Odżywianie w sporcie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-OS-2-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0511) Biologia
|
Nazwa przedmiotu: | Odżywianie w sporcie |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 15h wykładu +15h laboratorium + 10h konsultacji tj. 40 godzin kontaktowych, 2. 10h praca indywidualna, 3. 10h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania ćwiczeń, 4. 15h czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia wykładu całkowity czas nakładu pracy studenta to 75h = 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje pojęcia: zdrowego odżywiania, zbilansowanej diety, ponderostatu, lipostatu, niedoborów pokarmowych, anoreksji, bulimii, otyłości – K_W05 W2: charakteryzuje podobieństwa i odmienności biologicznych potrzeb człowieka w kontekście zapotrzebowania energetycznego organizmu – K_W01, K_W03 W3: wyjaśnia mechanizmy zaburzeń zdrowotnych wywołanych przez niewłaściwie odżywianie – K_W02 W4: wskazuje właściwe metody profilaktyki zaburzeń zdrowotnych wywołanych przez niewłaściwe odżywianie – K_W07, K_W11 W5: zna sztuczne substancje słodzące, konserwanty - K_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii człowieka w analizie jego potrzeb biologicznych– K_U01 U2: potrafi wskazać czynnościowe sposoby korygowania otyłości – K_U04 U3: prawidłowo ocenia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka, wynikające z nieodpowiedniego odżywiania - K_U07 U4: potrafi wybrać produkty nieprzetworzone pozbawione wzmacniaczy smaku i aromatu – K_U05 U5: wykazuje umiejętność oznaczania zawartości różnych substancji antyodżywczych zawartych w żywności. Interpretuje wyniki wykonanych doświadczeń i wyciąga poprawne wnioski – K_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: racjonalnie i krytycznie podchodzi do informacji uzyskanej z literatury naukowej, Internetu i innych źródeł masowego przekazu, a także z tradycji i obiegowych przekonań odnoszących się do zasad odżywiania – K_K01, K_K02 K2: jest chętny do popularyzacji wiedzy z zakresu zasad zdrowego odżywiania – K_K03 K3: jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i innych oraz umie postępować w stanie zagrożenia zdrowia i życia – K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: prezentacja multimedialna Ćwiczenia laboratoryjne: wstęp teoretyczny i omówienie doświadczeń - prezentacja multimedialna; dyskusja na tematy związanie z zasadami prawidłowego odżywiania w sporcie |
Skrócony opis: |
Wykład opisuje i wyjaśnia fizjologiczne mechanizmy regulacji apetytu (mechanizm głodu i sytości), koncepcje ponderostatu i lipostatu oraz mechanizmy zaburzeń funkcji ustroju, jako przyczynę lub konsekwencję niewłaściwego odżywiania (nieracjonalne stosowanie suplementów diety, stosowanie sztucznych substancji słodzących, substancji konserwujących). Zajęcia laboratoryjne pozwolą studentom na poznanie zawartości substancji odżywczych i antyodżywczych w produktach żywnościowych. Dostarczą wiedzy, w jaki sposób wybierać produkty wykazujące wysoką wartość odżywczą. |
Pełny opis: |
W ramach przedmiotu Odżywianie w sporcie realizowane są tematy dotyczące mechanizmu głodu i sytości, genezy zaburzeń funkcji ponderostatu i lipostatu. Student zdobywa wiedzę dotyczącą zdrowej zbilansowanej diety oraz mechanizmów prowadzących do powstawania zaburzeń odżywiania prowadzących do bulimii i anoreksji. Wykłady obejmują również informacje dotyczące stosowanie antyoksydantów i suplementów diety oraz niektórych aspektów żywienia osób w różnym wieku (niemowląt, dzieci w wieku szkolnym, osób w podeszłym wieku). Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Fizjologiczne mechanizmy regulacji apetytu: mechanizm głodu i sytości 2. Koncepcja ponderostatu i lipostatu 3. Jakościowe i ilościowe podłoże zdrowej diety 4. Bulimia i anoreksja 5. Antyoksydanty i suplementy diety 6. Niektóre aspekty żywienia ludzi w okresie niemowlęctwa i w podeszłym wieku • Witamina D3 a nowotwory, grypa i przeziębienie, nadciśnienie i choroby serca. • Pokarmowe źródła witaminy D3 • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe - omega 3 i omega 6 • Niedobór lub nadmiar żelaza Ćwiczenia obejmują następujący zakres tematów: antyoksydanty w sporcie. Substancje antyodżywcze w żywności. Wpływ konserwantów i dodatków żywności na zdrowie. Słodziki – wpływ na organizm, rola w diecie odchudzającej. Żywieniowe wspomaganie zdolności wysiłkowych – kofeina. Alkohol a zdrowie człowieka. Środki wspomagające odchudzanie. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Podstawy żywienia i dieto terapia. Nancy J. Peckenpaugh, red. wyd. pol. Danuta Gajewska, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011, wyd.1 2. Dietoterapia. Dariusz Włodarek, Ewa Lange, Lucyna Kozłowska, Dominika Głąbska, PZWL, Warszawa 2014, wyd.1 3. Żywienie. Wpływ na zdrowie człowieka. Simon Langley-Evans, Marian Grzymisławski, red. wyd. pol. Mirosław Jarosz, PZWL, Warszawa 2013, wyd.1 4. Podstawy dietetyki. Jacek Bujko, SGGW, Warszawa 2008, wyd.2 5. Toksykologia żywności. Przewodnik do ćwiczeń. Anna Brzozowska (red.), SGGW, Warszawa 2010. 6. Wybrane zagadnienia z toksykologii żywności. Andrzej Kotecki (red.), Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2012. 7. Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Edward Szłyk, Marcin Cichosz, Anna Filipiak-Szok, Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013. Literatura uzupełniająca Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Helena Ciborowska, Anna Rudnicka, PZWL, Warszawa 2014, wyd.4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu: pozytywna ocena z kolokwium końcowego Kolokwium końcowe – W01,W02,W03,W05,W07,W11, U04, U07 Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach - limit nieobecności 30% oraz: pozytywna ocena z kolokwium końcowego - W01,W02, W03, U05, U07 i aktywność na zajęciach - U02, U05, K01, K02, K03, K04 Kryteria oceniania: wymagany próg na ocenę dostateczną - 55-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus 81-90%, bardzo dobry - 91-100% . |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska | |
Prowadzący grup: | Justyna Maliszewska, Anna Nowakowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Uwagi: |
dr Justyna Maliszewska - konsultacje- poniedziałek 10.00-12.00. Proszę o wcześniejsze umawianie się na konsultacje drogą mailową - ojustyna@umk.pl |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.