Metody eksploracji i dokumentacji terenowej w antropologii sądowej i kryminalistycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-METSA-3-S1 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Metody eksploracji i dokumentacji terenowej w antropologii sądowej i kryminalistycznej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Brak wymagań. |
||
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (12 godz.): - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 10 - udział w konsultacjach -2 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (10 godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - przygotowanie do egzaminu – 5 |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | - charakteryzuje teoretyczne podstawy stosowanych metod poszukiwań, zabezpieczania, technik eksploracyjnych i dokumentacyjnych oraz technik badawczych, metod pomiarowych, sposobów szacowania wartości wybranych śladów oraz zasady prowadzenia obserwacji i dokumentowania wyników badań w terenie (K_W02) - charakteryzuje metody analizy pozyskanego materiału dowodowego oraz sposoby jego zabezpieczania i przechowywania w drodze do laboratorium (K_W06) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | - stosuje podstawowe metody poszukiwań w terenie i eksploracji obiektów oraz zabezpieczania pozyskanego materiału dowodowego, oraz badania in situ wykorzystywane w postępowaniu kryminalistycznym (K_U01) - korzysta z metod terenowych stosowanych w antropologii i archeologii sądowej (K_U03) - wykorzystuje dostępny sprzęt i źródła informacji naukowej w celu zachowania poprawności w eksploracji, dokumentowaniu oraz zabezpieczaniu obiektów i materiału z nich pozyskanego (K_U07) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | - jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu biologii, antropologii i archeologii sądowej (K_K01) - ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z eksploracją w terenie i przygotowywaniem opinii i ekspertyz sądowych (K_K03) - ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką naukową i przejawia ogólną wrażliwość względem innych osób biorących udział w postępowaniu (K_K04) |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacje multimedialna, wykład, opowiadanie Laboratorium: prezentacja multimedialna, wykład, film, praca manualna - z wybranymi elementami szkieletu; wykonanie dokumentacji rysunkowej i opisowej Metody dydaktyczne eksponujące/podające/poszukujące/w kształceniu on line: pokaz, opis, opowiadanie, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, ćwiczeniowa, laboratoryjna, obserwacji, pomiaru w terenie, projektu, metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji, metody oparte na współpracy, metody rozwijające refleksyjne myślenie, metody służące prezentacji treści, metody wymiany i dyskusji |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
||
Pełny opis: |
Studenci w trakcie wykładu zapoznają się z definicjami i metodyką następujących zagadnień: poszukiwanie i prospekcja (w tym metody inwazyjne i nieinwazyjne, poszukiwania powierzchniowe, z powietrza, w środowisku wodnym, teledetekcja, badania sondażowe , metoda elektrooporowa, georadarowa, poszukiwania przy pomocy zwierząt); eksploracja i dokumentacja terenowa (obiekty, materiał przepalony, stanowiska o rozbudowanej stratygrafii, mikrostratygrafia, miejsca katastrof i zbrodni masowych, wykorzystanie sprzętu ciężkiego, siatki pomiarowe); charakterystyka, podejmowanie i zabezpieczanie materiału pozyskanego z różnych środowisk. Uczą się o wspólnych metodach stosowanych w przypadku badań archeologicznych i dochodzenia kryminalistycznego, zasadach, trudnościach i sposobach eksploracji, poznają algorytmy postępowania w przypadku podejmowania ludzkich szczątków kostnych ze stanowisk o różnym charakterze. Poznają podstawowe metody zabezpieczania i konserwacji materiału dowodowego, pozyskanego w wyniku eksploracji różnych środowisk. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych studenci dowiadują się o aktualnie obowiązujących aktach prawnych, umożliwiających uczestnictwa antropologa sądowego w eksploracji. Poznają metody geofizyczne, które umożliwiają identyfikację miejsca zdarzenia, w tym miejsca zalegania szczątków. Uczą się o sposobach eksploracji i dokumentacji, zarówno grobów pojedynczych (w tym zarówno poddanych inhumacji, jak i kremacji), grobów zbiorowych, czy miejsc katastrof. Uzyskują także podstawowe informacje na temat gromadzenia, zabezpieczania i przechowywania materiału kostnego. |
||
Literatura: |
Ph. Barker, 1994, Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa. V.J. DiMaio, D. DiMaio D, 2001, Forensic Pathology. Boca Raton: CRC Press B. Hołyst, 1996, Kryminalistyka. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN J. Hunter, M. Cox, 2005, Forensic Archaeology: Advances in Theory and Practice, Londyn- Nowy Jork: Routledge Metody badan wykopaliskowych, 2000, W. Brzezinski (red.), Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Generalny Konserwator Zabytków, Warszawa. Metodyka ratowniczych badan archeologicznych, 1999, Z. Kobylinski (red.), Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich - Oddział Warszawski, Warszawa. Standardy metodyczne i dokumentacyjne badań archeologicznych i opracowań ich wyników. Wytyczne opracowane przez KOBiDZ w konsultacji z Kolegium Doradczym ds. archeologii przy Dyrektorze KOBiDZ, 2010, „Kurier Konserwatorski”, nr 6, s. 40-49. M. Trzciński (red.), 2013, Archeologia sądowa w teorii i praktyce, Wrocław: Wolters Kluwer. J. Widacki, 2008, Kryminalistyka, Warszawa: C.H. Beck |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: W zakresie wiedzy i umiejętności: wynik końcowy testu zaliczeniowego. Na ocenę dostateczną student musi poprawnie zrealizować powyżej 60% zadań, na ocenę dobrą - powyżej 80%, na ocenę bardzo dobrą - powyżej 90%. Laboratorium: Obecność i czynne i aktywne uczestnictwo w zajęciach; sprawdzian umiejętności praktycznych; przygotowanie eseju zaliczeniowego. Ostateczna ocena z zajęć jest wypadkową powyższych ocen. |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Tomasz Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska, Tomasz Kozłowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Brożyna | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W trakcie wykładu studenci zapoznają się z teoretycznymi i praktycznymi podstawami stratygrafii i prospekcji terenowej, w tym także zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Poznają sposoby zabezpieczania miejsca dochodzenia oraz zasady prowadzenia eksploracji przy użyciu niezbędnej aparatury, wykorzystywanej w trakcie prac badawczych w miejscu zdarzenia/znalezienia szczątków. Na wybranych przykładach nauczą się sposobów klasyfikacji śladów biologicznych i sposobów ich zabezpieczania. Podjęcie zwłok lub szczątków ludzkich z ziemi przez antropologów sądowych winno odbywać się z zachowaniem wszelkich zasad dotyczących eksploracji i dokumentacji opracowanych na potrzeby pracy archeologów. Dzięki kombinacji wiadomości z nauk sądowych oraz odpowiedniej aplikacji metod archeologicznych, antropolog sądowy jest wstanie w dużej mierze przyczynić się do sukcesu śledztwa. Prowadzone zajęcia laboratoryjne mają w sposób praktyczny zaznajomić studentów ze standardem metod eksploracji i dokumentacji, które winne być wykorzystywane w ich pracy. | |
Pełny opis: |
Studenci w trakcie wykładu zapoznają się z definicjami i metodyką następujących zagadnień: poszukiwanie i prospekcja (w tym metody inwazyjne i nieinwazyjne, poszukiwania powierzchniowe, z powietrza, w środowisku wodnym, teledetekcja, badania sondażowe , metoda elektrooporowa, georadarowa, poszukiwania przy pomocy zwierząt); eksploracja i dokumentacja terenowa (obiekty, materiał przepalony, stanowiska o rozbudowanej stratygrafii, mikrostratygrafia, miejsca katastrof i zbrodni masowych, wykorzystanie sprzętu ciężkiego, siatki pomiarowe); charakterystyka, podejmowanie i zabezpieczanie materiału pozyskanego z różnych środowisk. Uczą się o wspólnych metodach stosowanych w przypadku badań archeologicznych i dochodzenia kryminalistycznego, zasadach, trudnościach i sposobach eksploracji, poznają algorytmy postępowania w przypadku podejmowania ludzkich szczątków kostnych ze stanowisk o różnym charakterze. Poznają podstawowe metody zabezpieczania i konserwacji materiału dowodowego, pozyskanego w wyniku eksploracji różnych środowisk. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych studenci dowiadują się o aktualnie obowiązujących aktach prawnych, umożliwiających uczestnictwa antropologa sądowego w eksploracji. Poznają metody geofizyczne, które umożliwiają identyfikację miejsca zdarzenia, w tym miejsca zalegania szczątków. Uczą się o sposobach eksploracji i dokumentacji, zarówno grobów pojedynczych (w tym zarówno poddanych inhumacji, jak i kremacji), grobów zbiorowych, czy miejsc katastrof. Uzyskują także podstawowe informacje na temat gromadzenia, zabezpieczania i przechowywania materiału kostnego. | |
Literatura: |
Ph. Barker, 1994, Techniki wykopalisk archeologicznych. Warszawa. V.J. DiMaio, D. DiMaio D, 2001, Forensic Pathology. Boca Raton: CRC Press B. Hołyst, 1996, Kryminalistyka. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN J. Hunter, M. Cox, 2005, Forensic Archaeology: Advances in Theory and Practice, Londyn- Nowy Jork: Routledge Metody badan wykopaliskowych, 2000, W. Brzezinski (red.), Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, Generalny Konserwator Zabytków, Warszawa. Metodyka ratowniczych badan archeologicznych, 1999, Z. Kobylinski (red.), Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich - Oddział Warszawski, Warszawa. Standardy metodyczne i dokumentacyjne badań archeologicznych i opracowań ich wyników. Wytyczne opracowane przez KOBiDZ w konsultacji z Kolegium Doradczym ds. archeologii przy Dyrektorze KOBiDZ, 2010, „Kurier Konserwatorski”, nr 6, s. 40-49. M. Trzciński (red.), 2013, Archeologia sądowa w teorii i praktyce, Wrocław: Wolters Kluwer. J. Widacki, 2008, Kryminalistyka, Warszawa: C.H. Beck |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 10 godzin ![]() Wykład, 10 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Brożyna | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.