Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Skład gatunkowy najliczniej występujących w Polsce zbiorowisk roślinnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2600-SGSA-1-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Skład gatunkowy najliczniej występujących w Polsce zbiorowisk roślinnych
Jednostka: Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa znajomość gatunków roślin


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (25 godz.):


- udział w wykładzie - 10


- udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 10


- udział w konsultacjach -5


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (55 godz.):


- przygotowanie do wykładu - 5


- przygotowanie do egzaminu - 15


- przygotowanie do ćwiczeń - 10


- przygotowanie do referatów – 10


- praca własna nad zaliczeniem zajęć – 15

Efekty uczenia się - wiedza:

(K_W03) - zna zasady prowadzenia obserwacji i dokumentowania wyników;

(K_W09) - identyfikuje grupy systematyczne i wybrane gatunki roślin, zbiorowiska roślinne Polski oraz wybrane siedliska.




Efekty uczenia się - umiejętności:

(K_U04) - rozpoznaje na podstawie kluczy oraz innych dostępnych narzędzi zbiorowiska roślinne Polski oraz wybrane siedliska;

(K_U07) - umie wykorzystywać dostępne źródła informacji naukowej w celu weryfikacji zebranego materiału biologicznego;

(K_U09) - użytkuje komputer w zakresie koniecznym do wyszukiwania informacji, tworzenia baz danych, analizy danych, sporządzania raportów i prezentacji wyników;

(K_U10) - interpretuje obserwacje i pomiary i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski;

K_U11) - potrafi przygotowywać ekspertyzy sądowe z zakresu biologii i je prezentować;

(K_U13) - korzysta z informacji źródłowych w języku polskim i angielskim, przeprowadza analizy, syntezy, podsumowania badanych zjawisk i obiektów, krytycznie ocenia i poprawnie wnioskuje.



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

(K_K01) - jest gotowy do pogłębiania wiedzy z zakresu botaniki.

(K_K02) - jest ostrożny i krytyczny w przyjmowaniu informacji z literatury naukowej, internetu, a szczególnie dostępnej w masowych mediach, mających odniesienie do ochrony siedliskowej.


Metody dydaktyczne:

Wykład z pokazem.

Ćwiczenia: identyfikacja zbiorowisk roślinnych w terenie, oznaczanie z kluczami i atlasami, sporządzanie dokumentacji warunków ich występowania, analiza z literaturą, prezentacja, dyskusja.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna
- referatu
- seminaryjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zbiorowiskami roślinnymi występującymi w Polsce i umiejętność samodzielnego ich rozpoznawania przy pomocy kluczy, rysunków i fotografii.

Pełny opis:

Przekazanie wiedzy współczesnych problemów związanych z ochroną siedlisk i zbiorowisk roślin; nauczenie posługiwania się podręcznikami i innymi pomocami (klucze drukowane i multimedialne, atlasy) w celu oznaczenia głównych typów zbiorowisk roślinnych występujących w Polsce. Rozpoznawanie samodzielne najważniejszych zbiorowisk roślinnych występujących naturalnie w terenie, sporządzanie dokumentacji ich stanu, warunków siedliskowych i ewentualnych zagrożeń oraz udostępnianie uzyskanych danych w formie prezentacji.

Literatura:

Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych, Matuszkiewicz Władysław,

Wydawca: Wydawnictwo Naukowe PWN;

Atlas roślinności lasów, Leokadia Witkowska-Żuk, Wydawnictwo Multico;

Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wysocki Czesław, Sikorski Piotr, Wydawnictwo SGGW.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny - test.

Ćwiczenia: przygotowanie prezentacji.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marcin Woch
Prowadzący grup: Marcin Woch
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)