Rośliny lecznicze w walce z patogenami
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MK-RLBIOL-2-S2 | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Rośliny lecznicze w walce z patogenami | ||
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
5.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Podstawy botaniki systematycznej Podstawy chemii organicznej Podstawy mikrobiologii |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (57 godz.): - udział w wykładach – 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 12 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (68 godz.) : - praca własna studenta - 68 h Łącznie: 125 godzin |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Wskazuje odpowiednie metody i procedury badawcze mikroorganizmów oraz procesów biologicznych wpływających na drobnoustroje, K_W03W2: Opisuje różnorodność struktury i funkcji organizmów roślinnych, ze szczególnym uwzględnieniem grupy roślin leczniczych K_W04 |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii, botaniki, biochemii, ekologii roślin w analizie procesów mikrobiologicznych i ogólnoprzyrodniczych, K_U02U2: Dokonuje analiz i pomiarów, interpretuje uzyskane wyniki, i na ich podstawie opracowuje i prezentuje poprawne wnioski, K_U07U3: Samodzielnie przedstawia hipotezy naukowe oparte na logicznym rozumowaniu, K_U06 |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy z wykorzystaniem czasopism naukowych, portali i baz danych naukowych oraz popularnonaukowych, K_K01K2: Jest krytyczny w odniesieniu do wyników swojej pracy; K_K05K3: Ma świadomość możliwości wykorzystania posiadanej wiedzy w praktyce i zawodzie, K_K11K4: Racjonalnie i krytycznie ocenia informacje pozyskane z literatury, internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do mikrobiologii, K_K03K5: Jest krytyczny w odniesieniu do wyników swojej pracy, K_K05 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialnąDyskusja, pokaz, zajęcia laboratoryjne, eksperyment, burza mózgów |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
||
Skrócony opis: |
W toku zajęć zostaną omówione różne grupy roślin o znanych i potencjalnych właściwościach bakteriobójczych oraz metody ich identyfikacji. W toku zajęć zostaną omówione metody zbierania i konserwacji materiału roślinnego przeznaczonego do otrzymywania preparatów bakteriobójczych. Ponadto zostaną przedstawione różne metody otrzymywania preparatów bakteriobójczych lub bakteriostatycznych na bazie pozyskanego materiału roślinnego oraz różnych rozpuszczalników. Końcowo zostaną wykonane testy bakteriobójczości otrzymanych preparatów |
||
Pełny opis: |
W ramach wykładu studenci zostaną zapoznani z różnymi gatunkami roślin o udowodnionych oraz potencjalnych właściwościach biobójczych, informacjami o siedliskach, w których występują i zbiorowiskach roślinnych, które współtworzą. Omówione będą tradycyjne metody wykorzystania roślin leczniczych. Zostaną także zaprezentowane treści dotyczące prawidłowej identyfikacji roślin, metod ich zbierania, suszenia lub innych procedur konserwacji a także sposobów otrzymywania preparatów z wykorzystaniem różnych substancji chemicznych (rozpuszczalników i nośników).W toku ćwiczeń studenci zapoznają się praktykami zielarskimi, metodami oznaczania i rozpoznawania poszczególnych gatunków. Poza tym wykonywać będą różnego rodzaju nalewki i ekstrakty roślinne. Przygotowane preparaty zostaną przetestowane na materiale mikrobiologicznym, a wyniki testów będą poddane interpretacji. |
||
Literatura: |
Rutkowski L. 2012. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. PWN, Warszawa.Matuszkiewicz W. 2011. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa.Borkowski Bogusław (red.) 2000. Rośliny lecznicze w fitoterapii. Prodruk, Poznań.Kempka J. 2014. Biologiczna ochrona roślin przed chorobami jako element integrowanej ochrony roślin. Centrum Doradztwa Rolniczego, Kraków.Byłka W., Farmakognozja : leki roślinne, Akademia Medyczna im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu., 1997Salyers A.A, Whitt D.D - Różnorodność, chorobotwórczość i środowisko |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – opracowanie pisemne - projekt lub prezentacja na zadany temat, W2, U1, K1. K3Ćwiczenia laboratoryjne – kolokwium, test podłoża W1, W2, U1, U2, U3, K1, K2, K3, K4, K5Zaliczenie wykładu pisemne/ustne: 60-67% dostateczny, >67-79% dostateczny plus, 80-92 % dobry, 93- 99% dobry plus, 100% bardzo dobryĆwiczenie zaliczenie na ocenę (pisemne, elektroniczne)60-67% dostateczny, >67-79% dostateczny plus, 80-92 % dobry, 93- 99% dobry plus, 100% bardzo dobry |
||
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Piernik, Maciej Walczak | |
Prowadzący grup: | Marta Michalska-Sionkowska, Lucjan Rutkowski, Maria Swiontek Brzezinska, Maciej Walczak, Anna Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.