Fizjologia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-FROBIOL-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 2 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończone kursy z zakresu biologii funkcjonalnej roślin, podstawowe kursy biochemii, genetyki i mikrobiologii |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (70 godz.): - udział w wykładach - 20 h - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 45 h - konsultacje z nauczycielem akademickim - 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (105 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 25 h - przygotowanie do kolokwiów - 35 h - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 45 h Łącznie: 175 godz. (7 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - opisuje procesy fizjologiczne u roślin; K_W06, K_W15 W2 - wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z gospodarką wodną i mineralną, fotosyntezą, oddychaniem, transportem, procesami wzrostu i rozwoju roślin; K_W01 W3 - zna podstawy strukturalno-funkcjonalne, metaboliczne i molekularne procesów fizjologicznych oraz mechanizmy regulacji tych procesów przez czynniki endogenne; K_W02 W4 - ma podstawowa wiedzę z zakresu fizjologii roślin wykorzystywaną w badaniach nad mechanizmami funkcjonowania roślin; K_W07 W5 - objaśnia wpływ czynników środowiskowych na przebieg poszczególnych procesów fizjologicznych u roślin; K_W06 W6 - zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie wybranych procesów fizjologicznych u roślin; K_W23 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii w analizie podstawowych procesów fizjologicznych i mechanizmach funkcjonowania rośliny; K_U02 U2 - potrafi wyjaśnić przyczyny i skutki zachodzenia wybranych procesów fizjologicznych i wymienić czynniki na nie wpływające; K_U02 U3 - stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu. Na podstawie obserwowanych objawów morfologicznych potrafi ocenić stan fizjologiczny rośliny i rozpoznać możliwe przyczyny obserwowanych nieprawidłowości; K_U12 U4 -przygotowuje materiał roślinny i zwierzęcy do doświadczeń, przeprowadza pomiary w laboratorium w obecności opiekuna i interpretuje obserwacje, a na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski; K_U03, 05, 10, 15 U5 - wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku polskim i angielskim; K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - pogłębia wiedzę poprzez szukanie dodatkowych informacji w publikacjach naukowych; K_K01, 11 K2 - racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanych z literatury naukowej; K_K02 K3 - ma świadomość odpowiedzialności za rzetelność przeprowadzanych analiz i ekspertyz; K_K 03 K4 - wykazuje krytycyzm w odniesieniu do wyników swojej pracy; K_K01 K5 - jest odpowiedzialny z powierzony sprzęt, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia; K_K08 K6 - jest zdolny do pracy zespołowej; K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi - wykład online Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania indywidualnie). Zajęcia są prowadzone w grupie 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z materiałem badawczym świeżym oraz preparatami mikroskopowymi. Ćwiczenia laboratoryjne prowadzone są w salach o ograniczonej ilości stanowisk, realizowane zadania wymagają precyzji, wykonywane są na specjalistycznym sprzęcie. Wykonywanie obserwacji i analiz w oparciu o pisemne instrukcje. -demonstracja procedur w postaci filmu, |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest przedstawienie procesów fizjologicznych zachodzących w trakcie ontogenezy rośliny oraz mechanizmów zaangażowanych w relacje rośliny ze środowiskiem abiotycznym i biotycznym. Wykładane treści ujmowane są w sposób integralny, uwzględniając wszystkie poziomy organizacji organizmu roślinnego, od poziomu molekularnego po poziom organizmalny. Celem ćwiczeń jest wykształcenie umiejętności w zakresie stosowania technik badanie podstawowych procesów fizjologicznych organizmu roślinnego. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Organizacja strukturalno-funkcjonalna rośliny. Podstawy metaboliczne i molekularne. Regulacja procesów fizjologicznych roślin przez czynniki endogenne i środowiskowe. Mechanizmy przekazywanie informacji w komórce roślinnej oraz pomiędzy komórkami i organami rośliny. Gospodarka wodna, stosunki wodne w komórce roślinnej, roślinie i jej organach. Pobieranie oraz transport wody w roślinie. Transpiracja i wymiana gazowa. Odżywianie mineralne, klasyfikacja mineralnych substancji odżywczych, pobieranie i transport substancji mineralnych. Fotosynteza i chemosynteza. Budowa aparatu fotosyntetycznego różnych grup roślin. Reakcje świetlne: fotosyntetyczny transport elektronów i fotofosforylacja; wiązanie i redukcja CO2, cykl C3 i C4, CAM, fotooddychanie. Regulacja syntezy sacharozy i skrobi. Transport floemowy i dystrybucja asymilatów. Procesy anaboliczne – szlaki biosyntezy podstawowych metabolitów. Biochemia i fizjologia oddychania w roślinie. Energetyka komórki roślinnej. Mechanizmy wzrostu i rozwoju, kiełkowanie nasion, rozwój wegetatywny, rozwój generatywny i kwitnienie, spoczynek roślin, starzenie się roślin, rytmy biologiczne, ruchy roślin. Rola fitohormonów w regulacji funkcji roślin. Rodzaje ruchów roślin: tropizmy, nastie, ruchy autonomiczne. Rola światła w morfogenezie roślin. Receptory światła ich funkcje w fotomorfogenezie. Reakcje roślin na stresy biotyczne i abiotyczne. Fizjologiczne i biotechnologiczne podstawy produktywności roślin uprawnych. Tematyka ćwiczeń: Ćwiczenia z fizjologii roślin trzy duże działy: 1. Gospodarka wodna i mineralna 2. Fotosynteza i oddychanie 3. Wzrost i rozwój oraz regulatory wzrostu i rozwoju W ich obrębie przerabiane są następujące zagadnienia szczegółowe: Gospodarka wodna: Zmiany temperatury podczas pęcznienia skrobi (ciepło pęcznienia), Wpływ potencjału wody na proces pęcznienia, Oddziaływanie substancji osmotycznie czynnych na żywą tkankę roślinną, Osmoza w układzie fizycznym - „komórka” Traubego, Dyfuzja barwników o różnej wielkości cząsteczek w żelatynie o zróżnicowanej gęstości, Pomiar potencjału wody soku komórkowego metodą plazmolizy granicznej, Wpływ temperatury i substancji chemicznych na przepuszczalność błon cytoplazmatycznych, Przepuszczalność plazmolemmy i tonoplastu, Pomiar intensywności transpiracji metodą wagową, Wpływ czynników zewnętrznych na prędkość przewodzenia wody, Transpiracja szparkowa i kutykularna, Gutacja, Wpływ różnych czynników na ruchy szparek. Gospodarka mineralna: Pierwiastki niezbędne w życiu rośliny. Antagonizm jonów. Reakcja wzrostowa wybranych gatunków roślin na zasolenie podłoża - susza fizjologiczna. Fotosynteza: Ekstrakcja barwników. Analiza barwników metodą chromatografii cienkowarstwowej. Badanie właściwości barwników. Tworzenie skrobi na świetle przez liść pelargonii – próba jodowa. Oddychanie: Wydzielanie CO2 przez kiełkujące i nie kiełkujące nasiona. Wpływ temperatury na intensywność oddychania Oznaczanie współczynnika oddechowego. Wzrost i rozwój: Strefa wzrostu korzenia i łodygi u roślin dwuliściennych. Strefa wzrostu łodygi u roślin jednoliściennych. Wpływ światła na wzrost roślin. Wpływ temperatury na wzrost koleoptyli pszenicy. Znaczenie liścieni dla wzrostu siewek. Typy kiełkowania nasion. Wpływ czynników środowiska na kiełkowanie nasion. Regulatory wzrostu i rozwoju roślin: Wpływ IAA na ukorzenianie sadzonek fasoli. Wpływ IAA na tworzenie tkanki kalusowej. Korelacje wzrostowe - zjawisko dominacji wierzchołkowej. Wpływ auksyn jako selektywnych herbicydów na kiełkowanie nasion i wzrost siewek roślin. Wpływ GA3 na wzrost siewek grochu. Wpływ kinetyny na zwiększanie masy liścieni. Wpływ ABA na kiełkowanie nasion sałaty. Wpływ ABA na transpirację u trzykrotki. Tropizmy |
Literatura: |
Kopcewicz J, Lewak S (red), 2012, Fizjologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Polska Taiz L, Zeiger E (red), 2010, Plant Physiology, Sinauer Associates Inc,, Publisher Sunderland, Massachusetts, USA Kopcewicz J, 2012, Podstawy biologii roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Tymoczko JL, Berg JM, Stryer L 2013. Biochemia. Krótki kurs. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Malepszy S (red) 2011. Biotechnologia roślin, wyd. II. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach lub test online (K_W01, 02, 06, 07, 15, 23) Ćwiczenia: Ocenianie ciągłe wiedzy, umiejętności i osiągniętych kompetencji. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest opanowanie przez studenta materiału przerabianego na ćwiczeniach oraz pozytywne zaliczenie wykonywanych prac, sprawozdań z pojedynczych ćwiczeń i wszystkich kolokwiów i wejściówek występujących podczas semestru (K_W 01, 02, 06, 07, 12, 14, 15, 23; K_U 02, 03, 05, 10, 12, 14, 15; K_K 01, 02, 03, 08, 10, 11) Kryteria oceniania zaliczenie wykładów: zaliczenie pisemne w formie pisemnej, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć (80%), dokumentacja wykonanych ćwiczeń (20%); wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Tyburski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marciniak, Jarosław Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jarosław Tyburski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marciniak, Jarosław Tyburski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.