Immunologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-IMBIOL-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Immunologia |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 3 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość anatomii i fizjologii człowieka |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.) - 1,8 ECTS: - udział w wykładach - 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.) - 1,2 ECTS: - przygotowanie do kolokwiów - 10 h - praca własna nad przygotowaniem prezentacji - 10 h - przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie – 10 h Łącznie: 75 godz. ( 3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Definiuje pojęcia: antygen, immunogen, przeciwciało, odporność wrodzona i nabyta, szczepienia ochronne, odporność gromadna, główny układ zgodności tkankowej, proces zapalny, alergia, neuroimmunomodulacja - K_W01, K_W02 W2: Opisuje budowę i sposób funkcjonowania układu odpornościowego oraz narządów limfatycznych - K_W01, K_W06 W3: Opisuje rodzaje odporności człowieka i ich mechanizmy -K_W01, K_W06 W4: Opisuje rodzaje szczepień ochronnych i profilaktycznych przeprowadzanych w Polsce - K_W01, K_W02, K_W06, K_W08, K_W09 W5: Opisuje i wyjaśnia mechanizmy kontrolujące reakcje obronne związane z regulacjami zachodzącymi wewnątrz układu immunologicznego - K_W02, K_W06 W6: Definiuje mechanizmy interakcji antygen-przeciwciało oraz ich zastosowanie w pośrednich i bezpośrednich testach immunologicznych - K_W01, K_W02, K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu immunologii w analizie biologicznych potrzeb człowieka - K_U02 U2: Stosuje podstawowe metody jakościowe i ilościowe do oceny procesów zachodzących z udziałem układu odpornościowego - K_U01, K_U03, K_U10 U3: Ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka wywołane chorobami zakaźnymi - K_U08 U4: Ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka wywołane brakiem powszechnego stosowania szczepień ochronnych i profilaktycznych - K_U08 U5: Posiada umiejętność planowania eksperymentów z wykorzystaniem interakcji immunologicznych zachodzących pomiędzy antygenem a przeciwciałem oraz potrafi wyciągać wnioski z prostych analiz/testów immunologicznych oraz poprawnie je interpretuje - K_U01, K_U03, K_U10, K_U13 U6: Posiada umiejętność dokumentowania i opracowywania wyników uzyskanych z testów immunologicznych - K_U21 U7: Podczas autorskich prezentacji na temat najnowszych doniesień z dziedziny immunologii korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i obcym (w tym ze źródeł elektronicznych), wykonuje analizę, syntezę, podsumowuje i dokonuje krytycznej oceny, co umożliwia poprawne wnioskowanie i dyskusję naukową - K_U07, K_U12, K_U14, K_U16, K_U22 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy dotyczącej chorób zakaźnych i szczepień ochronnych - K_K01 K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej i środków masowego przekazu, a zwłaszcza do obiegowych przekonań odnoszących się do istotności wykonywania powszechnych szczepień ochronnych i profilaktycznych - K_K02 K3: Jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i aparaturę naukową oraz za bezpieczeństwo własne i innych - K_K08, K_K09 K4: Jest chętny do popularyzacji wiedzy dotyczącej profilaktyki i zwalczania chorób zakaźnych - K_K06 K5: Jest zdolny do pracy zespołowej podczas wykonywania testów immunologicznych - K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacjami multimedialnymi. Ćwiczenia mają charakter doświadczalny (studenci realizują zadania w grupach 2-3-osobowych). Zajęcia muszą być prowadzone w grupie nie więcej niż 8-12 osób, ponieważ wymaga tego metodyka doświadczeń: dostęp do sprzętu i urządzeń laboratoryjnych, a także praca z odczynnikami chemicznymi. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje omówienie biologicznych podstaw funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów kontrolujących reakcje obronne oraz funkcji limfocytów B i T. Porusza zagadnienia związane z: budową i funkcjonowaniem wrodzonego i nabytego układu odpornościowego, fizjologią procesu zapalnego, tolerancją i nadwrażliwością immunologiczną oraz rolą głównego układu zgodności tkankowej w procesach odpornościowych. Od studentów wymagana jest znajomość anatomii i fizjologii człowieka. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu przekazanie wiedzy i ułatwienie jej zrozumienia na temat funkcjonowania układu limfatycznego oraz różnych mechanizmów odporności człowieka. Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia mające na celu wyjaśnienie konieczności przeprowadzania szczepień ochronnych i profilaktycznych w kontekście zwalczania chorób zakaźnych. Ćwiczenia obejmują ponadto tematykę związaną z wykorzystaniem interakcji antygen-przeciwciało w diagnostyce i badaniach laboratoryjnych. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych. Na wykładach zostaną omówione następujące tematy: biologiczne podstawy immunologii, zakres pojęć, definicje i terminologia; Immunogeny i antygeny: immunologiczna reakcja pierwotna i wtórna (anamnestyczna); elementy odporności wrodzonej: znaczenie układu wrodzonego w rozpoznaniu swój:obcy; struktura i funkcja przeciwciał: klasy przeciwciał; biologia limfocytu B; główny układ zgodności tkankowej; biologia limfocytu T; cytokiny: hormony układu immunologicznego; aktywacja, funkcja i współdziałanie komórek B i T podczas infekcji; mechanizmy kontrolujące reakcje obronne: regulacje wewnątrz układu immunologicznego; fizjologia procesu zapalnego: komórkowa i chemiczna koncepcja zapalenia; fizjologia procesu zapalnego: główne molekularne kaskady zapalenia; tolerancja immunologiczna: autoimmunoagresja; nadwrażliwość immunologiczna: rodzaje alergii. Ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są zagadnieniom obejmującym tematykę funkcjonowania układu limfatycznego, budowy i znaczenia narządów limfatycznych oraz rodzajów odporności człowieka wraz z ich mechanizmami. Na zajęciach przedstawione są informacje na temat powszechnie występujących chorób zakaźnych, zasad profilaktyki oraz zwalczania tych chorób. Na ćwiczeniach poruszane są również zagadnienia związane z: podstawowymi testami immunologicznymi, które znajdują zastosowanie w leczeniu i wykrywaniu chorób zakaźnych. Ćwiczenia obejmują również zapoznanie się studentów z metodami izolacji komórek immunokompetentnych z krwi obwodowej zwierząt stałocieplnych, warunkami ich hodowli oraz ich zastosowaniem w badaniach. |
Literatura: |
1. Immunologia - Jakub Gołąb, Marek Jakóbisiak, Witold Lasek, Tomasz Stokłosa. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. 2. Diagnostyka immunologiczna w praktyce lekarskiej - Jan Żeromski, Kazimierz Madaliński, Jacek M. Witkowski. Wydawnictwo Mediton, Łódź,2017 3. Podstawy immunologii - Maria Ptak, Włodzimierz Ptak, Marian Szczepanik. PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021. 4. Immunologia i immunoterapia. Angelika Vollmar, Ilse Zundorf, Theodor Dingermann. Wydawnictwo MEDPHARM, 2015. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny – K_W01, K_W02, K_W06, K_W08, K_W09, K_U02, K_U08, K_K01, K_K02, K_K06 Egzamin ustny – Kolokwium – K_W01, K_W02, K_W06, K_W08, K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U13, K_U21 K_K01, K_K02, K_K06, K_K08, K_K10 Referat/eseje – Prezentacje – K_U07, K_U12, K_U14, K_U16, K_U22 Projekty – Aktywność (tylko kompetencje) – K_K01, K_K02 Inne – wskazać jakie: zaliczenie wykładów: egzamin pisemny w formie testu do uzupełnienia, wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa egzaminu w formie ustnej lub pisemnej. zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: trzy pisemne kolokwia kontrolne obejmujące tematykę zajęć (80% oceny końcowej) oraz ocena z prezentacji przygotowanej przez Studenta (20% oceny końcowej); ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,29 – dobry, 4,30-4,60 – dobry plus, powyżej 4,60 – bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa kolokwium w formie ustnej lub pisemnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jędrzejewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jędrzejewski, Sylwia Wrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jędrzejewski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Domagalski, Paulina Spisz, Sylwia Wrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Jędrzejewski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jędrzejewski, Paulina Spisz, Sylwia Wrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.