Podstawy biologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-PBBIOL-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy biologii |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
_Biologia-plan studiów 1 rok 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość biologii na poziomie etapu kształcenia ponadpodstawowego (liceum) |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (35 godz.): - udział w wykładach – 30 h - udział w konsultacjach – 5 h Czas poświęcony na pracę indywidualna studenta (40 godz.) : - przygotowanie do wykładów – 10 h - przygotowanie do kolokwiów – 15 h - praca własna nad praca zaliczeniową (projekt, esej, referat, prezentacja multimedialna – 15 h Łącznie: 75 godzin (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: opisuje poziomy organizacji życia - K_W07 W2: charakteryzuje skład chemiczny organizmów - K_W03 W3: opisuje podstawowe procesy życiowe organizmów - K_W01 W4: wskazuje korelacje miedzy budową a funkcją na różnych poziomach organizacji życia - K_W02 W5: charakteryzuje podstawy procesów fizjologicznych i molekularnych zachodzących w komórkach żywych - K_W06 W6: dostrzega powiązania między organizmami i środowiskiem K_W07, K_W08 W7: przedstawia podstawowe metody badawcze w biologii – K_W23 W8: dostrzega powiązania między filogenezą a klasyfikacją organizmów - K_W12 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: samodzielnie dociera do źródeł wiedzy biologicznej w celu jej pogłębiania - K_U14, U2: czyta teksty źródłowe ze zrozumieniem - K_U16 U3: stosuje właściwą terminologię przy opisie zjawisk biologicznych- K_U01 U4: wykorzystuje wiedzę z różnych dziedzin biologicznych do opisu procesów i zjawisk biologicznych - K_U02 U5: identyfikuje przedstawiciela danej grupy systematycznej oraz gatunku - K_U05, K_U09 U6: formułuje poprawnie problemy badawcze, hipotezy i wnioski- K_U12 U7: analizuje tekst źródłowy i wyciąga poprawne wnioski – K_U13 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: krytycznie odnosi się do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu i innych źródeł przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do procesów biologicznych – K_K02 K2: ma świadomość ustawicznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy w oparciu o najnowsze doniesienia z badan naukach - K_U01 |
Metody dydaktyczne: | - wykład konwencjonalny połączony z prezentacją multimedialną, - wykład konwersatoryjny, - wykład problemowy, - pogadanka, - dyskusja prowadzona różnymi technikami, - burza mózgów, gry dydaktyczne, elementy gamifikacji. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Główne cele przedmiotu: - uporządkowanie i rozszerzenie wiedzy wyniesionej przez słuchaczy z liceum w stopniu pozwalającym na uzmysłowienie natury powiązań między działami biologii, - przedstawienie budowy i czynności organizmów oraz zależności przyczynowo-skutkowych w ewolucji świata ożywionego, - pokazanie podstawowych związków pomiędzy procesami występującymi w komórkach, tkankach, narządach i układach służących organizmowi jako całości, a także podstawowych prawidłowości funkcjonowania populacji i ekosystemów. Tematyka wykładów obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące jedności i różnorodności świata ożywionego, ciągłości życia na Ziemi, funkcjonowania ekosystemów oraz ochrony bioróżnorodności. Ponadto zawiera krótkie opisy najważniejszych doświadczeń i odkryć, które doprowadziły do poznania fundamentalnych zagadnień z biologii. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Metodologia badań biologicznych (biologia jako nauka o fenomenie życia, rozwój biologii na przestrzeni dziejów, nauki biologiczne, metody badawcze w biologii, metoda naukowa). 2. Jedność świata ożywionego - chemiczne podstawy życia (skład chemiczny organizmów, pierwiastki ważne biologicznie, podział i klasyfikacja związków organicznych i ich rola w komórce - białka, kwasy nukleinowe, tłuszcze, cukry, znaczenie wody), - poziomy organizacji materii ożywionej, - komórka jako podstawowa jednostka życia (organizacja komórki, system błon biologicznych, struktury komórkowe – ich budowa i funkcje, rodzaje komórek, porównanie typów komórek), - podstawowe procesy metaboliczne organizmów (ATP przenośnik energii w komórce, procesy anaboliczne kataboliczne, enzymy), - czynności życiowe jako przejaw metabolizmu, - ciągłość życia – genetyczne spojrzenie na życie (DNA - nośnik informacji genetycznej, organizacja materiału genetycznego, chromosomy, przekazywanie informacji genetycznej komórkom potomnym, cykl życiowy komórki, mitoza i mejoza, kod genetyczny, ekspresja informacji genetycznej, podstawowe prawa dziedziczenia, zmienność organizmów), - ciągłość życia – ewolucja (darwinowska teoria ewolucji, syntetyczna teoria ewolucji, źródła wiedzy o ewolucji, mechanizm ewolucji, zmiany ewolucyjne w populacjach, specjacja i makroewolucja, ewolucja życia na Ziemi, ewolucyjne źródło różnorodności strategii życiowych). 3. Różnorodność życia - gatunek – podstawowa jednostka bioróżnorodności, - istota, metody i typy klasyfikacji istot żywych, - zasady nomenklatury biologicznej, jednostki taksonomiczne, - wirusy - bezkomórkowe formy materii ożywionej, - królestwa istot żywych, - podstawowe czynności życiowe roślin i zwierząt, - fizjologiczne i anatomiczne adaptacje do środowiska roślin i zwierząt. 4. Życie biosfery (życie jako zjawisko w skali globalnej, pojęcia biosfery i ekosystemu, populacja i jej cechy, funkcjonowanie ekosystemów, obieg materii i przepływ energii, cykl węgla w biosferze, interakcje międzygatunkowe, bioróżnorodność w czasie i przestrzeni, ochrona bioróżnorodności). |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Podręczniki do liceum - Alberts B., Podstawy biologii komórki, PWN , 2009 - Sadakierska-Chudy A., Dąbrowska G., Goc A., Genetyka ogólna, Wydawnictwo UMK , 2004 - Solomon, E. P., Berg, L.R., Martin D.W. & Villee, C. Biologia, MULTICO, Warszawa 2000. - Traczyk W.Z. Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL 1997 i nowsze - Urbanek, A., Jedno istnieje tylko zwierzę... Myśli przewodnie biologii porównawczej. Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa, 2007. - Winter P.C. Hickey G.I. H,L. Fletcher H.L. Genetyka – krótkie wykłady, PWN, 2004 Literatura dodatkowa: - Campbell Biology. J.B. Reece, L.A. Urry, M.L. Cain, S.A. Wasserman, P.V. Minorsky, R.B. Jackson. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: - obecność na wykładach – obowiązkowa (20%) - aktywność na zajęciach (10%) - pozytywna ocena z kolokwium końcowego (40%) - śródsemestralne pisemne prace kontrolne: np. esej, projekt, prezentacja (30%) Kryteria oceniania: Wymagany próg na ocenę dostateczną – 55-60%, dostateczny plus – 61-70%, dobry – 71 – 80%, dobry plus – 81-89%, bardzo dobry - 90-100%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Żbikowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Żbikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest przypomnienie i ewentualne rozszerzenie wybranych wiadomości dotyczących zoologii, botaniki, genetyki i ekologii ze szczególnym uwzględnieniem zależności skutkowo-przyczynowych zachodzących między strukturą i funkcjonowaniem na różnych poziomach organizacji układów biologicznych. |
|
Pełny opis: |
Celem prowadzonych wykładów jest przedstawienie i ewentualne rozszerzenie wiadomości dotyczących w/w działów biologii ze szczególnym uwzględnieniem zależności skutkowo-przyczynowych zachodzących między środowiskiem życia i rolą organizmu a jego budową morfologiczną i anatomiczną, jak również zależności między budową i funkcjonowaniem organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biologicznej. Omówione są również podstawowe procesy zachodzące w organizmach żywych warunkujące utrzymanie homeostazy na poziomie organizmu, jak również z podkreśleniem roli tych procesów w funkcjonowaniu całego ekosystemu (np. fotosynteza i oddychanie). Istotną częścią zajęć jest wskazanie zależności między różnorodnością biologiczną i stabilnością układów na różnych poziomach organizacji materii. Zwraca się również uwagę na wpływ człowieka na strukturę i funkcjonowanie otaczającego nas środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Żbikowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Żbikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest przypomnienie i ewentualne rozszerzenie wybranych wiadomości dotyczących zoologii, botaniki, genetyki i ekologii ze szczególnym uwzględnieniem zależności skutkowo-przyczynowych zachodzących między strukturą i funkcjonowaniem na różnych poziomach organizacji układów biologicznych. |
|
Pełny opis: |
Celem prowadzonych wykładów jest przedstawienie i ewentualne rozszerzenie wiadomości dotyczących w/w działów biologii ze szczególnym uwzględnieniem zależności skutkowo-przyczynowych zachodzących między środowiskiem życia i rolą organizmu a jego budową morfologiczną i anatomiczną, jak również zależności między budową i funkcjonowaniem organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biologicznej. Omówione są również podstawowe procesy zachodzące w organizmach żywych warunkujące utrzymanie homeostazy na poziomie organizmu, jak również z podkreśleniem roli tych procesów w funkcjonowaniu całego ekosystemu (np. fotosynteza i oddychanie). Istotną częścią zajęć jest wskazanie zależności między różnorodnością biologiczną i stabilnością układów na różnych poziomach organizacji materii. Zwraca się również uwagę na wpływ człowieka na strukturę i funkcjonowanie otaczającego nas środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Żbikowski | |
Prowadzący grup: | Janusz Żbikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem prowadzonych zajęć jest przypomnienie i ewentualne rozszerzenie wybranych wiadomości dotyczących zoologii, botaniki, genetyki i ekologii ze szczególnym uwzględnieniem zależności skutkowo-przyczynowych zachodzących między strukturą i funkcjonowaniem na różnych poziomach organizacji układów biologicznych. |
|
Pełny opis: |
Celem prowadzonych wykładów jest przedstawienie i ewentualne rozszerzenie wiadomości dotyczących w/w działów biologii ze szczególnym uwzględnieniem zależności skutkowo-przyczynowych zachodzących między środowiskiem życia i rolą organizmu a jego budową morfologiczną i anatomiczną, jak również zależności między budową i funkcjonowaniem organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biologicznej. Omówione są również podstawowe procesy zachodzące w organizmach żywych warunkujące utrzymanie homeostazy na poziomie organizmu, jak również z podkreśleniem roli tych procesów w funkcjonowaniu całego ekosystemu (np. fotosynteza i oddychanie). Istotną częścią zajęć jest wskazanie zależności między różnorodnością biologiczną i stabilnością układów na różnych poziomach organizacji materii. Zwraca się również uwagę na wpływ człowieka na strukturę i funkcjonowanie otaczającego nas środowiska. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.