Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Transgeneza roślin i zwierząt

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-IG-TBIOL-3-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Transgeneza roślin i zwierząt
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstaw genetyki, genetyki molekularnej, biochemii, fizjologii roślin

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.):

- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 30 h

- udział w konsultacjach – 5 h



Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz.):

- przygotowanie do ćwiczeń - 7 h

- przygotowanie do kolokwiów - 8 h



Łącznie: 50 godzin (2 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Definiuje: organizmy transgeniczne, promotor, ekson, intron, terminator, gen reporterowy, mutant, klonowanie, proces rekombinacji in vivo, wektory molekularne, sztuczne chromosomy bakteryjne, podstawowe metody inżynierii genetycznej K_W02, K_W03

W2: Wymienia: etapy rekombinacji in vivo, tworzenia roślin transgenicznych, typy promotorów, geny selekcyjne, metody transformacji, selekcji K_W01, K_W02, K_W15

W3: Wyjaśnia i opisuje: funkcje promotora, terminatora, kodony Start i Stop, różnice w budowie i ekspresji genu pro- i eukariotycznego, metody transformacji, selekcji i regeneracji roślin transgenicznych, różnicę pomiędzy rośliną typu dzikiego, transgeniczną, uciekinierem, chimerą, mechanizmy rekombinacji DNA w organizmach prokariotycznych, budowę sztucznego chromosomu bakteryjnego, enzymy używane w procesie rekombinacji DNA - K_W01, K_W03, - K_W15

W4: Łączy budowę konstruktu genetycznego wprowadzanego do zwierząt/roślin z jego funkcjonalnością - K_W02, K_W21

W5: Ma wiedzę w zakresie selekcji i ukierunkowanej modyfikacji roślin/zwierząt w celu uzyskania nowych cech przydatnych dla człowieka i środowiska K_W07 K_W15


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Planuje, ilustruje i wykonuje modyfikacje przykładowego konstruktu używanego w procesie transgenizacji roślin lub zwierząt - K_U02

U2: Potrafi zaprojektować in silico kasety DNA i przygotować je do procesu rekombinacji, przeprowadzić eksperymenty związane transformacją i regeneracją roślin transgenicznych, wykonać rekombinację DNA w zmodyfikowanych genetycznie szczepach E. coli - K_U01, K_U02, K_U06, K_U10

U3: Analizuje i właściwie interpretuje wyniki uzyskane w pracy eksperymentalnej - K_U013

U4: Obsługuje specjalistyczne urządzenia: komora laminarna, mikroskop świetlny, lupa, mikroskop fluorescencyjny, termocykler, elektroporator, zestaw do elektroforetycznego rozdziału DNA - K_U010

U5: Wykorzystuje komputer do wyszukania nowych informacji w celu przygotowania się do zajęć oraz interpretacji wyników swojej pracy - K_U07

U6: Wyszukuje informacje w języku polskim i angielskim w celu poszerzania wiedzy w zakresie biotechnologii - K_U07, K_U014


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Jest zdolny do pracy zespołowej - K_K010

K2: Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia. Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i aparaturę naukową - K_K08, K_K09

K3: Postępuje zgodnie z zasadami etyki - K_K04

K4: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu dotyczących GMO, rozumie konieczność pogłębiania wiedzy- K_K01,K_K02,

K5: Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej GMO - K_K06


Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczenia laboratoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod, dyskusję. Następnie studenci będą wykonywać eksperymenty zgodnie z instrukcją do ćwiczeń w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia. Zajęcia muszą być prowadzone w grupie nie więcej niż 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. Po wykonanym eksperymencie studenci omawiają i analizują uzyskane wyniki.


Metody dydaktyczne podające:

- opis

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- laboratoryjna

Skrócony opis:

Ćwiczenia umożliwiają studentom zapoznanie się z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Mają na celu kształtowanie umiejętności: konstruowania transgenu wprowadzanego go komórek roślinnych i zwierzęcych. Manualne opanowanie techniki transformacji roślin z zastosowaniem Agrobacterium sp. Opanowanie umiejętności: analizy i selekcji regenerantów i transformantów. Izolacji i oczyszczania sekwencji wykorzystywanych w procesie rekombinacji. Rekombinacji in vivo sztucznych chromosomów bakteryjnych w szczepach E. coli niosących system λRED. Identyfikacji sztucznych chromosomów zrekombinowanych sekwencją kasety. Podsumowaniem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w tej tematyce.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie ćwiczeń.

Na ćwiczeniach będą poruszane zagadnienia związane z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Celem jest zrozumienie w jaki sposób uzyskuje się GMO o ulepszonych cechach.

Ćwiczenia: 2 x 5 ćw x 2,25 godz

dr hab. J Wiśniewska

1.Konstruowanie wektorów ułatwiających określenie lokalizacji i poziomu ekspresji wprowadzonych transgenów do roślin.

2. Pośrednie metody transformacji roślin. Transformacja roślin rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana) metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens. Sterylizacja oraz selekcja transgenicznych nasion A. thaliana na pożywkach zawierających różne antybiotyki.

3.Bezpośrednie metody transformacji roślin oraz transformacja roślin tytoniu (Nicotiana tabacum) metodą krążków liściowych za pomocą Agrobacterium tumefaciens.

4.Analiza wydajności transformacji Arabidopsis thaliana metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens oraz przeniesienie transformantów do kultury in vivo.

5 Geny reporterowe: GUS i GFP- jako narzędzia wizualnej lokalizacji ekspresji wprowadzonych transgenów. Analiza lokalizacji i poziomu ekspresji genów u wybranych roślin transgenicznych, zawierających gen reporterowy GUS i GFP. Kolokwium (ćwiczenia od 1 do 4)

dr R. Lenartowski

6. Izolacja i oczyszczanie DNA plazmidowego niosącego sekwencję kasety

7. Przygotowanie sekwencji kasety do procesu rekombinacji – restrykcja DNA plazmidowego, elektroforetyczny rozdział fragmentów restrykcyjnych, izolacja sekwencji kasety z żelu

8. Rekombinacja in vivo sztucznego chromosomu bakteryjnego w szczepie E. coli EL350 – indukcja procesu rekombinacji, elektroporacja sekwencji kasety do bakterii, hodowla i selekcja rekombinantów

9. Identyfikacja zrekombinowanych sztucznych chromosomów bakteryjnych metodą PCR

10. Elektroforetyczny rozdział produktów PCR. Interpretacja otrzymanych wyników. Przedstawienie innych metod identyfikacji zrekombinowanych sekwencji DNA.

Ćwiczenia laboratoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny do ćwiczeń – (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod, dyskusję. Studenci będą wykonywać eksperymenty zgodnie z instrukcją do ćwiczeń w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia. Po wykonanym eksperymencie studenci omawiają i analizują uzyskane wyniki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Malepszy Stefan, Biotechnologia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, (wydanie I i II), Warszawa, 2001 i 2009

Berg J. M., Stryer L., Tymoczko J. L., Biochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alberts Bruce, Bray Dennis, Hopkin Karen i inni, Podstawy biologii komórki tom 1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alison Elizabeth, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych jedno pisemne kolokwium kontrolne, obejmujące tematykę zajęć realizowanych na zajęciach oraz oceny za aktywność studenta na zajęciach, ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,70 – bardzo dobry.

Ćwiczenia laboratoryjne - zaliczenie pisemne – K_W01, K_W02, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W14, K_W16, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U06, K_U08, K_U10

Aktywność (tylko kompetencje) –K_K02, K_K05, K_K06, K_K07K_K11

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Lenartowski
Prowadzący grup: Robert Lenartowski, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia umożliwiają studentom zapoznanie się z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Mają na celu kształtowanie umiejętności: konstruowania transgenu wprowadzanego go komórek roślinnych i zwierzęcych. Manualne opanowanie techniki transformacji roślin z zastosowaniem Agrobacterium sp. Opanowanie umiejętności: analizy i selekcji regenerantów i transformantów. Izolacji i oczyszczania sekwencji wykorzystywanych w procesie rekombinacji. Rekombinacji in vivo sztucznych chromosomów bakteryjnych w szczepach E. coli niosących system λRED. Identyfikacji sztucznych chromosomów zrekombinowanych sekwencją kasety. Podsumowaniem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w tej tematyce.

Pełny opis:

Na ćwiczeniach będą poruszane zagadnienia związane z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Celem jest zrozumienie w jaki sposób uzyskuje się GMO o ulepszonych cechach.

Ćwiczenia: 2 x 5 ćw x 2,25 godz

dr hab. J Wiśniewska

1.Konstruowanie wektorów ułatwiających określenie lokalizacji i poziomu ekspresji wprowadzonych transgenów do roślin.

2. Pośrednie metody transformacji roślin. Transformacja roślin rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana) metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens. Sterylizacja oraz selekcja transgenicznych nasion A. thaliana na pożywkach zawierających różne antybiotyki.

3.Bezpośrednie metody transformacji roślin oraz transformacja roślin tytoniu (Nicotiana tabacum) metodą krążków liściowych za pomocą Agrobacterium tumefaciens.

4.Analiza wydajności transformacji Arabidopsis thaliana metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens oraz przeniesienie transformantów do kultury in vivo.

5 Geny reporterowe: GUS i GFP- jako narzędzia wizualnej lokalizacji ekspresji wprowadzonych transgenów. Analiza lokalizacji i poziomu ekspresji genów u wybranych roślin transgenicznych, zawierających gen reporterowy GUS i GFP. Test (ćwiczenia od 1 do 4)

dr R. Lenartowski

6. Izolacja i oczyszczanie DNA plazmidowego niosącego sekwencję kasety

7. Przygotowanie sekwencji kasety do procesu rekombinacji – restrykcja DNA plazmidowego, elektroforetyczny rozdział fragmentów restrykcyjnych, izolacja sekwencji kasety z żelu

8. Rekombinacja in vivo sztucznego chromosomu bakteryjnego w szczepie E. coli EL350 – indukcja procesu rekombinacji, elektroporacja sekwencji kasety do bakterii, hodowla i selekcja rekombinantów

9. Identyfikacja zrekombinowanych sztucznych chromosomów bakteryjnych metodą PCR

10. Elektroforetyczny rozdział produktów PCR. Interpretacja otrzymanych wyników. Przedstawienie innych metod identyfikacji zrekombinowanych sekwencji DNA.

Test (ćwiczenia od 6 do 10)

Ćwiczenia laboratoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny do ćwiczeń – (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod, dyskusję. Studenci będą wykonywać eksperymenty zgodnie z instrukcją do ćwiczeń w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia. Po wykonanym eksperymencie studenci omawiają i analizują uzyskane wyniki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Malepszy Stefan, Biotechnologia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, (wydanie I i II), Warszawa, 2001 i 2009

Berg J. M., Stryer L., Tymoczko J. L., Biochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alberts Bruce, Bray Dennis, Hopkin Karen i inni, Podstawy biologii komórki tom 1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alison Elizabeth, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Lenartowski
Prowadzący grup: Robert Lenartowski, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia umożliwiają studentom zapoznanie się z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Mają na celu kształtowanie umiejętności: konstruowania transgenu wprowadzanego go komórek roślinnych i zwierzęcych. Manualne opanowanie techniki transformacji roślin z zastosowaniem Agrobacterium sp. Opanowanie umiejętności: analizy i selekcji regenerantów i transformantów. Izolacji i oczyszczania sekwencji wykorzystywanych w procesie rekombinacji. Rekombinacji in vivo sztucznych chromosomów bakteryjnych w szczepach E. coli niosących system λRED. Identyfikacji sztucznych chromosomów zrekombinowanych sekwencją kasety. Podsumowaniem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w tej tematyce.

Pełny opis:

Na ćwiczeniach będą poruszane zagadnienia związane z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Celem jest zrozumienie w jaki sposób uzyskuje się GMO o ulepszonych cechach.

Ćwiczenia: 2 x 5 ćw x 2,25 godz

dr hab. J Wiśniewska

1.Konstruowanie wektorów ułatwiających określenie lokalizacji i poziomu ekspresji wprowadzonych transgenów do roślin.

2. Pośrednie metody transformacji roślin. Transformacja roślin rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana) metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens. Sterylizacja oraz selekcja transgenicznych nasion A. thaliana na pożywkach zawierających różne antybiotyki.

3.Bezpośrednie metody transformacji roślin oraz transformacja roślin tytoniu (Nicotiana tabacum) metodą krążków liściowych za pomocą Agrobacterium tumefaciens.

4.Analiza wydajności transformacji Arabidopsis thaliana metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens oraz przeniesienie transformantów do kultury in vivo.

5 Geny reporterowe: GUS i GFP- jako narzędzia wizualnej lokalizacji ekspresji wprowadzonych transgenów. Analiza lokalizacji i poziomu ekspresji genów u wybranych roślin transgenicznych, zawierających gen reporterowy GUS i GFP. Test (ćwiczenia od 1 do 4)

dr R. Lenartowski

6. Izolacja i oczyszczanie DNA plazmidowego niosącego sekwencję kasety

7. Przygotowanie sekwencji kasety do procesu rekombinacji – restrykcja DNA plazmidowego, elektroforetyczny rozdział fragmentów restrykcyjnych, izolacja sekwencji kasety z żelu

8. Rekombinacja in vivo sztucznego chromosomu bakteryjnego w szczepie E. coli EL350 – indukcja procesu rekombinacji, elektroporacja sekwencji kasety do bakterii, hodowla i selekcja rekombinantów

9. Identyfikacja zrekombinowanych sztucznych chromosomów bakteryjnych metodą PCR

10. Elektroforetyczny rozdział produktów PCR. Interpretacja otrzymanych wyników. Przedstawienie innych metod identyfikacji zrekombinowanych sekwencji DNA.

Test (ćwiczenia od 6 do 10)

Ćwiczenia laboratoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny do ćwiczeń – (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod, dyskusję. Studenci będą wykonywać eksperymenty zgodnie z instrukcją do ćwiczeń w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia. Po wykonanym eksperymencie studenci omawiają i analizują uzyskane wyniki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Malepszy Stefan, Biotechnologia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, (wydanie I i II), Warszawa, 2001 i 2009

Berg J. M., Stryer L., Tymoczko J. L., Biochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alberts Bruce, Bray Dennis, Hopkin Karen i inni, Podstawy biologii komórki tom 1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alison Elizabeth, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Robert Lenartowski
Prowadzący grup: Robert Lenartowski, Justyna Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ćwiczenia umożliwiają studentom zapoznanie się z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Mają na celu kształtowanie umiejętności: konstruowania transgenu wprowadzanego go komórek roślinnych i zwierzęcych. Manualne opanowanie techniki transformacji roślin z zastosowaniem Agrobacterium sp. Opanowanie umiejętności: analizy i selekcji regenerantów i transformantów. Izolacji i oczyszczania sekwencji wykorzystywanych w procesie rekombinacji. Rekombinacji in vivo sztucznych chromosomów bakteryjnych w szczepach E. coli niosących system λRED. Identyfikacji sztucznych chromosomów zrekombinowanych sekwencją kasety. Podsumowaniem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi osiągnięciami naukowymi w tej tematyce.

Pełny opis:

Na ćwiczeniach będą poruszane zagadnienia związane z etapami tworzenia roślin i zwierząt transgenicznych. Celem jest zrozumienie w jaki sposób uzyskuje się GMO o ulepszonych cechach.

Ćwiczenia: 2 x 5 ćw x 2,25 godz

dr hab. J Wiśniewska

1.Konstruowanie wektorów ułatwiających określenie lokalizacji i poziomu ekspresji wprowadzonych transgenów do roślin.

2. Pośrednie metody transformacji roślin. Transformacja roślin rzodkiewnika pospolitego (Arabidopsis thaliana) metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens. Sterylizacja oraz selekcja transgenicznych nasion A. thaliana na pożywkach zawierających różne antybiotyki.

3.Bezpośrednie metody transformacji roślin oraz transformacja roślin tytoniu (Nicotiana tabacum) metodą krążków liściowych za pomocą Agrobacterium tumefaciens.

4.Analiza wydajności transformacji Arabidopsis thaliana metodą floral-dip za pomocą Agrobacterium tumefaciens oraz przeniesienie transformantów do kultury in vivo.

5 Geny reporterowe: GUS i GFP- jako narzędzia wizualnej lokalizacji ekspresji wprowadzonych transgenów. Analiza lokalizacji i poziomu ekspresji genów u wybranych roślin transgenicznych, zawierających gen reporterowy GUS i GFP. Test (ćwiczenia od 1 do 4)

dr R. Lenartowski

6. Izolacja i oczyszczanie DNA plazmidowego niosącego sekwencję kasety

7. Przygotowanie sekwencji kasety do procesu rekombinacji – restrykcja DNA plazmidowego, elektroforetyczny rozdział fragmentów restrykcyjnych, izolacja sekwencji kasety z żelu

8. Rekombinacja in vivo sztucznego chromosomu bakteryjnego w szczepie E. coli EL350 – indukcja procesu rekombinacji, elektroporacja sekwencji kasety do bakterii, hodowla i selekcja rekombinantów

9. Identyfikacja zrekombinowanych sztucznych chromosomów bakteryjnych metodą PCR

10. Elektroforetyczny rozdział produktów PCR. Interpretacja otrzymanych wyników. Przedstawienie innych metod identyfikacji zrekombinowanych sekwencji DNA.

Test (ćwiczenia od 6 do 10)

Ćwiczenia laboratoryjne będę obejmować wstęp teoretyczny do ćwiczeń – (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych metod, dyskusję. Studenci będą wykonywać eksperymenty zgodnie z instrukcją do ćwiczeń w 2-3 osobowych zespołach w obecności prowadzącego zajęcia. Po wykonanym eksperymencie studenci omawiają i analizują uzyskane wyniki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Malepszy Stefan, Biotechnologia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, (wydanie I i II), Warszawa, 2001 i 2009

Berg J. M., Stryer L., Tymoczko J. L., Biochemia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alberts Bruce, Bray Dennis, Hopkin Karen i inni, Podstawy biologii komórki tom 1-2., Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009

Alison Elizabeth, Podstawy biologii molekularnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2009

Uwagi:

Brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)