Fizjologia zwierząt
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-FZBIOL-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia zwierząt |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 2 rok 1 stopnia |
Strona przedmiotu: | https://www.bio.umk.pl/katedra-fizjologii-zwierzat-i-neurobiologii/dydaktyka/ |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawy anatomii człowieka |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (71 godz.): - udział w wykładach – 20 h - udział w ćwiczeniach - 45 h - konsultacje - 6 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (104 godz.) : - praca indywidualna - 30 h - czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania - 74 h Łącznie: 175 godzin (7 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania organizmu człowieka i rozumie procesy integracyjne i interakcje pomiędzy poszczególnymi układami - K_W02 W2: wyjaśnia związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją na poziomie organizmalnym i suborganizmalnym w odniesieniu do poszczególnych elementów ludzkiego ciała K_W02; K_W15 W3: definiuje pojęcia: układów regulacyjnych, oraz ujemnych i dodatnich sprzężeń zwrotnych w fizjologii K_W02; W4: opisuje procesy dotyczące fizjologii układu nerwowego, a także zmiany adaptacyjne układów regulacyjnych podczas wysiłku fizycznego K_W02; W5: wskazuje właściwe metody badania funkcji na różnych poziomach organizacyjnych K_W23; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii w analizie biologicznych potrzeb człowieka K_U02; U2: stosuje podstawowe techniki pomiarowe czynnościowych parametrów fizycznych i chemicznych wykorzystywane w badaniach fizjologicznych K_U03; U3: ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, wywołane zaburzeniami procesów fizjologicznych K_U08; U4: korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim K_U14; U5: używa komputera w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, komunikowania się, organizowania i wstępnej analizy danych, przeprowadzania pomiarów i obserwacji w programie LabTutor, sporządzania raportów i prezentacji wyników K_U07. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy K_K01; K2: racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do procesów fizjologicznych w organizmie człowieka K_K02; K3: ma świadomość konieczności przestrzegania zasad etyki K_K04; K4: jest chętny do popularyzacji wiedzy biologicznej K_K06; K5: jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia K_K08; K6: jest zdolny do pracy zespołowej K_K10. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacja multimedialna Laboratorium: wstęp teoretyczny i omówienie doświadczeń - prezentacja multimedialna; część doświadczalna - studenci wykonują doświadczenia i pomiary na preparatach oraz na sobie samych, wykorzystując program Lab Tutor. Zajęcia muszą być prowadzone w grupie nie większej niż 12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: liczba stanowisk komputerowych, dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. W czasie zajęć studenci pracują parami. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z mechanizmami funkcjonowania organizmu zwierzęcego, na poziomie komórkowym, jak i narządowym. Szczególne ważne jest poznanie regulacji wewnątrzustrojowych, które pozwalają na integracyjne funkcjonowanie organizmu jako całości. |
Pełny opis: |
Na wykładach zostaną omówione następujące tematy: elementarne i integracyjne funkcje układu nerwowego, anatomiczna i czynnościowa organizacja układu nerwowego; mechanizmy regulujące i warunkujące utrzymanie homeostazy, narządy zmysłów zwierząt, reakcje odruchowe, układy: krążenia, oddechowy, pokarmowy, wydalniczy, hormonalny, mięśniowy z uwzględnieniem energetyki ruchu zwierząt, podstawy termoregulacji, sen zwierząt, oraz zależności istniejących między poszczególnymi układami; W ramach laboratorium studenci wykonują doświadczenia i pomiary na preparatach oraz na sobie samych. Zajęcia poświęcone są następującym zagadnieniom obejmującym podstawowe procesy fizjologiczne: fizjologię układu nerwowego; potencjały błonowe, funkcje narządów zmysłów, reakcje odruchowe, funkcjonowanie mięśni, czucie, automatyzm serca, regulację ciśnienia krwi, fizjologię układu oddechowego, hormonalnego, pokarmowego i wydalniczego. Wszystkie ćwiczenia studenci wykonują w parach lub grupach. |
Literatura: |
- Schmidt-Nielsen K. Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska. PWN 1992 i nowsze; - Silverthon D. U. Fizjologia człowieka. Zintegrowane podejście. PZWL Warszawa 2018; podręcznik dostępny w formie elektronicznej w Bibliotece UMK (wymaga zalogowania z konta studenta); |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie wykładu: egzamin pisemny (pytania testowe i opisowe). Możliwa jest tylko jednokrotna poprawa egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Kryteria oceniania egzaminu: Kryteria oceny: 60% poprawnych odpowiedzi - dostateczny, od 65% - dostateczny plus, od 75% - dobry, od 85% - dobry plus, od 95% - bardzo dobry. W przypadku zdalnego trybu nauczania - egzamin ustny on-line. Zaliczenie laboratorium: Na końcową ocenę z ćwiczeń składają się: średnia z ocen uzyskanych w trakcie ćwiczeń (np. wejściówki, karty pracy) oraz oceny z pisemnych kolokwiów (terminy podane są w planie ćwiczeń i nie podlegają zmianom). Wszystkie kolokwia muszą być zaliczone. Aby kolokwium zostało zaliczone należy uzyskać minimum 55% punktów. Ocena niedostateczna z pierwszego podejścia do kolokwium również wliczana jest do średniej końcowej. Ze względu na praktyczny charakter ćwiczeń dopuszczalna jest nieobecność na trzech zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jefimow | |
Prowadzący grup: | Przemysław Grodzicki, Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Anna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jefimow | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Anna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jefimow | |
Prowadzący grup: | Przemysław Grodzicki, Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jefimow | |
Prowadzący grup: | Przemysław Grodzicki, Małgorzata Jefimow, Hanna Kletkiewicz, Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.