Anatomia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-AC-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Anatomia człowieka |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student powinien posiadać zakres wiadomości ogólnobiologicznych na poziomie podstawowym matury z biologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | • udział w wykładach – 15 godzin. • udział w ćwiczeniach – 30 godzin • konsultacje – 2 godz. • samodzielne przygotowanie studenta – 45 godzin. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - Student zna i rozumie pojęcia dotyczące anatomii człowieka. Opisuje szczegółowo budowę ciała człowieka. (K_W01). W2 - Wyjaśnia pojęcia anatomiczne oraz związki i zależności pomiędzy strukturą i funkcją poszczególnych organów oraz układów z uwzględnieniem zmienności wewnątrzpopulacyjnej i międzypopulacyjnej (K_W02). W3 - Wskazuje podstawowe metody analityczne wykorzystywane w badaniach anatomicznych (K_W05). W4 - Ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka (K_W14). W5 - Zna zasady etyki badań w anatomii człowieka oraz pracy ze szczątkami ludzkimi (preparatami anatomicznymi) (K_W19). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 – Student wykorzystuje podstawową wiedzę z zakresu anatomii człowieka w analizie zjawisk przyrodniczych (KU_02). U2 - Stosuje podstawowe techniki badawcze i analityczne mające zastosowanie w anatomii (KU_03). U3 - Wykazuje umiejętność czytania ze zrozumieniem literatury fachowej z zakresu anatomii (KU_16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 – Student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu anatomii człowieka (K_K01). K02 - Racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, internetu, i innych źródeł masowego przekazu, a także obiegowych przekonań odnoszących się do anatomii człowieka (K_K02). |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów ze szczegółową budową anatomiczną człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układu ruchu. Przedstawione zostaną treści z zakresu anatomii systematycznej, topograficznej oraz szczegółowej. |
Pełny opis: |
Omówione zostaną zagadnienia związane ze szczegółową budową anatomiczną ciała człowieka – poszczególnych układów i organów w ujęciu opisowym, systematycznym oraz topograficznym z uwzględnieniem zmienności osobniczej (międzypopulacyjnej, dymorfizm płciowy oraz zmienność z wiekiem). Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółową budową anatomiczną człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu anatomii prawidłowej i topograficznej ze szczególnym naciskiem na budowę i funkcjonowanie narządu ruchu. Szczegółowe tematy: 1. Przedmiot zainteresowania i badań anatomii człowieka oraz jej podział. Zarys historii badań anatomicznych od czasów starożytnych do współczesności. Metody badań w anatomii człowieka. 2. Płaszczyzny i osie ciała człowieka. Okolice ciała człowieka. Symetria i asymetria w budowie ciała i narządów. 3. Układ ruchu. Budowa histologiczna. Tkanka łączna oporowa. Tkanka kostna i chrzęstna. Kostnienie. Część bierna i czynna układu ruchu. Połączenia kości. Typologia kości i stawów. Budowa stawu. 4. Budowa i funkcje szkieletu człowieka (szkielet osiowy i szkielet kończyn). Funkcje szkieletu. 5. Część czynna układu ruchu. Tkanka mięśniowa. Budowa mięśnia szkieletowego. Typologia mięśni. Mięśnie ciała człowieka. 6. Układ krążenia. Układ krwionośny i chłonny. Szczegółowa budowa serca i naczyń krwionośnych. Mały i duży obieg krwi. Krążenie w okresie płodowym. Ukrwienie poszczególnych części ciała. Węzły chłonne oraz krążenie limfy. Narządy przychłonne. 7. Układ oddechowy człowieka. Budowa anatomiczna. Górne i dolne drogi oddechowe. Płuca. Mechanika oddychania. 8. Układ trawienny. Szczegółowa budowa układu pokarmowego – odcinki i narządy układu pokarmowego. Gruczoły trawienne budowa i funkcja. 9. Układ wydalniczy. Szczegółowa budowa układu wydalniczego. Budowa i funkcja nerek. Różnice w budowie układu wydalniczego męskiego i żeńskiego. 10. Układ płciowy. Szczegółowa budowa układu płciowego męskiego i układ płciowego żeńskiego. 11. Układ nerwowy. Szczegółowa budowa ośrodkowego układu nerwowego człowieka (mózgowie i rdzeń kręgowy). Układ nerwowy obwodowy. Nerwy czaszkowe i rdzeniowe. Układ nerwowy autonomiczny. Unerwienie poszczególnych części i okolic ciała człowieka. 12. Układ wewnątrzwydzielniczy. Budowa anatomiczna i rozmieszczenie gruczołów wydzielania dokrewnego człowieka. 13. Narządy zmysłów. Budowa anatomiczna. Narząd wzroku, narząd słuchu i równowagi, narząd powonienia, narząd smaku, narząd czucia skórnego. 14. Powłoka wspólna. Budowa i funkcje skóry. Gruczoły skóry i jej wytwory. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter F., H., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Antropologia, 1989 (praca zbiorowa pod redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Gray H. 1991, Gray’s Anatomy, Greenwich Editions. McMinn R., Hutchings R., Pegington J., Abrahams P., 1994, Kolorowy Atlas Anatomii Człowieka, Wydawnictwo Slovart, Bratysława, Solis, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
W1: Absolwent zna i rozumie pojęcia dotyczące anatomii człowieka oraz zasady skutecznego i efektywnego stymulowania rozwoju fizycznego człowieka. K_W01 W2: Absolwent posiada wiedzę merytoryczną i metodologiczną niezbędną do przygotowania raportów, projektów i pracy dyplomowej obejmujących zagadnienia z zakresu szczegółowej anatomii człowieka. K_W13 U1: Absolwent potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu anatomii człowieka w celu poszerzania działalności sportowo-rekreacyjnej oraz rozwiązywania złożonych problemów pojawiających się w czasie realizacji zadań sportowo-rekreacyjnych i zdrowotnych. KU_04 U2: Absolwent potrafi wykorzystać specjalistyczną terminologię z zakresu szczegółowej anatomii człowieka w celu propagowania wiedzy na temat sportu, wellness, zdrowego stylu życia oraz potrafi dostosować sposób komunikowania się do poziomu rozwoju psychicznego i społecznego osób, z którymi pracuje. KU_05 K1: Absolwent jest gotów do krytycznego odnoszenia się do obiegowych opinii i analizowania ich w oparciu o zdobytą wiedzę a także dokonywania samooceny własnych kompetencji w zakresie szczegółowej anatomii człowieka. K-K01 K2: Absolwent zna wartość zdobytej wiedzy z zakresu anatomii człowieka i umiejętności i na ich podstawie rozwiązuje problemy poznawcze i praktyczne, a także docenia znaczenie zdobytej wiedzy dla skuteczności i efektywności działania oraz wykorzystuje zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny w formie testu- W01 kolokwium - U02 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny w formie testu (mieszany: pytania otwarte i pytania zamknięte) ndst 0-59% dst- 60-69% dst plus- 70-79% db- 80-87% db plus- 88-94% bdb- 94-100% Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium. W zakresie umiejętności: zaliczenie praktyczne w postaci oceny zadań zrealizowanych na ćwiczeniach. W zakresie kompetencji społecznych: oceniana jest aktywność studenta na zajęciach i jego zaangażowanie oraz praca zespołowa. Ocena ostateczna z ćwiczeń laboratoryjnych: średnia z uśrednionych ocen cząstkowych uzyskanych na zajęciach i oceny z końcowego kolokwium. ndst 0-59% dst- 60-69% dst plus- 70-79% db- 80-87% db plus- 88-94% bdb- 94-100% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Rogowska | |
Prowadzący grup: | Alicja Drozd-Lipińska, Kinga Linowiecka, Ewa Rogowska, Justyna Szpotan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółową budową anatomiczną człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu anatomii prawidłowej i topograficznej ze szczególnym naciskiem na budowę i funkcjonowanie narządu ruchu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter F., H., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Antropologia, 1989 (praca zbiorowa pod redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Gray H. 1991, Gray’s Anatomy, Greenwich Editions. McMinn R., Hutchings R., Pegington J., Abrahams P., 1994, Kolorowy Atlas Anatomii Człowieka, Wydawnictwo Slovart, Bratysława, Solis, Warszawa.Uwagi |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Brożyna | |
Prowadzący grup: | Anna Brożyna, Kinga Linowiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółową budową anatomiczną człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu anatomii prawidłowej i topograficznej ze szczególnym naciskiem na budowę i funkcjonowanie narządu ruchu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter F., H., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Antropologia, 1989 (praca zbiorowa pod redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Gray H. 1991, Gray’s Anatomy, Greenwich Editions. McMinn R., Hutchings R., Pegington J., Abrahams P., 1994, Kolorowy Atlas Anatomii Człowieka, Wydawnictwo Slovart, Bratysława, Solis, Warszawa.Uwagi |
|
Uwagi: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
CZ LAB
LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 40 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Brożyna | |
Prowadzący grup: | Anna Brożyna, Kinga Linowiecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z budową anatomiczną człowieka ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółową budową anatomiczną człowieka. Przedstawione zostaną treści z zakresu anatomii prawidłowej i topograficznej ze szczególnym naciskiem na budowę i funkcjonowanie narządu ruchu. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bochenek A, Reicher M., 2010, Anatomia człowieka, Tom 1-5. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Krechowiecki A., Czerwiński F., 1987, Zarys anatomii człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Malinowski A., 2010, Repetytorium z anatomii człowieka. Tom 1 i 2. Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań. Netter F., H., 2011, Atlas anatomii człowieka z polskim mianownictwem anatomicznym. Elsevier. Sokołowska-Pituchowa J. (red.), 2006, Anatomia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. Literatura uzupełniająca: Antropologia, 1989 (praca zbiorowa pod redakcją A. Malinowskiego i J. Strzałko). Wydawnictwo PWN. Poznań - Warszawa. Gray H. 1991, Gray’s Anatomy, Greenwich Editions. McMinn R., Hutchings R., Pegington J., Abrahams P., 1994, Kolorowy Atlas Anatomii Człowieka, Wydawnictwo Slovart, Bratysława, Solis, Warszawa.Uwagi |
|
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.