Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizjologia zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-FZBIOL-2-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizjologia zwierząt
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy: _Biologia-plan studiów 2 rok 1 stopnia
Strona przedmiotu: https://www.bio.umk.pl/katedra-fizjologii-zwierzat-i-neurobiologii/dydaktyka/
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy anatomii człowieka

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (71 godz.):

- udział w wykładach – 20 h

- udział w ćwiczeniach - 45 h

- konsultacje - 6 h


Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (104 godz.) :

- praca indywidualna - 30 h

- czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania - 74 h



Łącznie: 175 godzin (7 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka i rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami - K_W02

W2: wyjaśnia związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją na poziomie organizmalnym i suborganizmalnym w odniesieniu do

poszczególnych elementów ludzkiego ciała K_W02; K_W15

W3: definiuje pojęcia: układów regulacyjnych, oraz ujemnych i dodatnich sprzężeń zwrotnych w fizjologii K_W02;

W4: opisuje procesy dotyczące fizjologii układu nerwowego, a także zmiany adaptacyjne układów regulacyjnych podczas wysiłku fizycznego K_W02;

W5: wskazuje właściwe metody badania funkcji na różnych poziomach organizacyjnych K_W23;


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

U1: wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii w analizie biologicznych potrzeb człowieka K_U02;

U2: stosuje podstawowe techniki pomiarowe czynnościowych parametrów fizycznych i chemicznych wykorzystywane w badaniach fizjologicznych K_U03;

U3: ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, wywołane zaburzeniami procesów fizjologicznych K_U08;

U4: korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim K_U14;

U5: używa komputera w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, przeprowadzania pomiarów i obserwacji w programie LabTutor, sporządzania raportów i prezentacji wyników K_U07.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy K_K01;

K2: racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do procesów fizjologicznych w organizmie człowieka K_K02;

K3: ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki K_K04;

K4: jest chętny do popularyzacji wiedzy biologicznej K_K06;

K5: jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia K_K08;

K6: jest zdolny do pracy zespołowej K_K10.


Metody dydaktyczne:

Wykład: prezentacja multimedialna

Laboratorium: wstęp teoretyczny i omówienie doświadczeń - prezentacja multimedialna;

część doświadczalna - studenci wykonują doświadczenia i pomiary na preparatach oraz na sobie samych, wykorzystując program Lab Tutor. Zajęcia muszą być prowadzone w grupie nie większej niż 12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: liczba stanowisk komputerowych, dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. W czasie zajęć studenci pracują parami.


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania organizmu zwierzęcego, na poziomie komórkowym, jak i narządowym. Szczególne ważne jest poznanie regulacji wewnątrzustrojowych, które pozwalają na integracyjne funkcjonowanie organizmu jako całości.

Pełny opis:

Na wykładach zostaną omówione następujące tematy:

elementarne i integracyjne funkcje układu nerwowego, anatomiczna i czynnościowa organizacja układu nerwowego; mechanizmy regulujące i warunkujące utrzymanie homeostazy, narządy zmysłów zwierząt, reakcje odruchowe, układy: krążenia, oddechowy, pokarmowy, wydalniczy, hormonalny, mięśniowy z uwzględnieniem energetyki ruchu zwierząt, podstawy termoregulacji, sen zwierząt, oraz zależności istniejących między poszczególnymi układami;

W ramach laboratorium studenci wykonują doświadczenia i pomiary na preparatach oraz na sobie samych.

Zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom obejmującym podstawowe procesy fizjologiczne: fizjologię układu nerwowego; potencjały błonowe, funkcje narządów zmysłów, reakcje odruchowe, funkcjonowanie mięśni, czucie, automatyzm serca, regulację ciśnienia krwi, fizjologię układu oddechowego, hormonalnego, pokarmowego i wydalniczego.

Wszystkie ćwiczenia studenci wykonują w parach lub grupach.

Literatura:

- Schmidt-Nielsen K. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN 1992 i nowsze;

- Silverthon D. U. Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. PZWL Warszawa 2018; podręcznik dostępny w formie elektronicznej w Bibliotece UMK (wymaga zalogowania z konta studenta);

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie wykładu: egzamin pisemny (pytania testowe i opisowe). Możliwa jest tylko jednokrotna poprawa egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Kryteria oceniania egzaminu: Kryteria oceny: 60% poprawnych odpowiedzi - dostateczny, od 65% - dostateczny plus, od 75% - dobry, od 85% - dobry plus, od 95% - bardzo dobry.

W przypadku zdalnego trybu nauczania - egzamin ustny on-line.

Zaliczenie laboratorium: Na końcową ocenę z ćwiczeń składają się: średnia z ocen uzyskanych w trakcie ćwiczeń (np. wejściówki, karty pracy) oraz oceny z pisemnych kolokwiów (terminy podane są w planie ćwiczeń i nie podlegają zmianom). Wszystkie kolokwia muszą być zaliczone. Aby kolokwium zostało zaliczone należy uzyskać minimum 55% punktów. Ocena niedostateczna z pierwszego podejścia do kolokwium również wliczana jest do średniej końcowej. Ze względu na praktyczny charakter ćwiczeń dopuszczalna jest nieobecność na trzech zajęciach.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jefimow
Prowadzący grup: Przemysław Grodzicki, Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Anna Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jefimow
Prowadzący grup: Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Anna Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jefimow
Prowadzący grup: Przemysław Grodzicki, Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jefimow
Prowadzący grup: Przemysław Grodzicki, Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)