Genetyka molekularna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-GMBIOT-2-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Genetyka molekularna |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowe kursy biologii komórki, biochemii, genetyki, biologii molekularnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (57 godz.): - udział w wykładach – 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 12 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (93 godz.) : - praca własna studenta - 93 h Łącznie 150 godz. (6 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: 1. ma pogłębiona wiedzę zakresu genetyki, biologii i ewolucji molekularnej (K_W01, K_W02, K_W03) 2. opisuje budowę, funkcje i ewolucję chromosomu eukariotycznego oraz sposoby tworzenia drzew filogenetycznych (K_W01,K_W02,K_W03, K_W12) 3. tłumaczy ewolucję genomów (K_W01, K_W02) 4. charakteryzuje rodzaje mechanizmów epigenetycznych, ich pochodzenie oraz znaczenie dla metabolizmu komórki (K_W01, K_W02, K_W03) 5. zna systemy i narzędzia bioinformatyczne stosowane w badaniu metylacji DNA i ewolucji molekularnej (K_W12, K_W13) 6. zna techniki służące badaniu metylacji DNA (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: 1. zaplanować i przeprowadzić kilkoma metodami doświadczenia badające poziom metylacji DNA (K_U01, K_U06, K_U07, K_U13) 2. zinterpretować uzyskane wyniki eksperymentalne (K)U11, K_U13) 3. potrafi użyć metody bioinformatyczne do konstruowania drzewa filogenetycznego i identyfikowania wysp CpG (K_U09) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: 1. ustawicznie podnosi poziom swojej wiedzy (K_K01, K_K04) 2. przygotowując prezentacje przestrzega poszanowania praw autorskich (K_K05) 3. zachowuje rzeczową i krytyczną ocenę pracy własnej (K_K07) 4. przestrzega zasad uczciwej i bezpiecznej współpracy przy wykonywaniu wspólnego projektu (K_K02, K_K03, K_K09) |
Metody dydaktyczne: | wykład z prezentacja multimedialną ćwiczenia - objaśnienia prowadzącego, pisemne instrukcje, doświadczenia przeprowadzane w zespołach 2-3-osobowych pod nadzorem prowadzącego przy użyciu drobnego sprzętu laboratoryjnego, gotowych roztworów odczynników i urządzeń specjalistycznych W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Kurs omawia mechanizmy ewolucji oraz epigenetycznej regulacji genów. Szczególną uwagę poświęcono roli chromatyny, wysp CpG i metylacji DNA. |
Pełny opis: |
Wykład: Mechanizmy zmienności genomów - duplikacje, delecje, inwersje, insercje, rearanżacje chromosomowe, rekombinacja genów, poziomy transfer genów. Hipoteza tasowania eksonów. Ewo-devo na przykładzie genów homeotycznych. Sieci regulatorowe genów i ich ewolucja. W poszukiwaniu genów człowieczeństwa. Epigenetyka. Struktura chromatyny - wersje histonów, pozycjonowanie histonów, modyfikacje histonów, metylacja DNA, białka wiążące zmetylowane DNA, miejsca nadwrażliwe na DNazę, pętle chromatyny, macierz jądrowa, izolatory. Rola chromatyny w regulacji ekspresji genów. Remodelowanie chromatyny. Rola wysp CpG w regulacji transkrypcji genów i dziedziczeniu epigenetycznym. Niekodujące RNA. Ćwiczenia: Izolacja DNA genomowego rzepaku. Trawienie restrykcyjne gDNA enzymami o różnej wrażliwości na metylację. Przygotowanie sondy molekularnej znakowanej nieizotopowo. Elektroforeza trawionego DNA i jego kapilarny transfer na błonę. Hybrydyzacja Southerna. Wizualizacja hybrydyzacji metoda kolorymetryczną. Sulfonowanie DNA. Amplifikacja na matrycy sulfonowanego gDNA. Podsumowanie ćwiczeń. W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. |
Literatura: |
Brown TA 2018 Genomy, wyd.2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa Nicoglou A, Merlin F. 2017 Epigenetics:A way to bridge the gap between biological fields. Stud Hist Philos Biol Biomed Sci., 66:73-82. Huang B, Jiang C, Zhang R. 2014 Epigenetics: the language of the cell? Epigenomics, 6:73-88. |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład - egzamin pisemny; procent poprawnych odpowiedzi wymagany na ocenę: dst - 60%, dst+ - 68%, db - 76%, db+ - 84%, bdb- 92% ćwiczenia- pisemne zaliczenie końcowe Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT LAB
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Boniecka | |
Prowadzący grup: | Justyna Boniecka, Agnieszka Richert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.