Ekspertyzy przyrodnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-OP-EPBIOL-3-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekspertyzy przyrodnicze |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - laboratorium - 30 h (w tym praca w terenie) - udział w konsultacjach -5 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - przygotowanie do ćwiczeń – 30h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: identyfikuje i charakteryzuje wybrane grupy kręgowców istotnych dla wykonywania ekspertyz przyrodniczych K_W02, K_W07, P1A_W07, P1A_W08 W2: charakteryzuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań P1A_W05 P1A_W07 W3: opisuje zmiany i zagrożenia środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi, w glebach i wodach P1A_W04 W4:definiuje zasady przygotowywania planów ochrony obszarów cennych przyrodniczo oraz ocen oddziaływania na środowisko P1A_W07, P1A_W08 W5:wymienia i tłumaczy podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska P1A_W05 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykorzystuje wybrane metody jakościowe i ilościowe oceny stanu populacji roślin i zwierząt oraz metody dokumentowania badań P1A_U01 U2: interpretuje obserwacje i pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski P1A_U07, P1A_U08 U3: sporządza oceny oddziaływania na środowisko oraz plany ochrony obszarów cennych przyrodniczo P1A_U09, P1A_U10, P1A_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: ma świadomość ryzyka wykonywanej działalności oraz ponoszenia pełnej odpowiedzialności w zakresie działań związanych z ochroną środowiska P1A_K04, P1A_K07 K2: ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z etyką ekologiczną P1A_K04 |
Metody dydaktyczne: | Prezentacja multimedialna, dyskusja, metoda projektów, prace kameralne i w terenie |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z metodologią sporządzania ekspertyz przyrodniczych w zakresie zoologii i botaniki. Podczas zajęć pogłębiane są umiejętności opracowywania i analizy danych uzyskanych podczas terenowych inwentaryzacji przyrodniczych oraz sporządzania opracowań w oparciu o aktualne wytyczne branżowe i poradniki dobrych praktyk. |
Pełny opis: |
Studenci poznają wymagania w zakresie dokumentacji niezbędnej dla ekspertyz przyrodniczych wykorzystywanych w ochronie i zarządzaniu przyrodą. Omawiane są założenia oraz metodyka badań stosowanych w ekspertyzach przyrodniczych – botanicznych (florystyczne i fitosocjologiczne) i zoologicznych – zwłaszcza chronionych prawnie grup zwierząt. Poznają ponadto podstawy prawne i procedury administracyjne obowiązujące w postępowaniu OOŚ tj. uzyskania decyzji środowiskowej dla inwestycji mogących mieć wpływ na środowisko. Słuchacze kursu na przykładach uczą się weryfikacji materiałów źródłowych, poznają najnowszą literaturę w zakresie dobrych praktyk dotyczących prowadzenia inwentaryzacji oraz sporządzenia ocen oddziaływania inwestycji na środowisko. Na przykładach studenci zaznajomieni zostają ze specyfiką oddziaływań na środowisko konkretnych inwestycji tak w zakresie czasowym, przestrzennym, jak również ich siły i znaczenia dla populacji roślin i zwierząt. |
Literatura: |
Zestaw aktów prawnych na stronie: https://www.gov.pl/web/gdos/prawo4 Bohatkiewicz A. (red.). 2008. Podręcznik dobrych praktyk wykonywania opracowań środowiskowych dla dróg krajowych http://siskom.waw.pl/nauka/literatura/podrecznik_dobrych_praktyk.pdf Chylarecki P. i inni 2011. Wytyczne dotyczące ocen oddziaływania elektrowni wiatrowych na ptaki. Projekt. https://www.researchgate.net/publication/260436975_Wytyczne_dotyczace_ocen_oddzialywania_elektrowni_wiatrowych_na_ptaki Chylarecki P., Sikora A., Cenian Z. (red.), 2009. Monitoring ptaków lęgowych. Poradnik metodyczny dotyczący gatunków chronionych Dyrektywą Ptasią. GIOŚ W-wa.https://monitoringptakow.gios.gov.pl/publikacje.html?file=files/pliki/publikacje/PoradnikMonitoringPtakow_2009.pdf&cid=289 Engel J., 2009: Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. https://www.gdos.gov.pl/files/artykuly/5073/Natura_2000_w_ocenach_oddzia.pdf Stryjecki M., Mielniczuk K. 2011. Wytyczne w zakresie prognozowania oddziaływań na środowisko farm wiatrowych. GDOŚ Warszawa. https://www.gdos.gov.pl/files/artykuly/5073/Natura_2000_w_ocenach_oddzia.pdf Wuczyński A. 2009. Wpływ farm wiatrowych na ptaki. Rodzaje oddziaływań, ich znaczenie dla populacji ptasich i praktyka badań w Polsce. Notatki Ornitologiczne, 50: 206–227 Zalewska A. (red.) 2013. Metody wykonywania waloryzacji przyrodniczych. Podręcznik metodyczny i przewodnik do zajęć terenowych. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest prezentacja multimedialna z zakresu metodyki wymaganej dla ekspertyz faunistycznych lub florystycznych oraz zakresu Raportu wymaganego w procedurze OOŚ. Ocena końcowa = ocena wykonania zadania projektowego na zdefiniowany temat - 50% ocena wynikająca z aktywności w trakcie zajęć - 30% obecność na zajęciach – 20% |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Kamiński, Krzysztof Kasprzyk | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kasprzyk, Lucjan Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.