Morfologiczna identyfikacja roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MIRSA-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Morfologiczna identyfikacja roślin |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (38 godz.): - obecność na wykładzie - 18 - udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 20 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (37 godz.): - przygotowanie do wykładu - 5 - przygotowanie do egzaminu - 15 - przygotowanie do ćwiczeń - 5 - przygotowanie do kolokwiów - 10 - praca własna nad zaliczeniem zajęć - 2 |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – identyfikuje grupy systematyczne i wybrane gatunki roślin i zwierząt, zbiorowiska roślinne Polski oraz wybrane siedliska (K_W09) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi rozpoznawać na podstawie kluczy oraz innych dostępnych narzędzi grupy systematyczne, i wybrane gatunki roślin i zwierząt, zbiorowiska roślinne Polski oraz wybrane ich siedliska – (K_U04) U2 – potrafi pobierać i zabezpieczać materiał biologiczny w miejscu zdarzenia oraz dobierać optymalne metody analizy pozyskanego materiału, w tym również analizy statystyczne (K_U02) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu nauk biologicznych – (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, praca z preparatami mikroskopowymi, praca z okazami świeżymi i zielnikowymi, praca z kluczami do oznaczania, wyszukiwanie informacji w literaturze i zasobach internetu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot wyposaża studentów w wiedzę na temat metod stosowanych w botanice sądowej i jej znaczenia w postępowaniu dowodowym. Student zdobywa wiedzę o budowie morfologicznej i podstawach systematyki roślin naczyniowych. Przedmiot przygotowuje studentów do samodzielnego oznaczania gatunków roślin na podstawie ich morfologii. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są w formie wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych. Wykład: Celem wykładu jest zaprezentowanie podstawowych informacji na temat metod botanicznych stosowanych w sądownictwie, celu ich zastosowania i informacji jakie ze sobą niosą, omówienie cech morfologicznych umożliwiających identyfikację gatunków roślin z których pochodzi zebrany materiał dowodowy, charakterystyka poszczególnych grup systematycznych i ich przedstawicieli ważnych z punktu widzenia powiązań ewolucyjnych. Zajęcia laboratoryjne: Celem zajęć jest praktyczne zapoznanie z metodami oznaczania gatunków roślin na podstawie ich budowy morfologicznej. Wykład: 1. Metody i cele botaniki sądowej 2. Morfologia organów roślinnych – łodyga 3. Morfologia organów roślinnych – liście 4. Morfologia organów roślinnych – kwiat 5. Typy i budowa owocu 6. Podstawy systematyki i cechy morfologiczne roślin zarodnikowych 7. Podstawy systematyki i cechy morfologiczne roślin nasiennych 8. Teoretyczne podstawy analizy makroszczątków roślinnych Zajęcia laboratoryjne: 1 - 4. Morfologia roślin nasiennych (kwiat, liść, owoc, wytwory skórki) 5 - 7. Identyfikacja roślin nasiennych (rośliny zielne, drzewa i krzewy, praca z materiałem świeżym i zielnikowym, praca z kluczami do oznaczania) 8 - 9. Morfologia roślin zarodnikowych 10. Podstawy identyfikacji roślin na podstawie nasion |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Szweykowska A., Szweykowski J. (różne wydania) Botanika. T. 1 Morfologia, T. 2 Systematyka. Wyd. Nauk. PWN Czaplewska J., Kulikowska-Gulewska H. 1999. Wstęp do anatomii i morfologii roslin naczyniowych. Wyd. UMK Strasburger E. (różne wydania). Botanika. PWRiL Rutkowski L. (różne wydania). Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. Wyd. Nauk. PWN Literatura uzupełniająca: Hejnowicz Z. (różne wydania). Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych. Wyd. Nauk. PWN |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny – test. Na ocenę dostateczną student musi poprawnie odpowiedzieć na 60-70% pytań, na ocenę dostateczny plus - 71-80%, na ocenę dobry - 81-87%, na ocenę dobry plus - 88-94%, na ocenę bardzo dobry - powyżej 94%. Zajęcia laboratoryjne: W zakresie umiejętności: pisemne kolokwia (kryteria jak wyżej). W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5. Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: ocena końcowa wyliczana jako średnia uzyskanych ocen; 3,0-3,39 – dostateczny, 3,40-3,74 – dostateczny plus, 3,75-4,19 – dobry, 4,20-4,50 – dobry plus, powyżej 4,50 – bardzo dobry Do otrzymania zaliczenia ćwiczeń niezbędne jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich sprawdzianów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kamiński, Lucjan Rutkowski, Marcin Woch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kamiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 20 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński | |
Prowadzący grup: | Dariusz Kamiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.