Plankton i bentos w typologii siedlisk wodnych - znaczenie w ekspertyzach sądowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MDW-3A-PB |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0521) Ekologia i ochrona środowiska
|
Nazwa przedmiotu: | Plankton i bentos w typologii siedlisk wodnych - znaczenie w ekspertyzach sądowych |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza ekologiczna na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Laboratorium: 20 godz. Konsultacje: 10 godz. Przygotowanie do laboratorium: 10 godz. Przygotowanie do zaliczenia laboratorium: 35 godz. Łącznie 75 godz. (3 pkt. ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student opisuje i wyjaśnia podstawowe zjawiska fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w ekosystemach wodnych. Student identyfikuje grupy systematyczne i wybrane gatunki roślin i zwierząt wodnych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozpoznaje na podstawie kluczy oraz innych dostępnych narzędzi grupy systematyczne i wybrane gatunki roślin i zwierząt wodnych. Student wykorzystuje dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu biologii środowiskowej. Student wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do biologii sądowej |
Metody dydaktyczne: | opowiadanie, pogadanka, klasyczna metoda problemowa, metoda laboratoryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami budowy i funkcjonowania ekosystemów wodnych różnych typów ze szczególnym uwzględnieniem roli fitoplanktonu, fitobentosu, zooplanktonu i fauny dennej. Istotną częścią zajęć jest odróżnienie naturalnych zmian zachodzących w ekosystemach wodnych od zmian będących konsekwencją aktywności człowieka. |
Pełny opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest zapoznanie studentów z ogólnymi zasadami budowy i funkcjonowania ekosystemów wodnych różnych typów. Studenci rozpoznają powszechnie występujące organizmy wchodzące w skład fitoplanktonu, fitobentosu, zooplanktonu i fauny dennej. Prezentowane są czynniki środowiskowe, które w decydujący sposób wpływają na strukturę w/w grup organizmów. Ponadto studenci poznają planktonowe, fito- i zoobentosowe wskaźniki biocenotyczne, które umożliwiają ocenę warunków panujących w ekosystemie wodnym, co jest podstawą typologii zbiorników wodnych. Istotną częścią prowadzonych zajęć jest umiejętność odróżnienia naturalnych zmian zachodzących w ekosystemach wodnych, wywołanych np. sezonowością, czy gwałtownymi zjawiskami pogodowymi, od zmian będących konsekwencją aktywności człowieka, np. gwałtowna zmiana przezroczystości wody w jeziorze wywołana dopływem zanieczyszczeń do zbiornika wodnego. Rozróżnienie powyższych zmian jest przydatne w sporządzaniu opinii i ekspertyz sądowych mających na celu wskazanie przyczyn zmian zachodzących w ekosystemach wodnych. |
Literatura: |
Kawecka B., Eloranta P. V., 1994., Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych. PWN Warszawa, 251 pp. Burchardt L. i in., 2010., Klucz do oznaczania gatunków fitoplanktonu jezior i rzek. Wyd. Naukowe Poznań, 187 pp. Ejsmont-Karabin, J., 2012. The usefulness of zooplankton as lake ecosystem indica-tors: Rotifer Trophic State Index. Pol. J. Ecol. 60 (2), 339–350 Ejsmont-Karabin, J.,2013. VI. Ocena stanu troficznego wód jeziornych na podstawie zooplanktonu. W: Biologiczne metody oceny stanu środowiska. Tom II. Ekosystemy wodne. Podręcznik metodyczny [red. Ciecierska H. & Dynowska M.] UWM Olsztyn: 129-148. |
Metody i kryteria oceniania: |
Laboratorium – kolokwium końcowe w formie testu wymagany próg na ocenę: dostateczną – 55-60%, na dostateczny plus – 61-70%, dobry 71-80%, dobry plus – 81-90%, na bardzo dobry – 91-100%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Żbikowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Czarnecka, Janusz Żbikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Żbikowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Czarnecka, Janusz Żbikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Żbikowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Czarnecka, Janusz Żbikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.