Molekularne podstawy biologii rozwoju
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-MPBRBIOT-SX |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Molekularne podstawy biologii rozwoju |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw biochemii, biologii komórki, genetyki i biologii rozwoju. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (57 godz.): - udział w wykładach – 15 h - udział w ćwiczeniach - 30 h - konsultacje - 12 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (43 godz.) : - praca własna studenta - 43 h Łącznie: 100 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1:student ma wiedzę w zakresie genetycznych i molekularnych mechanizmów rozmnażania płciowego, które są uniwersalne dla wszystkich organizmów żywych, bez względu na stopień komplikacji ich budowy – K_W01, K_W07, K_W09, K_W10, K_W14 W2:zna podstawowe metody, techniki i narzędzia biologii molekularnej stosowane w dziedzinie biologii rozwoju – K_W01, K_W07, K_W09, K_W10, K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:student formułuje aktualne koncepcje dotyczące mechanizmów genetycznych regulujących wytwarzanie komórek rozrodczych, fuzję gamet oraz aktywację genomu zygotycznego – K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U14, K_U15 U2:wyjaśnia, w jaki sposób zygota uzyskuje informację niezbędną do wytworzenia złożonego organizmu– K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U14, K_U15 U3:rozumie, że podstawowe mechanizmy molekularne funkcjonujące w biologii rozwoju są podobne u wszystkich organizmów bez względu na stopień komplikacji jego budowy – K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U14, K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student ma świadomość ważności procesów płciowych i rozumie społeczne skutki stosowania manipulacji genetycznych w komórkach rozrodczych i zarodkach powstających w warunkach in vitro – K_K04, K_K06, K_K08, K_K10, K_K11, K_K12 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny z prezentacjami multimedialnymi |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Celem wykładu monograficznego jest przekazanie aktualnej wiedzy w zakresie funkcjonowania uniwersalnych mechanizmów molekularnych leżących u podstaw rozwoju zwierząt i roślin, bez względu na stopień komplikacji ich budowy. Omawiane są współczesne koncepcje dotyczące genetycznych mechanizmów regulujących wytwarzanie komórek rozrodczych, fuzję gamet, aktywację genomu zarodkowego oraz genetyczną kontrolę rozwoju zarodka. Poruszane są także zagadnienia z zakresu eksperymentalnej biologii rozwoju: organizmy modelowe, mutanty rozwojowe, organizmy transgeniczne oraz techniki biologii molekularnej stosowane w rozrodzie in vitro i wykorzystanie organizmów modyfikowanych genetycznie w badaniach podstawowych. |
Pełny opis: |
Zakres treści merytorycznych wykładu w dziedzinie biologii rozwoju zwierząt obejmuje: • przeznaczenie i różnicowanie komórek oraz molekularne mechanizmy ukierunkowania rozwojowego; • szlaki przekazywania sygnałów w rozwoju; • genetyczna kontrola gametogenezy i zapłodnienia; • wczesny rozwój zarodka związany ze specyfikacją komórkową; • molekularne aspekty organizacji planu budowy rozwoju zarodkowego na przykładzie Caenorhabditis elegans i Drosophila melanogaster; • techniki biologii molekularnej stosowane w rozrodzie in vitro; • organizmy modelowe, mutanty rozwojowe, organizmy transgeniczne oraz ich wykorzystanie w badaniach podstawowych. Zakres treści merytorycznych wykładu w dziedzinie biologii rozwoju roślin obejmuje: • genetyczna kontrola różnicowania organów rozmnażania generatywnego i determinacja płci; • molekularne mechanizmy włączone w powstawanie gamet i zapłodnienie; • genetyczne aspekty wytwarzania nasion z ominięciem procesów płciowych; • genetyczna kontrola rozwoju nasion – różnicowanie zarodka i bielma; • molekularne mechanizmy niezgodności u roślin kwiatowych; eksperymentalne techniki uzyskiwania roślin o zmienionym genotypie: na drodze płciowej (zapylenie i zapłodnienie w warunkach in vitro, hodowla mieszańcowych zarodków) i na drodze somatycznej (fuzja protoplastów i subprotoplastów) oraz uzyskiwanie roślin transgenicznych z wykorzystaniem materiału embriologicznego i transformacja zarodków androgenicznych. |
Literatura: |
• Krzanowska H, Sokół-Misiak „Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 • Twyman RM „Biologia rozwoju, krótkie wykłady”, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2001 • Sharma HP „Plant embryology. Classical and experimental” Alpha Science International Ltd. Oxford, U.K 2009 • Raghavan V „Double fertilization. Embryo and endosperm development In flowering plants” Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Opracowanie i zaprezentowanie wybranego tematu z zakresu molekularnych mechanizmów biologii rozwoju lub test zaliczeniowy - K_W01, K_W07, K_W09, K_W10, K_W14, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U14, K_U15, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U14, K_U15 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.