiarowych oraz specjalistycznych urządzeń pod opieką osoby prowadzącej, praca z instrukcją, samodzielne wykonywanie eksperymentu i opracowywanie jego wyników. Możliwa jest realizacja zajęć w formie komplementarnej - część zajęć realizowana w sposób tradycyjny (jako podano powyżej), część w formie zdalnej - zajęcia on-line synchroniczne lub asynchroniczne z wykorzystaniem symulacji komputerowych eksprymentów fizycznych. W niekorzystnej sytuacji pandemicznej dopuszcza się przejście całkowicie na e-zajęcia. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W realizacji przedmiotu zakłada się, że student posiada wiedzę z zakresu fizyki w zakresie przewidzianym w programie szkoły średniej; dopuszcza się jednak działania wyrównawcze. Celem przedmiotu jest przypomnienie i wykorzystanie elementarnych wiadomości z fizyki do opisu zjawisk fizycznych przebiegających w układach nieożywionych jak i ożywionych. Przedstawiane są najważniejsze prawa i zasady fizyki oraz zjawiska fizyczne współcześnie wykorzystywane w biotechnologii. Student nabywa umiejętność dokonywania pomiaru lub określania podstawowych wielkości fizycznych. Przechodzi wstępne przygotowanie praktyczne do samodzielnej pracy doświadczalnej. |
Pełny opis: |
Zakres materiału omawianego na wykładzie obejmuje: 1. Pomiar wielkości fizycznych. Jednostki miar. Błąd pomiarowy. Opracowanie wyników pomiarów. 2. Energetyka. Termodynamika. Równowaga termodynamiczna.Termodynamika procesów nieodwracalnych.Ciepło i temperatura. Urządzenia służące do pomiaru temperatury. 3. Własności materii: ciała stałe, ciecze, gazy i plazmy. 4. Elektryczność i magnetyzm. 5. Drgania i fale. Akustyka. 6. Optyka falowa i geometryczna. Dualizm korpulskularno -falowy. Mikroskopia. 7. Fizyka w biotechnologii Zawartość tematyczna ćwiczeń: 1. Obliczenia w fizyce: proste zadania rachunkowe, zamiana jednostek, przeliczenia podkrotności i wielokrotności jednostek. 2. Podstawowe przyrządy pomiarowe - poznanie działania i wykorzystania- dopuszcza się realizację tego tematu w formie zdalnej. Tematy zadań wykonywanych samodzielnie lub w formie zdalnej z wykorzystaniem symulacji komputerowych: 3. Zjawisko powstawania siły elektromotorycznej – ogniwa. 4. Własności materii: Wyznaczanie lepkości powietrza i stosunku cp/cv. 5.Własności materii: wyznaczanie gęstości i lepkości cieczy. 6. Własności materii: wyznaczanie napięcia powierzchniowego cieczy oraz ocena stanu zanieczyszczenia wody. 7. Termodynamika - drogi wymiany ciepła, przyrządy do mierzenia temperatury, rozszerzalność cieplna ciał, zmiany przewodnictwa wraz z temperaturą. 8. Wytwarzanie i prostowanie prądu. Prawo Ohma w praktyce. Obsługa przyrządów pomiarowych np. mierniki uniwersalne, oscyloskop etc. 9. Zjawisko wzmacniania prądu. Fotoogniwo. 10. Badanie praw optyki geometrycznej oraz zjawisk optyki falowej. Pomiary promieniowania elektromagnetycznego z zakresu ultrafioletu. 11. Wykorzystanie posiadanych wiadomości do rozwiązywania zadanych problemów. |
Literatura: |
Boeker E., van Grondelle R., Fizyka środowiska, Wydawnictwo PWN Dryński T., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, wyd. VII, PWN, Warszawa; Halliday D.,Walker J., Resnick R., Podstawy fizyki , tom 1-5, PWN Warszawa; Pilawski A. Podstawy biofizyki. PZWN Warszawa; Przestalski S. Fizyka z elementami biofizyki, AWAR, Wrocław; Szydłowski H., Pracownia Fizyczna, PWN, Warszawa; Szydłowski H., Teoria pomiarów PWN, Warszawa; Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, PWN, Łódź; Terlecki J. (red.) Ćwiczenia laboratoryjne z biofizyki i fizyki, PZWL Warszawa; Podręczniki do fizyki ze szkoły średniej. Podręczniki przygotowujące do matury z fizyki o rozszerzonym zakresie. Strony internetowe z symulacjami eksperymentów fizycznych - podawane na bieżąco. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny (na ocenę) testowy lub polegający na udzielaniu krótkich odpowiedzi na pytania. Pytania mogą być w formie wykresów, z których należy odczytać dane lub mogą być to zadania do obliczenia. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że egzamin odbędzie się zdalnie - on line (synchronicznie) Do egzaminu student jest dopuszczony wyłącznie po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń. Ocena pozytywna (3) - po uzyskaniu 60% maksymalnej liczby punktów; 80% - ocena dobra (4), 90% - ocena bardzo dobra (5). Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich przewidzianych do wykonywania doświadczeń (w formie tradycyjnej lub on line - synchronicznie lub asynchronicznie) oraz uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich sprawdzianów/kolokwiów. Największą wagę ma sprawdzian końcowy składający się z dwóch części: obliczeniowej i teoretycznej. Uwaga! Studenci, którzy mają problemy z przeliczeniami powinni zgłosić się do osoby prowadzącej ćwiczenia z prośbą o dodatkową pomoc w ramach konsultacji. Ćwiczenia zostają zaliczone przy średniej ocen powyżej 2,7. Ocena końcowa wystawiana jest według skali: 2,7-3,49 – dostateczny; 3,50-3,83 – dostateczny plus; 3,84-4,16 – dobry; 4,17-4,50 – dobry plus; 4,51-5,0 – bardzo dobry. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyszkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Jankowska, Maria Stankiewicz, Joanna Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyszkowska | |
Prowadzący grup: | Przemysław Grodzicki, Milena Jankowska, Joanna Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Wyszkowska | |
Prowadzący grup: | Milena Jankowska, Beata Niklas, Joanna Wyszkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.