Systemy informacji geograficznej (GIS) dla przyrodników i nie tylko
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-OG-GDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy informacji geograficznej (GIS) dla przyrodników i nie tylko |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | dysponowanie komputerem z możliwością zainstalowania darmowego oprogramowania GIS |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w ćwiczeniach – 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim - 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń – 15 - praca własna nad opracowaniem projektu – 20 Łącznie: 75 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wymienia podstawowe i wybrane specjalistyczne programy komputerowe i objaśnia możliwość ich wykorzystania przy pozyskiwaniu, gromadzeniu i interpretacji danych geoprzestrzennych - K_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi obsługiwać wybrane oprogramowanie typu GIS na poziomie podstawowym - K_U06, K_U07 U2: posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku - K_U07 U3: potrafi wykonać podstawowe zadania praktyczne wykorzystując dane geoprzestrzenne pozyskane z różnych źródeł - K_U06, K_U07, K_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: rozumie potrzebę samokształcenia i podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu informacji geoprzestrzennej - K_K01 K2: jest chętny do pracy w zespole jako jego członek - K_K10 K3: jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt, pracę własną i innych - K_K09 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: opis, Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa; projektu; pomiaru w terenie |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Jeżeli wykonujesz pracę badawczą w terenie - pobierasz próby, wykonujesz obserwacje, dokumentujesz lokalizacje i potrzebujesz zapisać dane powiązane ze współrzędnymi geograficznymi oraz wykonać prostą mapę prezentującą ich rozmieszczenie w przestrzeni - to są to zajęcia dla Ciebie. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami korzystania z programów systemu GIS w zakresie samodzielnego gromadzenia danych przestrzennych, ich analizy i wizualizacji informacji w postaci map. Studenci poznają: zasady funkcjonowania systemu informacji geograficznej (GIS); możliwości pozyskiwania informacji geoprzestrzennych z różnych źródeł; podstawowe zasady tworzenia baz danych przestrzennych, łączenia ich z zewnętrznymi bazami danych, wprowadzanie własnych danych; podstawy posługiwania się programami GIS opartymi o kod otwarty (QGIS). |
Pełny opis: |
Założeniem zajęć jest wyposażenie studenta w umiejętność samodzielnej pracy z programem komputerowym środowiska GIS o kodzie otwartym (QGIS) na poziomie pozwalającym na samodzielne zebranie danych w terenie, wprowadzenie ich do bazy danych, wykonanie podstawowych analiz przestrzennych i wizualizację informacji na mapie. Nabycie umiejętności weryfikowane jest w trakcie wykonywania projektu zaliczeniowego. Zajęcia laboratoryjne prowadzone są w pracowni komputerowej oraz w bezpośrednim otoczeniu budynku Wydziału NBiW w zakresie niezbędnym do samodzielnego zebrania danych środowiskowych. Tematyka zajęć obejmuje zapoznanie z interfejsem programu (na przykładzie QGIS), naukę tworzenia podstawowych baz danych przestrzennych, wektoryzacji danych, rektyfikacji danych, pozyskiwania informacji z serwerów WMS i innych baz danych dostępnych on-line, przeprowadzenie podstawowych pomiarów i analiz przestrzennych oraz wizualizacji informacji przestrzennej i redakcji mapy. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Urbański J. 2012. GIS w badaniach przyrodniczych – e-book (https://kiw.ug.edu.pl/pl/ebooki/644-gis-w-badaniach-przyrodniczych.html) 2. Iwańczak B. 2016. QGIS. Tworzenie i analiza map. Wyd. Helion. 3. Nowotarska M. 2009. Wprowadzenie do Quantum GIS. Szczecin-Wrocław (http://qgis-polska.org/_media/czytelnia/wprowadzenie_do_quantum_gis.pdf) 4. QGIS User Guide (https://www.qgis.org/en/docs/index.html) Literatura uzupełniająca: 1. Olszewski R., Gotlib D., Iwaniak A. 2007. GIS. Obszary zastosowań. Wydawnictwo Naukowe PWN 2. Litwin L., Myrda G. 2005. Systemy Informacji Geograficznej - zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Wyd. Helion. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Zajęcia laboratoryjne – zaliczenie na ocenę na podstawie wykonanego samodzielnie projektu K_U06, K_U07, K_U15, K_K01, K_K09, Kryteria oceniania: Zaliczenie na podstawie projektu - przygotowanie bazy danych przestrzennych oraz wizualizacji zawartych w niej danych w postaci mapy. Baza musi zawierać, co najmniej: - jedną utworzoną samodzielnie warstwę poligonową, jedną utworzoną samodzielnie warstwę liniową oraz jedną utworzoną samodzielnie warstwę punktową – na podstawie danych zebranych w terenie przy pomocy odbiornika systemu GPS (aplikacja Locus lub podobne) lub odczytanych z ortofotomapy. Baza może zawierać dodatkowo gotowe warstwy wektorowe, pobrane z serwerów/stron internetowych. Kryteria ocen: ocena dostateczna – zawartość bazy wskazana powyżej, jako podstawowa + mapa w pliku pdf ocena dobra – wymagania oceny dostatecznej + dołączenie danych pozyskanych ze źródeł zewnętrznych ocena bardzo dobra – wymagania oceny dobrej + przeprowadzenie analizy przestrzennej danych Pod uwagę brane będą: staranność wykonania warstw wektorowych, czytelność wizualizacji danych i poprawność wykonania mapy. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.