Podstawy genetyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-PGNSA-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy genetyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki i biochemii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczyciela - 15 godz. - udział w zajęciach laboratoryjnych – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (15 godz): - przygotowanie do ćwiczeń – 10 godz. - czytanie literatury - 3 godz. - udział w konsultacjach - 2 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. K_W11 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu genetyki i ma wiedzę o kwasach nukleinowych wykorzystywanych w badaniach molekularnych stosowanych w kryminalistyce 2. K_W09 - student omawia prawa dziedziczenia (dziedziczenie mendlowskie i niemendlowskie) 3. K_W10 - student rozumie zależność fenotypu od genotypu oraz wpływ środowiska na genotyp 4. K_W10 - student zna przyczyny zmienności organizmów i występowania mutacji 5. K_W10 - student zna czynniki zaburzające równowagę populacji 6. K_W08, K_W10 - student objaśnia jak sposób zapisu informacji genetycznej umożliwia stałość i zmienność genomu |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. K_U06, K_U08, K_U12 - student interpretuje wyniki obserwacji przekazywania cech i potrafi na podstawie danych doświadczalnych określić genotyp 2. K_U12 - student analizuje dane zawarte w rodowodach, potrafi określić sposób dziedziczenia cechy 3. K_U12 - student na podstawie danych eksperymentalnych potrafi określić prawdopodobieństwo wystąpienia danej cechy w kolejnych pokoleniach oraz w populacji 4. K_U08, K_U12 - student na podstawie danych określa sprzężenie genów oraz oblicza odległości pomiędzy genami 5. K_U12 - student interpretuje wyniki reakcji PCR wykorzystywanej w identyfikacji płci człowieka |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. K_K01 - student rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy 2. K_K02 - racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do informacji zakresu genetyki 3. K_K03 - student wyraża własną opinię dotyczącą wiedzy z zakresu genetyki popartą naukowymi podstawami, respektuje zdanie innych osób uczestniczących w zajęciach 4. K_K09 - student jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt i poprawną realizację zadania |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia - prezentacja multimedialna, pokaz, rozwiązywanie zadań z zakresu genetyki. W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. Zadania przewidziane do rozwiązania podczas zajęć będą rozwiązywane wspólnie. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Kurs zapoznaje studentów z podstawowymi działami genetyki, podstawowymi pojęciami genetycznymi i metodami stosowanymi do badania kwasów nukleinowych. Poznaje zasady zapisu genetycznego wykorzystywanego m. in. do analizy rodowodów. Student zapoznaje: sposoby interpretacji wyników krzyżówek genetycznych, mapowania genów, podstawowe informacje z zakresu genetyki populacyjnej i genetyki człowieka. |
Pełny opis: |
Wykład: Genetyka jako nauka (genetyka klasyczna, molekularna i populacyjna), rozwój badań, przełomowe osiągnięcia, możliwości wykorzystania. Budowa i organizacja materiału genetycznego, regulacja ekspresji genów organizmów prokariotycznych i eukariotycznych. Transformacja. Genetyka mendlowska (terminologia genetyczna, prawa Mendla). Współdziałanie genów. Chromosomowa determinacja płci oraz dziedziczenie cech sprzężonych z płcią. Transkrypcja, translacja i kod genetyczny. Dziedziczenie cytoplazmatyczne, genomy organellowe: chloroplastowy i mitochondrialny z uwzględnieniem ich pochodzenia i ewolucji. Zmienność organizmów. Mutacje i czynniki mutagenne. Naprawa uszkodzeń DNA. Molekularne metody badania genomu, markery genetyczne. Genetyka człowieka. PCR. Podstawy genetyki populacyjnej, prawo Hardy’ego-Weinberga - jego implikacje i metody testowania, dryf genetyczny i efektywna wielkość populacji, struktura i zróżnicowanie genetyczne populacji; czynniki wpływające na zmianę częstości alleli w populacjach. Ćwiczenia: Informacja genetyczna - kwasy nukleinowe. Dziedziczenie cech niezależnych (genetyka mendlowska). Wykorzystanie DNA w badaniach stosowanych w kryminalistyce. Genetyka człowieka - choroby genetyczne i ich diagnostyka. Genetyka populacyjna, analiza rodowodów, współczynnik i stopień pokrewieństwa. W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. Zadania przewidziane do rozwiązania podczas zajęć będą rozwiązywane wspólnie. |
Literatura: |
1. Sadakierska-Chudy A., Dąbrowska G, Goc A. Genetyka ogólna. Skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. wyd, pierwsze, Wydawnictwo UMK, 2004 2. Sadakierska-Chudy A. (red) Genetyka ogólna. Instrukcje do ćwiczeń dla studentów biologii. wyd, pierwsze, Wydawnictwo UMK, 2004 3. Piątkowska B., Goc A., Dąbrowska G. Zbiór zadań i pytań z genetyki, wyd, pierwsze, Wydawnictwo UMK, 1998 4. Fletcher H.L., Hickey G.I., Winter P.C. Genetyka. Krótkie wykłady. wyd, trzecie zmienione, PWN, 2011 5. Passarge E. 2004. Genetyka. Ilustrowany przewodnik. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 6. Bal J. (red) Biologia molekularna w medycynie. Elementy genetyki klinicznej. wyd, drugie zmienione, PWN 2007 7. Brown TA (red) Genomy. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001 czasopismo Genetyka+Prawo. Katedra Medycyny Sądowej UMK |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - końcowy test pisemny Ćwiczenia - końcowe pisemne zaliczenie i średnia z ocen uzyskanych na zajęciach. Zaliczenie ćwiczeń w zakresie wiedzy i umiejętności: ocena ciągła (bieżące przygotowanie studentów do zajęć i ich aktywność). W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena w skali 2-5. Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 27 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Boniecka | |
Prowadzący grup: | Justyna Boniecka, Magdalena Nocny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. Zadania przewidziane do rozwiązania podczas zajęć będą rozwiązywane wspólnie. Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 27 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Boniecka | |
Prowadzący grup: | Justyna Boniecka, Magdalena Nocny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
W przypadku konieczności przeprowadzenia zajęć w trybie zdalnym, elementy praktyczne zostaną przedstawione w formie nagrania lub/i zdjęć z dokładnym ich opisem. Część teoretyczna ćwiczeń zostanie przedstawiona w formie prezentacji. Zadania przewidziane do rozwiązania podczas zajęć będą rozwiązywane wspólnie. Zaliczenie ćwiczeń jak i egzamin mogą odbyć się zdalnie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.