Identyfikacja gatunków roślin chronionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-IRHSA-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Identyfikacja gatunków roślin chronionych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw botaniki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godz.): - udział w wykładzie - 10 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 10 - udział w konsultacjach -5 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (55 godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - przygotowanie do egzaminu - 15 - przygotowanie do ćwiczeń - 10 - przygotowanie do referatów – 10 - praca własna nad zaliczeniem zajęć – 15 |
Efekty uczenia się - wiedza: | (K_W03) - zna zasady prowadzenia obserwacji i dokumentowania wyników badań; (K_W09) - identyfikuje grupy systematyczne i wybrane gatunki roślin chronionych oraz wybrane siedliska. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | (K_U04) - rozpoznaje na podstawie kluczy oraz innych dostępnych narzędzi wybrane gatunki roślin chronionych; (K_U07) - umie wykorzystywać dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego; (K_U09) - użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, tworzenia baz danych, analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników; (K_U10) - interpretuje obserwacje i pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski; (K_U11) - potrafi przygotowywać ekspertyzy sądowe z zakresu biologii i je prezentować; (K_U13) - korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, przeprowadza analizy, syntezy, podsumowania badanych zjawisk i obiektów, krytycznie ocenia i poprawnie wnioskuje. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | (K_K01) - jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu botaniki. (K_K02) - jest ostrożny i krytyczny w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, Internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony gatunkowej. |
Metody dydaktyczne: | Wykład z pokazem. Ćwiczenia: identyfikacja gatunków chronionych w terenie, oznaczanie z kluczami i atlasami, sporządzanie dokumentacji warunków ich występowania, analiza z literaturą, prezentacja, dyskusja. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z ochroną gatunkową roślin i umiejętność samodzielnego rozpoznawania gatunków chronionych przy pomocy rysunków i fotografii, oznaczania przy pomocy kluczy. |
Pełny opis: |
Przekazanie wiedzy dotyczącej przepisów prawnych, współczesnych problemów związanych z ochroną gatunkową roślin; nauczenie posługiwania się podręcznikami i innymi pomocami (klucze drukowane i multimedialne, atlasy, zbiory zielnikowe) w celu oznaczenia gatunków podlegających ochronie. Rozpoznawanie samodzielne gatunków występujących naturalnie w terenie, sporządzanie dokumentacji ich stanu, warunków siedliskowych i ewentualnych zagrożeń oraz udostępnianie uzyskanych danych w formie prezentacji. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin http://dziennikustaw.gov.pl/du/2014/1409/1 2. Piękoś-Mirkowa H., Mirek Z. 2006. Rośliny chronione. Flora Polski. MULTICO Oficyna Wydawnicza W-wa 3. Rutkowski L., 2004 (i dodruki do 2019). Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wyd. Nauk. PWN W-Wa. 4. Wójciak H., 2007. Porosty, mszaki, paprotniki. Flora Polski. MULTICO Oficyna Wydawnicza W-wa 5. Szafran B., 1957, 1961. Flora polska, Mchy (Musci) T.1,2, PWN W-wa. 6. Koła W., Turzańska N. 1965. Wątrobowce i glewiki. Klucz do oznaczania. Wyd. UW Wrocław. Literatura pomocnicza: 1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Z. Mirek(red.), 2014. Polska Czerwona Księga Roślin. Wyd. III uaktualnione i rozszerzone Inst. Ochrony Przyrody PAN, Kraków |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny – test. Ćwiczenia: wykonanie prezentacji. Ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; do 3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lucjan Rutkowski, Marcin Woch | |
Prowadzący grup: | Lucjan Rutkowski, Marcin Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Woch | |
Prowadzący grup: | Sandra Lubińska-Mielińska, Marcin Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.