Filozofia z elementami etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-FL-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0223) Filozofia i etyka
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia z elementami etyki |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Oferowany przedmiot ma charakter prerekwizytu, w związku z czym nie określa się żadnych wymagań wstępnych dla jego uczestniczek i uczestników. Wykłady odbywają się w formie STACJONARNEJ. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy uczestnika wykładu z filozofii samotności przedstawia się następująco: 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów dla danego przedmiotu – 15 - godziny konsultacji indywidualnych uczestnika kursu – 10 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu – 15 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania – 15 3. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej (-ych) praktyki (praktyk) – nie jest wymagane dla tego przedmiotu |
Metody dydaktyczne: | Główna metoda: to metoda wykładowa-podająca, uzupełniona o elementy metody konwersatoryjnej-uczestniczącej. Ponadto podczas zajęć wykorzystywane będą metody towarzyszące, takie jak: - metoda tekstu źródłowego - metoda analityczno-syntetyzująca - metoda porównawcza - metoda case studies - metoda prezentacji multimedialnej |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest zapoznanie studenta z problematyką filozofii ze szczególnym zwróceniem uwagi na antropologię, filozofię społeczną oraz etykę, tak aby analizując otaczającą go rzeczywistość, w której podejmie pracę, miał świadomość złożoności problemów występujących w rzeczywistości społecznej oraz moralnego wymiaru podejmowanej w niej aktywności. |
Pełny opis: |
Wykład ma na celu przygotowanie studenta do analizy problemów antropologicznych, społecznych i etycznych, pojawiających się w kontekście relacji międzyludzkich i działalności społecznej. Przedmiotem refleksji będą takie kategorie, jak: człowiek, osoba, wolność, podmiotowość, wykluczenie, prawda, odpowiedzialność, relacja, wspólnota, społeczność, dialog, etyka, bioetyka, ekoetyka, moralność, prawa człowieka, hedonizm, utylitaryzm, normy, wartości, sumienie, cnota moralna, sprawiedliwość, przebaczenie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Alichniewicz A., Eutanazja a etyczne podstawy medycyny stanów terminalnych, w: M. Gałuszka, K. Szewczyk (red.), Narodziny i śmierć. Bioetyka kulturowa wobec stanów granicznych życia ludzkiego, Warszawa, Łódź 2002, s. 155-192; 2. Chudy W., Człowiek niepełnosprawny w świetle filozofii, Ethos 3-4 (2007), s. 67-80; 3. Chyrowicz B., „Moralni święci”. Czy istnieje obowiązek spełniania czynów supererogacyjnych?, w: B. Chyrowicz (red.), Etyka i technika w poszukiwaniu ludzkiej doskonałości, Lublin 2004, s. 85-99; 4. Crosby J.F., Zarys filozofii osoby, Kraków 2007 (fragmenty); 5. Horowski J., Koncepcja integralnego, cielesno-duchowego rozwoju człowieka w ujęciu pedagogiki tomistycznej, w: P. Błajet (red.), Ciało – edukacja – umysł, Bydgoszcz 2010, s. 43-59; 6. Horowski J., Sprawności czy kompetencje moralne?, „Paedagogia Christiana” 1/29 (2012), s. 191-208; 7. Horowski J., Włączenie w życie społeczne jako wymóg sprawiedliwości – w perspektywie rozwoju moralnego, w: I. Jazukiewicz, E. Rojewska (red.), Nadzieja i sprawiedliwość jako sprawności moralne w wychowaniu, Szczecin 2014, s. 189-206; 8. Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, Lublin 2001 (fragmenty); 9. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w dniu 10 grudnia 1948 r. w Paryżu; 10. Swift A., Wprowadzenie do filozofii politycznej, Kraków 2010 (fragmenty); 11. Valverde C., Antropologia filozoficzna, Poznań 1998 (fragmenty). Literatura uzupełniająca: 1. Bartnik Cz.S., Personalizm, Lublin 1996; 2. Bołoz W., Bioetyka i prawa człowieka, Warszawa 2007; 3. Bronk A., Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998; 4. Dębowski J., „Prawda dialogu” , czyli jak unikać instrumentalizacji prawdy?, w: M. Szulakiewicz, Z. Karpus (red.), Dialog w kulturze, Toruń 2003, s. 67-93; 5. Gadacz T., Wychowanie jako spotkanie osób, w: F. Adamski (red.), Wychowanie personalistyczne. Wybór tekstów, Kraków 2005, s. 213-221; 6. Galewicz W. (red.), Antologia bioetyki, t. 1: Wokół śmierci i umierania, Kraków 2009. 7. Gogacz M., Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady bydgoskie, Warszawa 1997; 8. Kotarbiński T., Medytacje o życiu godziwym, Warszawa 1986; 9. Szostek A., Rola pojęcia godności w etyce, w: tenże, Wokół godności, prawdy i miłości. Rozważania etyczne, Lublin 1998, s. 42-63; 10. Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002; 11. Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1: Etyka indywidualna, t. 2: Etyka społeczna, Kraków 2005; 12. Tischner J., Myślenie według wartości, w: tenże, Myślenie według wartości, Kraków 2000, s. 477-493; |
Metody i kryteria oceniania: |
W1, W2, U1 – kolokwium, pisemny test, pytania otwarte Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie kolokwium ndst – 15,5 pkt (50%) dst - 16 pkt (51%) dst plus - 20 pkt (67%) db - 22 pkt (75%) db plus - 25 pkt (83%) bdb - 27 pkt (90%) |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się dla tego przedmiotu praktyk zawodowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Domeracki | |
Prowadzący grup: | Piotr Domeracki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.