Immunologia sądowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-IMMSA-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Immunologia sądowa |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość biologii człowieka, biochemii i biologii komórki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (38 godz.): - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych – 20 - udział w wykładach - 18 - udział w konsultacjach -0 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (40 godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - przygotowanie do końcowego zaliczenia wykładu - 0 - przygotowanie do egzaminu - 15 - przygotowanie do ćwiczeń - 5 - przygotowanie do kolokwiów – 10 - przygotowanie raportu, opracowania, projektu - 3 - praca własna nad zaliczeniem zajęć - 2 |
Efekty uczenia się - wiedza: | (K_W01) – opisuje i wyjaśnia zjawiska biologiczne zachodzące w trakcie odpowiedzi immunologicznej w organizmach żywych; (K_W03) – zna zasady prowadzenia obserwacji i dokumentowania wyników badań immunologicznych; (K_W04) - opisuje zastosowania praktyczne w postępowaniu dowodowym najważniejszych osiągnięć immunologii; (K_W16) – definiuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w laboratorium immunologicznym; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (K_U07) – umie wykorzystywać dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego ; (K_U10) – interpretuje obserwacje i pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | (K_K01) - jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu immunologii sądowej; (K_K02) - jest ostrożny i krytyczny w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do zagadnień immunologicznych; (K_K04) - ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką naukową; (K_K07) - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; (K_K08) - jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt (K_K09) – jest chętny do pracy w zespole jako jego członek |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny, problemowy z prezentacjami multimedialnymi Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczenia laboratoryjne będą obejmować wstęp teoretyczny (w formie prezentacji multimedialnej), omówienie poszczególnych technik badawczych. Następnie studenci będą wykonywać eksperymenty w zespołach 2-3 osobowych zgodnie z instrukcją do ćwiczeń i w obecności prowadzącego zajęcia (forma realizacji zajęć zależna od sytuacji epidemiologicznej; zdalna lub kontaktowa) |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wykład obejmuje omówienie biologicznych podstaw funkcjonowania układu immunologicznego, mechanizmów kontrolujących reakcje obronne oraz funkcji limfocytów B i T. Porusza zagadnienia związane z funkcjonowaniem wrodzonego i nabytego układu odpornościowego, fizjologią procesu zapalnego, nadwrażliwością immunologiczną oraz głównym układem zgodności tkankowej. Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania układu limfatycznego i mechanizmów odporności człowieka. Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia związane z wykorzystaniem interakcji antygen-przeciwciało w diagnostyce i badaniach laboratoryjnych. Dodatkowo, w trakcie ćwiczeń studenci zapoznają się z metodami izolacji frakcji komórek układu immunologicznego oraz technikami prowadzenia hodowli komórkowych wykorzystywanych w biologii sądowej. Podsumowaniem zajęć jest przedstawienie przez studentów referatów związanych z wykorzystaniem osiągnięć immunologii w medycynie, kryminalistyce i diagnostyce. |
Pełny opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładów i ćwiczeń. Na wykładach zostaną omówione następujące tematy: biologiczne podstawy immunologii, zakres pojęć, definicje i terminologia; Immunogeny i antygeny: immunologiczna reakcja pierwotna i wtórna (anamnestyczna); elementy odporności wrodzonej: znaczenie układu wrodzonego w rozpoznaniu swój:obcy; struktura i funkcja przeciwciał oraz biologia limfocytu B; biologia limfocytu T oraz główny układ zgodności tkankowej; cytokiny: hormony układu immunologicznego; mechanizmy kontrolujące reakcje obronne: neuro-endokryno-immunomodulacja; fizjologia procesu zapalnego: główne molekularne kaskady zapalenia;; nadwrażliwość immunologiczna: rodzaje alergii. Ćwiczenia laboratoryjne poświęcone są następującym zagadnieniom: rodzaje i mechanizmy odporności człowieka, funkcjonowanie układu limfatycznego, budowa i znaczenia narządów limfatycznych; reakcje antygen-przeciwciało i ich wykorzystanie w diagnostyce sądowej i badaniach naukowych; oznaczanie grup krwi w układzie ABO i Rh, test Coombsa, reakcje precypitacji (probówkowa, pojedynczej dyfuzji); oznaczanie antygenów w materiale biologicznych za pomocą testu immunoenzymatycznego ELISA; przeprowadzenie doświadczeń z użyciem komórek układu immunologicznego, które obejmują metody: izolacji, zliczania, zamrażania i rozmrażania oraz określania przeżywalności komórek; zasady prowadzenia hodowli komórkowych w sterylnych warunkach, pasażowanie komórek adherentnych i nieadherentnych; przedstawienie przez studentów referatów związanych z wykorzystaniem osiągnięć immunologii w medycynie, kryminalistyce i diagnostyce |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Roitt I., Brostoff J. Male D. Immunologia. PZWL 2000 i nowsze; Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W. Immunologia. PWN 2004 i nowsze; Buczek J., Deptuła W., Gliński Z., Jarosz J., Stosik M., Wernicki A. Immunologia porównawcza i rozwojowa zwierząt. PWN 2000; UJ 1998. Literatura uzupełniająca: Deptuła W., Buczek J. Zarys immunologii ssaków 1998; Płytycz B., Gliński Z., Jarosz J., Książkiewicz-Kapralska M., Markowska M., Skwarło-Sońta K. Immunologia porównawcza 1999; Playfair J. H. L., Chain B. M. Immunologia w zarysie 2005. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów: egzamin pisemny w formie testu do uzupełnienia (zaliczenie w formie zdalnej lub tradycyjnej), wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, 61-70% - dostateczny plus, 71-80% - dobry, 81-90% - dobry plus, 91-100% - bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa egzaminu w formie ustnej lub pisemnej. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych: W zakresie wiedzy i umiejętności: zaliczenie dwóch śródsemestralnych kolokwiów (zaliczenie w formie zdalnej lub tradycyjnej) obejmujących tematykę zajęć realizowanych podczas ćwiczeń, ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry. Dopuszczalna jest jednokrotna poprawa kolokwium w formie ustnej lub pisemnej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Sobocińska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Jędrzejewski, Justyna Sobocińska, Sylwia Wrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Sobocińska, Paulina Spisz | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Domagalski, Tomasz Jędrzejewski, Paulina Spisz, Sylwia Wrotek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.