Czynniki patogenności bakterii klinicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-K1-CP-BIOT |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Czynniki patogenności bakterii klinicznych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | zaliczony kurs z mikrobiologii ogólnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 30 godz.): - udział w zajęciach laboratoryjnych - 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 32,5 godz.) : - praca własna studenta - 20 godz. -przyotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu -12,5 godz. Łącznie 62,5 godz. (2,5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student definiuje terminy: patogenność, zakażenie, kolonizacja, inwazja bakteryjna, zjadliwość, inwazyjność. Wyjaśnia związki i zależności pomiędzy strukturą czynników odpowiedzialnychi za patogenność bakterii a ich funkcją K_W02, K_W04. W2: Charakteryzuje wzajemne oddziaływania pomiędzy mikroorganizmami chorobotwórczymi i makroorganizmem w aspekcie wywoływania choroby, K_W05 W3: Tłumaczy związki między biotycznym środowiskiem i zdrowiem człowieka, K_W07 W4: Wykazuje znajomość aktualnych problemów w zakresie mikrobiologii klinicznej K_W15 W5: Wskazuje właściwe metody badania niektórych procesów mikrobiologicznych zachodzących podczas infekcji bakteryjnej W6: Wskazuje właściwe metody badania procesów biologicznych aktywnych w patogenezie, K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii klinicznej w analizie procesu patogenezy, K_U02 U2: Prawidłowo ocenia czynniki zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, K_U05. U3: Stawia poprawne hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu, KU07 U4: Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej w języku ojczystym i angielskim, K_U11 U5: Interpretuje obserwacje oraz pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski K_U08 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy z wykorzystaniem czasopism naukowych i popularnonaukowych, powiększania kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych, K_K01 K2: Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, a także obiegowych przekonań odnoszących się do nauk biologicznych, K_K02 K3: Jest chętny do popularyzacji wiedzy biologicznej, K_K06 K4: Jest zdolny do pracy zespołowej K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia maja charakter doświadczalny. Studenci realizują zadania laboratoryjne w grupach 4-osobowych. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Ćwiczenia obejmują teoretyczne i praktyczne zapoznanie studentów z etapami zakażenia bakteryjnego i czynnikami patogenności bakterii biorącymi udział w poszczególnych stadiach procesu chorobowego, takimi jak: adhezyny fimbrialne i niefimbrialne, otoczki egzopolisacharydowe oraz z czynnikami patogenności związanymi z fizjologią bakterii tj., wytwarzanie biofilmu, wytwarzanie niektórych enzymów przez bakterie. Ćwiczenia poruszają również zagadnienie genetycznej determinacji czynników patogenności bakterii. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia dotyczą zjawiska patogenności bakteryjnej ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych czynników patogenności. Ćwiczenia obejmują: wykonanie testów serologicznych na wybrane adhezyny fimbrialne i niefimbrialne u różnych bakterii klinicznych, Testy hodowlane na wytwarzanie egzopolisacharydów otoczkowych (EPS) przez bakterie kliniczne, badanie zdolności do tworzenia biofilmu przez bakterie, testowanie uzdolnień hemolitycznych bakterii, jakościową ocenę aktywności wybranych enzymów bakteryjnych potencjalnie uczestniczących w patogenezie (proteazy, katalazy, koagulazy, ureazy metodami agaryzowo-dyfuzyjnymi oraz w podłożu płynnym. Studenci zapoznają się z genetyczną determinacją czynników patogenności bakterii na przykładzie plazmidów. |
Literatura: |
1. Zaremba M. L., Borowski J.: „Mikrobiologia Lekarska”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997 2. Szewczyk E. M.: „Diagnostyka bakteriologiczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005 3. Irwing W., Boswell T., Ala’Aldeen D.: „Krótkie wykłady – Mikrobiologia medyczna”, Wydawnictwo Naukowe PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium zaliczeniowe pisemne 55-65% dostateczny, >65-75% dostateczny plus, >75-85% dobry, >85-95% dobry plus, >95% bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Golińska, Dariusz Laskowski | |
Prowadzący grup: | Edyta Deja-Sikora, Patrycja Golińska, Dariusz Laskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Laskowski | |
Prowadzący grup: | Edyta Deja-Sikora, Dariusz Laskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Laskowski | |
Prowadzący grup: | Edyta Deja-Sikora, Dariusz Laskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Laskowski | |
Prowadzący grup: | Edyta Deja-Sikora, Dariusz Laskowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.