Podstawy zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2600-SIW-PZ-1-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0311) Ekonomia
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania |
Jednostka: | Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu konwencjonalnego, w trakcie którego poruszane są współczesne problemy teorii zarządzania organizacjami. Skrócony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; ewolucja teorii zarządzania). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania). 3. Funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podejścia do przywództwa). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR)). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania. |
Pełny opis: |
Rozszerzony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; klasyczne podejście do zarządzania: naukowe zarządzanie, zarządzanie administracyjne; ewolucja teorii zarządzania; podejście behawiorystyczne: kierunek stosunków międzyludzkich; podejścia integrujące: systemowe, sytuacyjne, zintegrowane; ilościowe podejście do zarządzania: ilościowa teoria zarządzania, zarządzanie operacyjne). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; otoczenie ogólne i zadaniowe; charakterystyka podmiotów w otoczeniu przedsiębiorstwa, w tym: konkurenci, dostawcy, odbiorcy, władze państwowe, społeczność lokalna; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania; zagadnienie dostosowania się do otoczenia). 3. Funkcje zarządzania (planowanie: cele organizacji, misja, wizja, funkcje celów, planowanie strategiczne, taktyczne i operacyjne; organizowanie: elementy organizowania, struktury organizacyjne, stanowiska pracy – projektowanie, specjalizacja, grupowanie, relacje podporządkowania; motywowanie: istota motywowania, podejścia do motywowania, systemu motywowania; kontrola: istota kontroli w przedsiębiorstwach, typy kontroli, cechy skutecznej kontroli). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podstawowe podejścia do przywództwa; ewolucja przywództwa i współczesne trendy; zachowania polityczne w organizacjach). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; definiowanie jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; koszty jakości; modele zarządzania jakością; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR); etyczne i społeczne otoczenie organizacji; zarządzanie społeczną odpowiedzialnością; działania społecznie odpowiedzialne; argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności; normy międzynarodowe dotyczące społecznej odpowiedzialności). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania (współczesne trendy w zarządzaniu; współczesne instrumentarium zarządcze; aktualne problemy zarządzania) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2017. 2. R. Karaszewski, Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, TNOiK, Toruń 2008 (i nowsze wydania). Literatura uzupełniająca: 1. M. Czerska, A. Szpitter, Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. 2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 3. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak, Zasady zarządzania, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza W1: Student ma wiedzę w obszarze historii i ewolucji zarządzania – K_W04 W2: Student ma wiedzę w zakresie współczesnych koncepcji zarządzania – K_W04 W3: Student potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje zarządzania – K_W04 W4: Student opisuje współczesne trendy w otoczeniu organizacyjnym – K_W04 Efekty kształcenia – umiejętności U1: Student sprawnie wykorzystuje poznane zasady i instrumentarium zarządzania w praktyce biznesowej – K_U03, K_U13 U2: Student rozumie i potrafi analizować zmiany zachodzące w otoczeniu organizacyjnym – K_U13 Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: Student ma świadomość znaczenia czynnika ludzkiego dla efektywnego funkcjonowania organizacji – K_K09, K_K10 K2: Student jest gotów odnieść się do obiegowych opinii dotyczących funkcjonowania przedsiębiorstwa – K_K01, K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny: W1, W2, W3, W4, U1, U2, K1, K2 Kryteria oceniania: ndst – do 50% dst - 51-60% dst plus – 61-70% db – 71-80% db plus – 81-90% bdb - od 91% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu konwencjonalnego, w trakcie którego poruszane są współczesne problemy teorii zarządzania organizacjami. Skrócony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; ewolucja teorii zarządzania). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania). 3. Funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podejścia do przywództwa). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR)). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania. |
|
Pełny opis: |
Rozszerzony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; klasyczne podejście do zarządzania: naukowe zarządzanie, zarządzanie administracyjne; ewolucja teorii zarządzania; podejście behawiorystyczne: kierunek stosunków międzyludzkich; podejścia integrujące: systemowe, sytuacyjne, zintegrowane; ilościowe podejście do zarządzania: ilościowa teoria zarządzania, zarządzanie operacyjne). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; otoczenie ogólne i zadaniowe; charakterystyka podmiotów w otoczeniu przedsiębiorstwa, w tym: konkurenci, dostawcy, odbiorcy, władze państwowe, społeczność lokalna; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania; zagadnienie dostosowania się do otoczenia). 3. Funkcje zarządzania (planowanie: cele organizacji, misja, wizja, funkcje celów, planowanie strategiczne, taktyczne i operacyjne; organizowanie: elementy organizowania, struktury organizacyjne, stanowiska pracy – projektowanie, specjalizacja, grupowanie, relacje podporządkowania; motywowanie: istota motywowania, podejścia do motywowania, systemu motywowania; kontrola: istota kontroli w przedsiębiorstwach, typy kontroli, cechy skutecznej kontroli). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podstawowe podejścia do przywództwa; ewolucja przywództwa i współczesne trendy; zachowania polityczne w organizacjach). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; definiowanie jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; koszty jakości; modele zarządzania jakością; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR); etyczne i społeczne otoczenie organizacji; zarządzanie społeczną odpowiedzialnością; działania społecznie odpowiedzialne; argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności; normy międzynarodowe dotyczące społecznej odpowiedzialności). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania (współczesne trendy w zarządzaniu; współczesne instrumentarium zarządcze; aktualne problemy zarządzania) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2017. 2. R. Karaszewski, Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, TNOiK, Toruń 2008 (i nowsze wydania). Literatura uzupełniająca: 1. M. Czerska, A. Szpitter, Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. 2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 3. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak, Zasady zarządzania, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu konwencjonalnego, w trakcie którego poruszane są współczesne problemy teorii zarządzania organizacjami. Skrócony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; ewolucja teorii zarządzania). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania). 3. Funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podejścia do przywództwa). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR)). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania. |
|
Pełny opis: |
Rozszerzony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; klasyczne podejście do zarządzania: naukowe zarządzanie, zarządzanie administracyjne; ewolucja teorii zarządzania; podejście behawiorystyczne: kierunek stosunków międzyludzkich; podejścia integrujące: systemowe, sytuacyjne, zintegrowane; ilościowe podejście do zarządzania: ilościowa teoria zarządzania, zarządzanie operacyjne). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; otoczenie ogólne i zadaniowe; charakterystyka podmiotów w otoczeniu przedsiębiorstwa, w tym: konkurenci, dostawcy, odbiorcy, władze państwowe, społeczność lokalna; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania; zagadnienie dostosowania się do otoczenia). 3. Funkcje zarządzania (planowanie: cele organizacji, misja, wizja, funkcje celów, planowanie strategiczne, taktyczne i operacyjne; organizowanie: elementy organizowania, struktury organizacyjne, stanowiska pracy – projektowanie, specjalizacja, grupowanie, relacje podporządkowania; motywowanie: istota motywowania, podejścia do motywowania, systemu motywowania; kontrola: istota kontroli w przedsiębiorstwach, typy kontroli, cechy skutecznej kontroli). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podstawowe podejścia do przywództwa; ewolucja przywództwa i współczesne trendy; zachowania polityczne w organizacjach). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; definiowanie jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; koszty jakości; modele zarządzania jakością; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR); etyczne i społeczne otoczenie organizacji; zarządzanie społeczną odpowiedzialnością; działania społecznie odpowiedzialne; argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności; normy międzynarodowe dotyczące społecznej odpowiedzialności). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania (współczesne trendy w zarządzaniu; współczesne instrumentarium zarządcze; aktualne problemy zarządzania) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2017. 2. R. Karaszewski, Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, TNOiK, Toruń 2008 (i nowsze wydania). Literatura uzupełniająca: 1. M. Czerska, A. Szpitter, Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. 2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 3. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak, Zasady zarządzania, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Tomanek | |
Prowadzący grup: | Mateusz Tomanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany jest w formie wykładu konwencjonalnego, w trakcie którego poruszane są współczesne problemy teorii zarządzania organizacjami. Skrócony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; ewolucja teorii zarządzania). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania). 3. Funkcje zarządzania (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podejścia do przywództwa). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR)). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania. |
|
Pełny opis: |
Rozszerzony opis tematów wykładowych: 1. Wstęp do problematyki zarządzania (teoria i historia zarządzania; prekursorzy teorii zarządzania; klasyczne podejście do zarządzania: naukowe zarządzanie, zarządzanie administracyjne; ewolucja teorii zarządzania; podejście behawiorystyczne: kierunek stosunków międzyludzkich; podejścia integrujące: systemowe, sytuacyjne, zintegrowane; ilościowe podejście do zarządzania: ilościowa teoria zarządzania, zarządzanie operacyjne). 2. Otoczenie organizacji (wewnętrzne i zewnętrzne; otoczenie ogólne i zadaniowe; charakterystyka podmiotów w otoczeniu przedsiębiorstwa, w tym: konkurenci, dostawcy, odbiorcy, władze państwowe, społeczność lokalna; wpływ warunków otoczenia na skuteczność zarządzania; zagadnienie dostosowania się do otoczenia). 3. Funkcje zarządzania (planowanie: cele organizacji, misja, wizja, funkcje celów, planowanie strategiczne, taktyczne i operacyjne; organizowanie: elementy organizowania, struktury organizacyjne, stanowiska pracy – projektowanie, specjalizacja, grupowanie, relacje podporządkowania; motywowanie: istota motywowania, podejścia do motywowania, systemu motywowania; kontrola: istota kontroli w przedsiębiorstwach, typy kontroli, cechy skutecznej kontroli). 4. Przywództwo i procesy oddziaływania na pracowników (istota przywództwa; cechy przywódcze; podstawowe podejścia do przywództwa; ewolucja przywództwa i współczesne trendy; zachowania polityczne w organizacjach). 5. Podstawy zarządzania jakością w organizacjach (istota jakości; definiowanie jakości; znaczenie jakości dla przedsiębiorstwa; koszty jakości; modele zarządzania jakością; podstawowe koncepcje zarządzania jakością). 6. Etyka w zarządzaniu (pojęcie etyki; znaczenie etyki; wstęp do koncepcji Corporate Social Responsibility (CSR); etyczne i społeczne otoczenie organizacji; zarządzanie społeczną odpowiedzialnością; działania społecznie odpowiedzialne; argumenty za i przeciw społecznej odpowiedzialności; normy międzynarodowe dotyczące społecznej odpowiedzialności). 7. Współczesne problemy i wyzwania zarządzania (współczesne trendy w zarządzaniu; współczesne instrumentarium zarządcze; aktualne problemy zarządzania) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. R. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2017. 2. R. Karaszewski, Przywództwo w środowisku globalnego biznesu, TNOiK, Toruń 2008 (i nowsze wydania). Literatura uzupełniająca: 1. M. Czerska, A. Szpitter, Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010. 2. A. Koźmiński, W. Piotrowski, Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013. 3. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński, D. Latusek-Jurczak, Zasady zarządzania, Wolters Kluwer SA, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.