Sporty mentalne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-M2-SM-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(1014) Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
|
Nazwa przedmiotu: | Sporty mentalne |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://www.facebook.com/sportymentalnewpolsce |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu turystyki i rekreacji oraz biomedycznych i psychopedagogicznych uwarunkowań kultury fizycznej i rozwoju człowieka a także zasad bhp. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy z udziałem nauczyciela 70 godz. Wykłady - 15 godz. Ćwiczenia – 45 godz. Konsultacja – 10 godz. Praca własna studenta – 50 godz. Przygotowanie do ćwiczeń – 20 godz. Opracowanie ćwiczeń, referatów, projektów – 10 godz. Przygotowanie do kolokwiów i ćwiczeń – 10 godz. W sumie 160 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: ma wiedzę w zakresie problematyki sportu i rekreacji, definiuje i operuje terminologią i pojęciami związanymi z tematyką kursu, a także potrafi umiejscowić problematykę kursu w obszarze nauk o kulturze fizycznej, nauk o zdrowiu i innych - K_W01, K_W02 W2: wskazuje czynniki determinujące aktywność sportową i rekreacyjną człowieka oraz wymienia motywy uczestnictwa w różnych formach sportu i rekreacji - KW_07 W3: charakteryzuje sport i rekreację jako jedną z metod upowszechniania zdrowego stylu życia oraz wymienia i charakteryzuje stosowane w nich środki i formy z uwzględnieniem zróżnicowanych grup uczestników imprez i zajęć sportowo-rekreacyjnych - K_W11, K_W12, KW_13 W4: zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej - K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: przygotowuje w grupie konspekt z zaplanowanych do przeprowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych w oparciu o wiedzę metodyczną i własne przemyślenia w tym zakresie, z uwzględnieniem rozwiązań wszystkich sytuacji, które mogą utrudnić lub uniemożliwić realizację powyższych zajęć – K_U02, K_U03, K_U07, K_U12 U2: udziela porad w zakresie podstawowych zasad organizacji różnych form zajęć sportowo-rekreacyjnych – K_U02, K_U03, K_U04, K_U07 U3: stosuje w praktyce przepisy bezpieczeństwa i higieny przy organizacji zajęć sportowo-rekreacyjnych, ocenia sytuację i reaguje w sytuacjach awaryjnych podczas ich prowadzenia – K_U02, K_U04, K_U07, K_U12 U4: opracowuje program zajęć sportowo-rekreacyjnych i opis dyscypliny we wskazanej formie – K_U04, K_U07, K_U09; K_U12 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: wskazuje na korzyści wynikające z dostrzeżenia własnych luk kompetencyjnych oraz jednoczesnej potrzeby dalszego kształcenia i uzupełniania wiedzy z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji – K_K01, K_K03 K2: wskazuje pozytywne aspekty pracy zespołowej w zajęciach sportowo-rekreacyjnych; współdziała i pracuje w grupie przyjmując w niej różne role w trakcie prowadzenia zajęć – K_K02, K_K03, K_K05 K3: wykazuje kreatywność w działaniu w trakcie prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych, wykazuje się samodzielnością oraz elastycznością w podejmowaniu decyzji w trakcie ich trwania – stosownie do sytuacji – K_K05, K_K08 K4: okazuje szacunek wobec uczestnika zajęć sportowo-rekreacyjnych i wskazuje na korzyści wynikające z sportów mentalnych i rekreacji ruchowej w profilaktyce zdrowotnej oraz ze stosowania standardów i zasad zawodowych w pracy instruktora – K_K04, K_K07, K_K08 K5: wskazuje na korzyści wynikające z dbałości o własny poziom sprawności fizycznej i intelektualnej, niezbędny do wykonywania zadań właściwych dla podjętej działalności zawodowej instruktora – K_K07 |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - inscenizacja |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć dotyczy treści z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji, w szczególności opartych na aktywności intelektualnej. Student poznaje m.in. podstawowe pojęcia terminologiczne i uwarunkowania społeczno-pedagogiczne związane ze sportem i rekreacją mentalną i ruchową. Student poznaje i charakteryzuje wybrane dyscypliny sportów i gier mentalnych, odkrywa ich pochodzenie, znaczenie, reguły i historię. Student przygotowuje się do zawodowej roli instruktora sportu i rekreacji, przygotowując konspekt i program zajęć sportowo-rekreacyjnych z wybranej dyscypliny sportów i gier mentalnych dla wskazanej grupy społecznej, zgodnie z zasadami i przepisami bhp. Student sam aktywnie podejmuje ćwiczenia i realizuje elementy treningu mentalnego, treningu uważności i metod relaksacji. W ramach przedmiotu organizowany jest wyjazd terenowy z praktyczną formą uczestnictwa i nauki sportów mentalnych pt. "ChessYoga". |
Pełny opis: |
Treści programowe - wykłady: 1. Wprowadzenie do nauk o kulturze fizycznej; istota sportów mentalnych i aktywności umysłowej w sporcie; film "Wielka gra" (2h); 2. Wielka gra - sztuka rywalizacji; historia gier; astralagusy-kości-tabula. Film "Historia gier planszowych i komputerowych" (2h); 3. Wybrane dyscypliny sportów i gier mentalnych; organizacja i struktura wybranych dyscyplin, reguły i zasady gry (2h); 4. Badania naukowe i prawne nad aspektami sportu i rekreacji; udział w konferencji naukowej np. "Prawne aspekty sportu" (2h) 5. Podstawy psychologii sportu, sylwetka trenera mentalnego; trening mentalny (2h); 6. Tajemnice i budowa ludzkiego mózgu; techniki relaksacyjne (2h) 7. Trening EMS; spotkanie z trenerem (2h); 8. Zaliczenie (1h); Treści programowe - ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do nauk o kulturze fizycznej: teoria i klasyfikacja KF, sportu i rekreacji; istota sportów mentalnych i aktywności umysłowej w sporcie (2h); 2. Grawitacja – udział w dniu gier planszowych na UMK; wprowadzenie do gier i zabaw umysłowych (2h); 3. Sylwetka trenera, instruktora i animatora sportu i rekreacji – zasady komunikacji; zasady pracy i przygotowania zajęć sportowo-rekreacyjnych – przepisy prawne i przygotowanie konspektu (2h); 4.5. Wybrane formy sportów mentalnych i rekreacji: sporty i rekreacja mentalna (4h); 6. Charakterystyka i istota sportów i rekreacji mentalnych; psychika w sporcie; film "Najlepszy" (2h); 7. Trening EMS z użyciem elektrostymulacji mięśni ; spotkanie z trenerem (2h); 8.9. Wybrane formy sportów mentalnych i rekreacji: gry planszowe i umysłowe (4h); 10. Charakterystyka i istota gier planszowych i umysłowych; film np. "Mozart szachów" (2h); 11. Wybrane formy sportów mentalnych i rekreacji: gry karciane i umysłowe (2h); 12. Charakterystyka i istota gier karcianych i umysłowych; elementy gry w brydża lub Baśkę (2h); 13. Podstawy psychologii sportu, sylwetka trenera mentalnego; elementy treningu mentalnego (2h); 14. Gimnastyka umysłu i trening uważności (2h); 15. Ćwiczenia oddechowe i relaksujące (2h); 16. Zajęcia sportowo-rekreacyjne w formie ćwiczeń terenowych (obóz chess&yoga): elementy hatha joga; elementy gry w szachy; podstawy treningu uważności, ćwiczenia oddechowe i relaksujące (15h); |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Behnke M., Chlebosz K., Kaczmarek M., Trening mentalny, Psychologia sportu w praktyce, Zielonka 2017. Bielec G., Półtorak W., Warchoł K., Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej, PROKSENIA, Kraków 2011. Bronikowski M., Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, AWF, Poznań 2012. Gołdys A., Derlatka I., Ślifirska O., Tadeusiak-Jeznach K., Sport dla wszystkich. Zdrowie dla każdego. Poradnik dla animatorów sportu, dostęp na: http://ww.org.pl/data/publikacja%20LZS.pdf Pluta B., Siwiński W., Teoria i metodyka rekreacji (zagadnienia podstawowe), AWF, Poznań 2010. Siwiński W., Prestiż zawodowy specjalisty rekreacji ruchowej w świadomości społecznej dorosłych, Monografia nr 327, AWF, Poznań 1998. Toczek-Werner S. (red.), Podstawy rekreacji i turystyki, AWF, Wrocław 2005. Literatura uzupełniająca: Grabara M., Szopa J. „Asany jogi dla współczesnego człowieka”, AWF, Katowice 2013. Poradnik metodyczny dla nauczycieli prowadzących zajęcia szachowe w ramach projektu „Edukacja przez Szachy w Szkole”, Polski Związek Szachowy, Warszawa 2016. Poradniki i podręczniki na temat gimnastyki umysłu, treningu mentalnego (np.. Bączek) i treningu uważności itp. Poradniki do nauczania gry w szachy, brydża i hatha joga czasopisma branżowe i strony internetowe związków i klubów sportowych |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium z problematyki kultury fizycznej i teorii sportów mentalnych W1, W2, W3 - przygotowanie programu zajęć sportowo-rekreacyjnych i ich realizacja U3, U4 - ocena z konspektu zajęć sportowo-rekreacyjnych U1 - karta opisu dyscypliny (sportu lub gry) mentalnej W1, W2, W3 - aktywność na zajęciach praktycznych /uczestnictwo w dyskusjach; spotkaniach, festiwalach, konferencjach itp.; K1, K3 |
Praktyki zawodowe: |
- uczestnictwo w zajęciach sportowo-rekreacyjnych (szachojoga) w wybranym regionie Polski (maj/czerwiec) termin: maj/czerwiec miejsce: dowolny teren o charakterze rekreacyjno-przyrodniczym zakwaterowanie: ośrodek dydaktyczno-rekreacyjny (Bachotek) dojazd: własny lub PKP orientacyjny koszt: 250zł program: zajęcia praktyczne gry w szachy i jogi z instruktorami sportu i rekreacji, wyżywienie, zajęcia integracyjno-rekreacyjne, czas wolny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Smoleńska | |
Prowadzący grup: | Olga Smoleńska | |
Strona przedmiotu: | https://www.facebook.com/sportymentalnewpolsce | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 w semestrze letnim sposób prowadzenia zajęć (kontaktowy/zdalny) zostanie określony odrębnym zarządzeniem Rektora przed rozpoczęciem semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.